Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMyriam Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
ONLINE STRATEGIE MMT – LAATSTE LESSEN – STRATEGIE UITWERKEN
2
BRIEFING VORIGE KEREN EEN BRIEFING GEZIEN. DAAR GAAN WE MEE DOOR. 1) OPDRACHT : VERTALEN VAN EEN BRIEFING 2) TENTAMEN : UITWERKEN VAN EEN BRIEFING
3
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
4
WAT IS PRECIES HET DOEL VAN DE ORGANISATIE/MERK/DIENST ? Commercieel? Communicatief? Informatief?
5
MAAK EEN ROADMAP
6
ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
7
ROADMAP? Ja! Waar wil het bedrijf naar toe (dan)? Integreer de plannen in de aanwezige marketing- en communicatiestrategie van de organisatie. Probeer Off en ONLINE op een pagina te krijgen (of een pad) Kwantificeer de doelen Hou het visueel Maak schetsen Betrek alle mogelijke afdelingen erbij.
8
HET GAAT NIET OM HET EI VAN COLUMBUS
9
EN DAN? Aan de slag…. Onderzoek (?) Formuleren (doelstellingen en doelgroepen) en Uitwerken (planning, budget, instrumenten) Tussentijds bijsturen (monitoren)
10
STEL JE KIEST VOOR PUUR SOCIAL MEDIA? DOEL? TYPE? ROI? EN DAN?
11
DOELSTELLING? AWARENESS? TRAFFIC? ACTION? BRANDING? DIALOGUE? ENGAGEMENT/Engagement with Prospects Engagement with Customers Brand Reputation Prospect Lead Quality Revenue Prospect Lead Volume Useful Product Feedback
12
WELKE IS GESCHIKT VOOR JOUW DOELSTELLING?
13
ER ZIJN DIVERSE MODELLEN ER ZIJN DIVERSE MODELLEN OM TOE TE PASSEN
15
P.O.S.T model Al genoemd in de les GROUNSDWELL
16
GRONDLEGGING GROUNDSWELL : Charlene Li en Josh Bernoff Is gericht op 4 PIJLERS PEOPLE OBJECTIVES STRATEGY TECHNOLOGY
17
Kijk naar de gedragingen van je doelgroep. Het startpunt om te kijken naar welke kanalen ingezet moeten worden…
18
OBJECTIVES aka wil je luisteren of motiveren?
19
HOE SCHAT JE DE SITUATIE IN NA HET GEBRUIK VAN HET MODEL? EN HOE GA JE DAARMEE OM?
20
ITT wat veel marketeers vinden, wordt er als laatste gekeken naar de technische mogelijkheden. Het betreft slechts een middel.
21
EN NOG EEN:
24
Is het niet gewoon de basis die je al kent? Zo zou je het toch sowieso aanpakken?
28
Ken je je doelgroep?
29
WAAR ZITTEN ZE DAN?
32
OF ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/ http://www.nommedia.nl/upload/documenten/no m-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii-2012-i.pdf http://www.nommedia.nl/upload/documenten/no m-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii-2012-i.pdf
33
DUS KEUZE MAKEN IN CONTENT ook. NIEUWSBERICHTEN STELLINGEN FILMPJES FOTO’s ILLUSTRATIES ANIMATIES INFOGRAPHICS
34
“ Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte in een relevante setting om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”
36
DUS JE GAAT VOOR? SEEDING SOCIAL SAMPLING CROWDSOURCING BRANDED SOCIAL GAMING DRIVING SOCIAL MEDIA ON PACK LOCATION BASED LOYALTYPROGRAMMS.
37
GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN
38
ANALYSE?
39
KWANTITATIEF BEREIK NIET HET DIRECTE BEREIK IS BELANGRIJK (zoals met traditionele media) Het indirecte bereik daarentegen wel. STEL: 1 tweet wordt geretweet, die persoon heeft 150 volgers, die dan weer 150 volgers heeft, direct bereik is 1….indirect bereik is 22 500. BELANGRIJK is dus die ENE persoon te bereiken die ambassadeur wordt van jou(w) Dit kan je o.a. bereiken door wel de directe vraag te stellen…. DO YOU LIKE ME? of PLEASE RETWEET
40
HOE REKENEN WE AF!?!?
41
FIXED FIXED PRICING
42
BEREIK SOCIAL MEDIA AANTAL VOLGERS op TWITTER AANTAL BEZOEKERS van een Website AANTAL BEZOCHTE PAGINA’s AANTAL RETWEETS AANTAL LIKES op een FACEBOOKPAGINA AANTAL VIEWS VAN EEN FILMPJE OP YOUTUBE AANTAL REACTIES OP EEN LINKEDIN DISCUSSIE (je weet alleen niet hoe erg je gewaardeerd bent) A) EFFECTONDERZOEK (via de gangbare wegen) B) MEDIANALYSE
43
CONVERSATION TRACKER
44
SPECIALE METHODES OM NA TE GAAN WIE WANNEER OVER JE PRAAT….
45
KPI Er wordt steeds meer gerekend en afgesproken waar de KEY PERFORMANCE INDICATOR moeten worde behaald. VOORBEELDEN : REACH COMMUNITY BUILDING USER PARTICIPATION
46
E *E EFFICIENCY (ROI) is het bereik ten aanzien van de kosten EFFECTIVITEIT aan de hand van doelstellingen en KPI’s
51
5 fases De meeteenheden in deze vijf fasen zijn: Reach (bereik) : het aantal fans, vrienden, aanmelders, inschrijvingen en volgers die je berichten zien, lezen en horen. Influence (invloed) : het percentage invloed dat je hebt ten opzichte van concurrenten, de belangrijkste beïnvloeders, een sentimentanalyse en de bekende NPS (Net Promoter Score). Engagement (deelname) : het aantal shares (berichten gedeeld), likes, reacties en conversaties. Oftewel: bewuste acties om je content met anderen te delen. Action (actie) : het aantal nieuwe volgers, nieuwe klanten, leads, orders en downloads welke voortkomen uit je acties op Social Media en de acties van je eigen volgers, vrienden, etc. Impact (impact) : De impact die de vorige vier fasen oplevert voor je bedrijf bestaat onder andere uit kostenbesparingen, nieuwe inzichten, omzet en verhoogde merkwaarde..
52
OPDRACHT BRIEFING SOCIAL MEDIA UITWERKEN AAN DE HAND VAN DEZE LES ….
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.