Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne
2
Telewerkers en managers: enthousiasme over telewerkervaring Onderzoek: Telewerken in Europa in 2003-2005 Europees project Allinclusive@work –UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers) –ESF-agenschap Vlaanderen –Telenet –Universiteit Antwerpen http://www.tijdvoortelewerk.be
3
Wie? 2000 respondenten online –visie op en eventuele ervaringen met telewerken Ook in Nederland, Italië, Griekenland en Ierland werd hetzelfde onderzoek uitgevoerd
4
Tijd voor telewerk in Vlaanderen? « Een grote meerderheid wil het, een kleine meerderheid kan het, maar een minderheid doet het. » http://www.tijdvoortelewerk.be
5
Vooral occasionele telewerkers Telewerkers in Vlaanderen
6
Welke factoren spelen een rol? Geslacht Gezinssituatie Onderwijsniveau Bedrijfsgrootte
7
Telewerkvormen
8
Werknemer neemt het initiatief Werknemers nemen vaak zelf het initiatief (60,5%) Mannelijke werknemers zullen vaker met het idee naar hun oversten stappen Afspraken vaak informeel (78,3%)
9
Kosten vaak voor de werknemer Theorie: afspraak tussen werkgever en telewerker over de vergoeding van de kosten Computerkosten: –34% van de telewerkers moeten het zelfs betalen Internetconnectie: –48,2% betalen de internetverbinding voor te kunnen telewerken
10
Ongestoord thuiswerken 8 op 10 thuiswerkers kunnen hun werk ongestoord uitvoeren –90,1% met een thuiskantoor –74,5% zonder afzonderlijke thuiskantoor
11
Controle van telewerkers 53% van de telewerkers beweert niet gecontroleerd te worden op werkuren –beoordeling van de output binnen bepaalde deadlines –kwaliteit van het werk van de telewerker te beoordelen
12
Ervaringen van de telewerkers N = 862
13
Negatieve gevolgen Sociale contacten Promotiemogelijkheden Lagere betrokkenheid bij de activiteiten van de organisatie Mogelijk gebrek aan bedrijfsinformatie Beïnvloed soms het privé-leven
14
Positieve gevolgen Flexibiliteit Mogelijkheid om zelfstandig te werken –Werken na de kantooruren –Vrije keuze van de werkuren Vermindert de steeds groeiende mobiliteitsproblematiek
15
Niet-telewerkers zijn er klaar voor 87,7% Waarom niet? –Functie vereist regelmatig face-to-face met klanten of collega’s –Gebruik van zeer specifieke materialen en machines De meeste niet-telewerkers zijn overtuigd dat het in hun job mogelijk is om 2 of 3 dagen per week thuis te werken
16
Werkgelegenheidkansen van bepaalde groepen kan verbeteren Mindervalide Inwoners van landelijke gebieden Vrouwen met kinderen
17
Managers Managers met telewerkervaringen ervaren de voordelen meer dan managers zonder telewerkervaring in het bedrijf –Productiviteit –Flexibiliteit –Vermindering van de absenteïsme (ziekteverzuim) –Maakt een bedrijf aantrekkelijker voor potentiële werknemers –Bespaart ruimte in het hoofdkantoor
18
Nadelen voor managers Leidt tot gebrek aan controle van werknemers Leidt tot hogere ICT-kosten Leidt tot beveiligingsproblemen van bedrijfsinformatie Stoot op juridische problemen Leidt tot weerstand van de vakbonden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.