Download de presentatie
1
Het is zwart en het plakt
Ludo van Duuren ESHA Infra Solutions B.V.
2
Het is zwart en het plakt: Bitumen
Worden hoofdzakelijk gebruikt om de waterbestendige eigenschappen, het visco-elastisch gedrag en kleefkracht. Kunnen op 3 manieren worden verwerkt : Bij hoge temperaturen (boven 150 ˚C) Mengen met oplosmiddel (cutback bitumen) Door het te emulgeren (mengen met water) tot Bitumenemulsie
3
Bitumenemulsie: wat is het eigenlijk
Bitumenemulsie Bestaat uit een mix van 50-60% bitumen, % water, zuur en en emulgator. Deze worden in een colloïdmolen gemengd met c.a t/min. (capaciteit 5-30 ton/uur)
4
Bitumenemulsie : een high-tech product
We kunnen het product sturen op: Breeksnelheid snel of langzaam Ook bij vochtige omstandigheden of bij hoge temperaturen Viscositeit Dik of dun zodat ie niet wegloopt (tot verticaal aan toe) Eigenschappen verbeteren door verschillende polymeren of componenten toe te voegen Stabiliteit aanpassen Vorstbestendig maken Reactief of niet reactief maken op steenslag “cationische emulsie” En dat voor iedereen en onder alle omstandigheden
5
Cationische emulsie De emulsie krijgt een positieve lading
Gebroken steenslag (ook in asfalt) heeft een negatieve lading De bitumendeeltjes en de steen trekken elkaar aan! Bitumen en water scheidt zich De emulsie breekt! Cathode Anode
6
Gebruik van bitumenemulsie
Algemeen Industrie (corrosiebescherming, drukinkt, coatings) Waterdicht maken van daken en kelders Wegenbouw Gebonden funderingen (ook immobilistatie van oa. AVI bodemas) Reparatieasfalt en Voegvulmiddelen Betonbescherming / SAMI’s / Asfaltwapening Koude asfalt mengsels (ook in-situ) Levensduur Verlengend Onderhoud Emulsie asfaltbeton (EAB) Oppervlakbehandelingen Kleeflagen
7
Waarom is een kleeflaag belangrijk
Hechting! Opnemen van de schuifkrachten tussen de lagen asfalt Stof en vocht (freeswerk, werkverkeer) Steeds meer en hoger % PR in nieuw asfalt Minder “vers” bitumen, harder, minder hechting Steeds meer dunne asfaltlagen Kwetsbaar in aanleg Asfalteren onder vrijwel alle omstandigheden Nachtwerk, kort tijdsbestek, lage temp. Belasting van het verkeer groter Lange garanties
8
Garantie op kleef ? Leveranciers: Verwerkers: Risico :
Kennis en ervaring Hechtproeven (afschuifproef leutner, trekproef) Regelgeving normen en certificaten: ISO NEN-EN, Ce en DoP (sinds juli 2013) Verwerkers: Onder alle omstandigheden Op alle ondergronden Controle ? Risico : 1 m2 kleef kost max € 0,50 per m2 Vergelijk dat eens met de kosten voor 1 m2 asfalt.
9
Asfalt onderhoud met bitumenemulsie
Oppervlakbehandeling Stroefheid, vermagerde deklagen, scheuren, kleur! Vraag advies aan een deskundige, niet ALLES kan!! Uitvoeren door deskundige ploeg EAB EmulsieAsfaltBeton Dun, voordelig, snel. Geschikt voor alle deklagen, ook in combinatie met LVO Kleur, reflecterend, LVO Levensduur Verlengend Onderhoud Laat je goed voorlichten: is de schade niet te groot? De weg zwartspuiten is geen LVO, goedkoop is duurkoop! Vraag advies aan een deskundige Producten moeten gecertificeerd zijn (CE / DoP)
10
Bitumen emulsie in de toekomst
Interessant voor EMVI door lage verwerkingstemp Energiebesparing, Lage Co2 uitstoot Besparen van grondstoffen, milieuvriendelijk Levensduur Verlengend Onderhoud (LVO) Oplossingen voor praktische problemen Die ontstaan op bij en tijdens het asfaltwerk Toevoegen componenten Alternatief bitumen UV gestuurd, polymeren Plantaardige oliën en componenten Algen (spirulina) Ook heel gezond!
11
Dank voor uw aandacht Geniet van de algen smoothie voordat het in `t asfalt zit!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.