Download de presentatie
2
TAFELTENNIS voor SENIOREN
Themabijeenkomst
4
Programma van deze bijeenkomst
Informatie Kenmerken van ´de´ senior Beginnen met een groep Uit en voor de praktijk Opzet van een training Voorbeelden en tips
5
Wie is ´de´ senior? Heel divers Waarom sporten? Rol van de omgeving.
Lichamelijke aspecten.
6
Motieven om te sporten Gezondheid Erbij horen Ontspanning Uitdaging Meer bewegen Status Gezelligheid
7
Gezondheid (Meer) bewegen wordt aanbevolen. Tafeltennis biedt dat.
Trim je fit. Ping pong houdt je jong Duitsland: Tafeltennis erkend als gezondheidssport!
8
Ontspanning Plezier, gezelligheid, nieuwe vrienden Uitlaatklep
Uitzien naar volgende keer Iets nieuws ervaren
10
Erbij horen Bij een club horen
Het staat goed om te sporten (soort status)
11
Uitdaging Tafeltennis als uitdaging Het leren
Het presteren is vaak ondergeschikt Persoonlijke grenzen verleggen
12
Soorten sportende senioren
Doorgaande sporters Herintredende sporter Beginnende sporter Toekomstverwachting Tip: Bij je groep in beeld brengen: motivatie, soort sporter, achtergrond
13
Doorgaande sporter Vanaf jeugd al gesport
Stappen moeiteloos over naar andere sportvorm Soms wat specifieke aanpassing nodig Straks grootste groep
14
Herintredende sporter
Voormalige sporters Niveauverschillen Hoge verwachting (kon ik toen ook) Ook negatief (toen was dat simpel) Hangt samen met het veranderde fysieke niveau
15
Beginnende sporters Geen sportachtergrond Komt hoge drempels tegen
Niet vergelijken met anderen, wel met zichzelf een tijd terug Extra aandacht voor deze groep
16
Toekomstverwachting Steeds meer doorgaande sporters
Bekend met vrije tijd en dus sport Actief en mobiel
17
Kenmerken van de senior Algemene kenmerken Gevolgen van het ouder worden Psychologische en sociale gevolgen Invloed van sporten op het proces
18
Algemene kenmerken Wil bij leeftijdsgroep horen
Wenst een vertrouwde begeleider Stelt persoonlijke aandacht op prijs Wil vroegere vaardigheden toepassen Kan bepaalde dingen niet meer
19
Lichamelijke gevolgen van het ouder worden
Hoger vetgehalte, minder spieren Beender gewicht (60+) neemt af Botontkalking Invloed op gewrichten Kwaliteit ruggengraat kan afnemen
20
Prestatievermogen van hart en longen neemt af
Hartfrequentie neemt af: minder zuurstof. Hartslagvolume lager Gevolgen voor uithoudingsvermogen
21
Gevolgen voor motoriek
Minder spiercellen: minder kracht Dus ook minder snelheid Hierdoor is aanleren op hogere leeftijd best moeilijk Zintuigen minder in kwaliteit Lenigheid neemt af: meer kans op blessures Coördinatie gaat achteruit
22
Psychologische en sociale gevolgen
Fysiek minder: angst voor nieuwe bewegingen Kans op meer depressiviteit en negatief zelfbeeld Veel aandacht voor eigen gezondheid Kans op negatieve spiraal en vereenzaming
23
Invloed van sport op veroudering
Het vorige klonk negatief, maar het hangt er van af hoe je er mee omgaat. Sport kan hierin positief werken, onderzoek toont dit aan. Wel regelmatig: Liefst meer dan 1 keer per week.
24
Een seniorgroep in de club. Mogelijke nevenverschijnselen:
Een seniorgroep in de club Mogelijke nevenverschijnselen: Nieuw kader (werkt ook bedreigend) Sterke binding met elkaar en met de groep (leidt tot mond op mond reclame!) Zelfregulerend vermogen binnen de groep.
25
Beginnen met 55+? Vooronderzoek: hoeveel zijn er, wat willen ze
Verder informatie om de 5 P’s in te kunnen vullen Dit in kaart brengen en beslissingen nemen
26
De vijf P’s Product (het aanbod) Prijs (begroting / bijdrage)
Plaats (de accommodatie) Personeel (bestuurlijk en technisch kader) Promotie (actieplan werving) Er was al een proefproject (o.a. ODT)
27
Help! Hier kun je mogelijk hulp vinden: NTTB Het bondsbureau
De afdeling Collega verenigingen NKS (Nederlandse Katholieke Sportfederatie NISB (Nederlands Instituut voor sport en bewegen) Provinciale sportraad Gemeentelijk sportbureau Ouderenorganisaties (KBO)
28
Wat wil de senior. Van theorie naar praktijk
Wat wil de senior? Van theorie naar praktijk Inhoud van een trainingsles Verantwoord tafeltennis Seizoensplanning Techniek ´e learning´ ´Leerplan´
29
Inhoud van een training
Warming up Inspeelgedeelte Techniekgedeelte Speelse tafeltennisvormen Cooling down Napraten
30
Warming up Veel variatie Op temperatuur brengen
Langer dan bij jongeren Geen piekbelasting Niet sprinten / springen
31
Verantwoorde warming up
Circulatie: rustige wandel en looppas Algemene lenigheid: gewrichten bewegen heen en terug, rustig Sportspecifieke accenten Stretchen: discutabel
32
Inspeelgedeelte Verlengstuk warming up Even balgevoel krijgen
Herhaling van het bekende
33
Techniekgedeelte Koppeling van slagen Spelsituaties
Service + return + opening + vrij Tactiek inbouwen Oppassen voor fysieke overbelasting en eenzijdigheid
34
Technische elementen Batgreep (shake hand) Basishouding (als keeper)
Bewegen (voor wat men waard is) Bat beide kanten ‘gewoon’ rubber, geen planken
35
Oefenvormen Balgewenning Aanleren van slagen Verpakt in spelvormen
Wat is goede volgorde? Wat is eerst nodig? Verpakt in spelvormen Diverse telvormen FH telt dubbel Met mikpunten etc.
36
Speels tafeltennisgedeelte
Allerlei wedstrijdvormen Boekje Toernooientoer
37
Cooling down Langzaam weer tot rust komen
Bij een pauze: trainingsjack aan Na pauze even rustig beginnen Praktisch: 1e uur warming up + oefeningen Pauze wedstrijdvormen
38
Napraten ‘Derde helft’ heel belangrijk
Soms leidend tot verdere sociale contacten.
39
Seizoenplanning De kalender leent zich om er thema’s aan op te hangen.
Deze naar behoefte uitwerken (met inschakeling van de deelnemers) tot een groter evenement.
40
Waarom die poespas? Betekent best een klus:
Aankleding, materialen, score-kaarten, schema’s Regelmatig ‘iets bijzonders’ is heel positief
41
Mogelijke momenten Nieuwjaar Herfst Carnaval Sinterklaas
Pasen / Voorjaar Winter Koninginnedag Kerst Zomer Nieuwe leden Begin / eind van het seizoen
42
Organisatorische wenken
Kies een naam Maak een tijdsplanning Stem onderdelen af op speeltijd Werk met signaal of laat doorvloeien Maak uitlegkaarten per spel Werk met scorebord of kaartjes Werk ook eens met activiteiten voor groepjes Open en sluit met iets gezamenlijks
43
Hoe ga je met senioren om?
Leiding geven aan senioren Tips op een rijtje
44
Leiding geven aan senioren
Een voorrecht! Gemotiveerde deelnemers Sfeer en geduld Stimuleren en goed organiseren
45
Tips op een rijtje Belangrijk: Niets moet, alles mag.
Leren luisteren naar hun lichaam Deskundige leiding Gevarieerd aanbod op recreatief niveau Inspelen op wensen Bij nieuwe groepen wensen peilen
46
Leiding Deskundig, vriendelijk, geduld Goed organiseren, variatie
Communicatieve vaardigheden Eigen vaardigheid Toezien dat geen kliekvorming ontstaat
47
Wat mag de deelnemer verwachten?
Plezier in het bewegen en in het algemeen Sociaal contact Goede organisatie Goede normen en waarden Aandacht
48
Vragen? Suggesties? Reacties? We gaan NU de zaal in!
Afronding Vragen? Suggesties? Reacties? We gaan NU de zaal in!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.