Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Boventoonzang
2
samenwerkende formanten
4
Samenwerkende formanten: Boventoonzang
Amplitude Frequentie (Hz)
5
Boventoonzang (techniek 2)
F2+F3 Amplitude Frequentie (Hz)
6
F2 en F3 bij elkaar
7
Toevoeging van nasaliteit
Bij nasaal zingen doet de neusholte mee. Dat heeft akoestisch een dempend effect, een anti-resonantie. Nasale antiformant F1 Amplitude Frequentie (Hz)
8
Boventoonzang (techniek 1)
Nasale antiformant F1 Amplitude Frequentie (Hz)
9
Gemodelleerde omhullende met antiresonantie (ARMA analyse met 1 nulpunt)
10
Boventoonzang bij F0 = 138 Hz (Diem Groeneveld)
11
Boventoonzang bij F0 = 220 Hz (Diem Groeneveld)
12
Gemodelleerde omhullende spectra (akoestische theorie van spraakproductie voldoet)
14
Boventoonzang en articulatie
Boventoon ~ 4 tot 10 Articulatie van ‘o’ naar ‘aa’ (mondopening) Boventoon ~ 8 tot 20 Articulatie van ‘o’ naar ‘ie’ (tongpositie) Plus zeer krachtige stembandsluiting
15
Boventonen in formantvlak (articulatietechnieken)
16
Boventonen in formantvlak
17
Boventoontechnieken en toonhoogte
12e boventoon 8e boventoon 4e boventoon Westers
18
Hoe springt de boventoon eruit
Zwak Sterk
19
Waarneming van boventoonzang
20
Boventonenreeks en muzieknoten
Specifieke intervallen
21
Klinkers en boventonen in één luisterexperiment
Luisterproef Klinkers en boventonen in één luisterexperiment Luisteraars beoordelen klanken op semantische 5-punts schalen scherp – dof donker – licht etc. Uit resultaten kan een perceptieve klankenruimte gecontrueerd worden
22
Klankruimte met klinkers en boventonen
klinkerdriehoek
23
Klankkleurrichtingen in de klankruimte
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.