Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlexander Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Steilspiraal Airbase De Peel 9 februari 2008
G-metingen Steilspiraal Airbase De Peel 9 februari 2008
2
Rapport Voorbereiding. Uitvoering. Gebruikte registratie apparatuur.
Sensor calibratie. Meetgegevens. Conclusie. Aanbevelingen.
3
hoogte
4
daalsnelheid
5
snelheid
6
G-krachten
7
Fysiological data
8
Verband G-kracht / daalsnelheid
9
Conclusie Bij relatief milde steilspiraal met daalsnelheid rond de 13 [m/s] een G-kracht van ruim 3.2 G gehaald. Bij toenemende daalsnelheid neemt G-kracht toe. Het gevaar van G-LOC kan niet worden ontkend. Aangenomen mag worden dat recente steilspiraal ongevallen zijn veroorzaakt door G-LOC.
10
Wat is G-LOC Staat voor: “G-load induced Loss Of Conciousnes”
Door verhoogde G-krachten wordt het moeilijk om de bloedtoevoer naar het hoofd in stand te houden. Er treed een tekort op aan noodzakelijke voedingstoffen en zuurstof. Ogen en hersenen houden op met functioneren.
11
G-tolerantie Treed bij een normaal gezond persoon gemiddeld op bij een G-load van 4.5 G Kan overal optreden tussen de 2 en 6.5 G. Een aspirant F16 vlieger ging uit bij 2G.
12
G-tolerantie
13
G-LOC symptomen Grey-out (loss of colour in vision)
Tunnel vision (field of vision narrows) Blackout (no vision any more) Loss of conciousness Brain death
14
Factoren die G-tolerantie negatief beinvloeden
Ziekte, zelfs een verkoudheid. Chronische of acute hypotensie (lage bloeddruk). Meeste medicijnen. Vermoeidheid. Niet verboden middelen (alcohol en caffeine). Dehydratie (te weinig drinken). Lage suikerspiegel (te weinig eten). Stress.
15
Factoren die G-tolerantie negatief beinvloeden
De laatste 5 bullets zijn typisch de omstandigheden die bij een weekje vliegen voorkomen !!!!!
16
Wat te doen als je een van de symptomen opmerkt.
Stop de spiraal onmiddellijk. Houd je adem in en span al je spieren (dat geeft je net een paar seconden extra). Ga niet proberen als een F16 piloot straining technieken toe te passen (dit vereist langdurige en herhaalde training en werkt averechts als verkeerd uitgevoerd).
17
Aanbevelingen Opzetten lesprogramma instructeurs en vliegers.
Instructeurs moeten deze kennis opdoen zodat ze dat aan hun leerlingen kunnen doorgeven. Piloten moeten geïnformeerd. Deze kennis opnemen in de examenstof.
18
Vragen ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.