Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMyriam Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Saskia Best s.e.best@hro.nl HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009
2
Indeling Winter 16 november- Start en huishoudelijk 23 november- Businessmodellen, de basis 30 november- Korte pitches Battle of Concepts + Businessmodellen 7 december- Businessmodellen / Prorail 14 december - Beoordeling BOC pitches 4 januari- Businessmodellen 11 januari- Parijs 18 januari- Businessmodellen 25 januari- Quiz en presentatie eindopdracht 31 januari (zondag) 24.00 deadline opdrachten, alles online
3
Groepsopdracht 2 punten Kies een Trend Bedenk een Idee Maak een goed concept Waarin Design Onderscheidend is Realiseer een nieuwswaardige“Guerillacampagne” En overtuig met een goed Businessmodel
4
Beoordeling Winter -Wekelijkse posting (dus minimaal 8 postings in totaal!) verplicht 1 punt -Essays of opdrachten: per stuk 1 punt of meer (bv Parijs, livestreaming Tedx Amsterdam) -Eigen college samenstellen: 2 punten -Battle (verplicht): 2 punten -Eindopdracht (verplicht) 2 punten -Evaluatie (verplicht) 1 punt, nadere info volgt -Quiz: bonus
5
Marketingervaringen - Barst los
6
Battle KLM Wat is het probleem? Proces versus omgeving?
7
Battle KLM Stripheld-analogie Kruip in de huid van een stripheld. Hoe zou jouw stripheld het KLM probleem oplossen? In stripverhalen is alles mogelijk, een handig uitgangspunt om buiten gebaande paden te treden. Stap voor stap Kies een stripheld. Schrijf kenmerken van deze stripheld op. Hoe zou de stripheld het probleem oplossen? Vertaal ideeën van de stripheld naar het oorspronkelijke probleem.
8
Battle KLM Brainstormen met stripheld-analogie http://www.youtube.com/watch?v=R699qLj1o08&feature=player_embedded We focussen op de omgeving Hoe lost jouw stripheld dit op?
9
Elk nadeel hep z’n voordeel Hoe kan je het probleem positief benaderen? Welke voordelen zijn er eigenlijk te bedenken
10
Businessmodellen: innovatief? Waarom Google in de autoindustrie terecht kan komen Een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ExNE-WzL8LM
11
Businessmodellen:Osterwalder http://www.youtube.com/watch?v=dtfNsuP2AQQ&feature=player_embedded 72 pagina’s zijn te downloaden : http://www.businessmodelgeneration.com/downloads/businessmodelgeneration_preview.pdf http://www.businessmodelgeneration.com/downloads/businessmodelgeneration_preview.pdf
12
EVEN OPWARMEN..
13
Een koe in de hoofdrol
14
Wat voorbeelden
16
De tijd gaat nu in...
17
En nu ga je de koeien verkopen!
18
Businessmodel Bespreek met je buur wat een businessmodel is en schrijf dit op
19
Businessmodellen Definitie vlgs Osterwalder: “a business model describes the rationale of how an organization creates, delivers, and captures value”
20
Businessmodellen Osterwalder gebruikt hiervoor: Het 9 blokken model
21
Businessmodellen Bij het uitwerken van 9 blokken moeten vragen worden gesteld als : -met wie moet ik samenwerken? -wie is de doelgroep? -is mijn product/dienst uniek? -wie is bereid om te betalen voor welke waarde?
35
Financial Times
36
Opdracht in groepjes Vul het businessmodel voor Ikea in, volgens de opzet van het 9 blokkenmodel Daarna bespreken we het plenair C
37
Businessmodel versus verdienmodel Business model wordt vaak verward met de verdienmodel. Een verdienmodel gaat in op de vraag hoe een organisatie meerwaarde creëert, bijvoorbeeld geld. Een businessmodel beschrijft alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. De term business model heeft dus een ruimere betekenis
38
Verdienmodellen http://www.youtube.com/watch?v=9SX2SyvLjvE Chris Anderson
39
Verdienmodellen Schrijf zoveel mogelijk verdienmodellen op, incl. de verdienmodellen zoals zojuist door Anderson aangegeven
40
Volgende week meer http://www.youtube.com/watch?v=0LCNAClqzrI&feature=related
41
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.