De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het."— Transcript van de presentatie:

1 Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het prototype Q-Kennis systeem bevat Deze beide elementen.

2 Mensen - instellingen - documenten Websites organisaties Ook de websites van de deelnemende organisaties bevatten waardevolle informatie. Daarom dient deze informatie ook in het kennis- systeem beschikbaar te zijn. Publicaties en andere documentatie: Een kennis systeem bevat per definitie een document beheersysteem waarin publicaties en andere documenten zijn opgeslagen en toegankelijk zijn gemaakt.

3 Quality CV (1) 1. Naam 2. Kwalificaties 3. Professionele carriere 4. Huidige werk 5. Voornaamste activiteiten 6. Belangrijke projecten 7. Expertise 8. Netwerk 9. Publicaties 10. Plannen

4 Quality CV (2) Alle, ook de vrije (niet gecategoriseerde) informatie voorzien van gestandaardiseerde meta-informatie (bv. NEN-ISO, Dublin Core), ook in verband met het mogelijke participeren van toekomstige partijen in dit project. Vrije informatie (open tekst invoer) kan door ervaring met het systeem, en door suggesties van gebruikers uiteraard nieuwe categoriseerbare informatie opleveren.

5 Virtual community Kennisbank Kennis genereren Persoonlijke homepage Gegevens invoer Search Resultaat Matching

6

7

8

9

10

11

12

13

14 Keep-alive tools (1) Email reminders t.b.v. regelmatige updates van informatie. Een competitie-element zoals de top-5 van meest actieve deelnemers. Actueel nieuws. Toenemende functionaliteit als beloning voor het invoeren van meer gegevens. Kennis moet van de deelnemers komen, die dus gestimuleerd moeten worden.

15 Keep-alive tools (2) Prikbord / discussiesysteem Een centrale plek waar deelnemers informatie over diverse onderwerpen (gekozen door een moderator) met elkaar kunnen uitwisselen Vraag / aanbod / wensen / ideeën / discussies Alle informatie en discussie wordt gearchiveerd, zodat deze later d.m.v. de search-engine weer boven water gehaald kan worden. Archieven van discussiesystemen zijn een onschatbare bron van informatie. ”Wie had het laatst ook al weer over...?"

16 Keep-alive tools (3) Nieuwsdienst / column / mailinglist Actualiteit laat deelnemers terug komen naar de website. De laatste nieuws-items en een column op de website kunnen worden gecombineerd met een e-maildienst die deelnemers gericht (op basis van een zelf ingevoerd profiel) en actief op de hoogte houdt. Nieuwsitems tonen de laatste veranderingen op de website. Een poll over een actueel thema en een feedback Mogelijkheid geeft deelnemers een gevoel van betrokkenheid.

17 Vervolgstappen Portal Nieuws, agenda, discussieplatform Instellingen CBO, NVKZ... Documentbeheer Persoonlijke netwerk tonen

18

19

20

21

22

23

24

25

26 Kracht van het systeem Het prototype Q-Kennis systeem zal in ieder geval bestaan uit het Quality CV en verder uit enkele elementen genoemd bij keep alive tools. We stellen een portaal voor waarin idealiter de verschillende websites van deelnemende partijen worden ondergebracht, zodat deze allemaal gebruik kunnen maken van de services van het kennissysteem (search, document-upload/download, enzovoort). De kwaliteit van het kennissysteem neemt immers toe met het aantal deelnemers.

27 Planning CBO Website Discussie platform Agenda Informatie Keep alive Tools Documenten database Nieuws NVKZ Q-Kennis Quality CV


Download ppt "Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het."

Verwante presentaties


Ads door Google