De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.

Verwante presentaties


Presentatie over: "V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck."— Transcript van de presentatie:

1 V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck 2010-2011

2 I N HOEVEEL % VAN DE SECUNDAIRE SCHOLEN WORDEN LESSEN GEGEVEN OVER HET VERKEERSREGLEMENT ? 2 1. 5 % 2. 20 % 3. 50% 4. 70%

3 3

4 H OEVEEL % VAN DE SECUNDAIRE SCHOLEN HEEFT NOG NOOIT LESSEN OVER VERKEERSREGELS INGERICHT ? 1. 10 % 2. 30 % 3. 45 % 4. 60 % 4

5 5

6 D E SCHOOL ALS ROLMODEL o Ligging 6

7 Toegangswegen 1: Guido Gezellelaan (te voet, per fiets, met de bus of auto) 7

8 8

9 9

10 10

11 2: Collegestraatje via Tolpoortstraat (te voet, per fiets, in aparte zones) 11

12 12

13 3: Dierenkoststraat via Gentstraat (te voet, per fiets) 13

14 Initiatieven SchoolMening van de leerlingen Eerstejaars: infosessie fietsers in het verkeer + brief Saai en weinig herinnering aan Derdejaars: infosessie: de toekomstige bromfietsers Saai en weinig herinnering aan Zesdejaars: verkeersbeursNog niet gekregen 14

15 FluohesjesWordt gebruikt bij fietsuitstappen Werkgroep verkeer van de ouderraad: beloningen Beperkt en waarschuwing zonder opvolging Leerlingenraad: graveren van fietsenNiet aangehaald VerkeerswedstrijdenNiet aangehaald SchoolroutekaartSlechts 2 leerlingen waren hiervan op de hoogte SchoolMening van de leerlingen 15

16 16

17 P ROGRAMMA Verkeerscoach Fietscontrole en fietscontrolekaart Schoolroutekaart 17

18 V ERKEERSCOACHES PROGRAMMA Wat? 18

19 Kritische analyse Positieve aspectenNegatieve aspecten  Afstand jongeren – politie verkleint  Enthousiaste en geëngageerde leerlingen nodig  Verkeersveiligheid aan schoolpoort verbetert  Verantwoordelijke leerkracht(en) die zich willen inzetten voor het project  Leerlingen leren communiceren met ouders, medeleerlingen en directie 19

20 IMPLEMENTATIE Vijfdejaars  voorbereiding op theoretisch examen rijbewijs Jaarplanning 20 Wanneer?Wat? SeptemberControle gebruik fietssuggestiestroken door fietsers OktoberFietscontrole NovemberControle juist parkeren auto’s DecemberGeen actie, omwille van examens JanuariFietscontrole FebruariControle juist parkeren auto’s MaartGeen actie AprilFietscontrole MeiGeen actie JuniGeen actie, omwille van examens

21 21

22 V ERKEERSNAMIDDAG Enkele suggesties van de leerlingen Getuigenissen Oefeningen + herhaling Activiteiten in kleine groep/ klassfeer Competitieaspect Creativiteit zorgt voor betrokkenheid 22

23 PRINCIPE: WORKSHOPS Leerlingen kiezen 2 workshops (telkens +/- 75 min). 1. Theoretische inhoud - Verkeersquiz - Stellingenspel 2. Toepassing - Commissie verkeer - Campagne 23

24 F LUISTERGROEPJES Wat doen leerlingen in deze workshop? Welke thema’s komen aan bod? Welke leerlingen zouden vooral kiezen voor deze workshop? Met welke suggesties werden rekening gehouden? Getuigenissen Oefeningen + herhaling Activiteiten in kleine groep/ klassfeer Competitieaspect Creativiteit zorgt voor betrokkenheid … 24

25 Verkeersquiz Commissie Verkeer Stellingenspel Campagne 25

26 S UGGESTIES EN ALTERNATIEVEN Programma Evaluatie Aanpassingen (up-to-date houden) Opstarten project Verkeerscoaches ism politie Deinze 26

27 Vragen? 27


Download ppt "V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck."

Verwante presentaties


Ads door Google