Download de presentatie
GepubliceerdChristiana Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen
2
Het probleem Leesachterstand Spellingachterstand Oorzaak
10-15% in het Bao (Struiksma, 2003) 73% in het Sbao (van Bon e.a., 2006) Spellingachterstand Geen gegevens Oorzaak Niet intelligentie of afkomst, maar instructiekwaliteit
3
Effectieve Instructie
Het doel Voorkómen van lees- en spelling-achterstanden in Sbao (…en Bao) door Effectieve Instructie
4
“Zo leer je kinderen lezen en spellen”
Waarmee? De methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen” (ZLKLS; Schraven, 2004) ontwikkeld door drs. José Schraven
5
Onderzoeksvragen Wat is het effect van de methodiek ZLKLS?
Tot welk niveau leidt de methodiek ZLKLS?
6
Deelnemende scholen X ZLKLS 1/10 2 6/6 Y - 7/14 0/2 Z 3/9 4 4/2 9% 1 3
School methodiek m / j anders-taligen medicijnen / diagnose X ZLKLS 1/10 2 6/6 Y - 7/14 0/2 Z 3/9 4 4/2 1 jaar L&S Bao-3 Bao-2 SBao 9% 1 3 7 19% 11 6 33%
7
Gemiddelde leeftijd + scores op cognitieve tests
SPM WST LTM Cijfers vw/aw X 82 21 26 4 20/6 Y 83 20 25 19/6 Z 89 5 20/5 SPM = Non-verbale intelligentie; Raven WST = Woordenschat; RAKIT LTM = Lange termijn geheugen; 12-woordentest Cijfers vw/aw = korte termijn geheugen; cijferreeksen voor- en achterwaarts
8
Toetskalender Lezen Auditieve synthese x Letters lezen DMT AVI Spellen
September November Maart Juni Lezen Auditieve synthese x Letters lezen DMT AVI Spellen Auditieve analyse Letters spellen 8-woordendictee SVS
9
Verschillen tussen de scholen
10
Auditieve synthese (max. = 40)
11
Letters lezen (max. = 34)
12
DMT 1a in aantal woorden per minuut
13
DMT 2a in aantal woorden per minuut
14
DMT 3a in aantal woorden per minuut
15
Auditieve analyse (max. = 40)
16
Letters spellen (max. = 34)
17
8-Woorden spellen (max. = 8)
18
SVS Dictees 1-3 in % correct (in maart)
19
SVS Dictees 4-5 in % correct (in juni)
20
Niveaus van de scholen
21
Cito normen
22
DMT 1a niveaus in juni
23
DMT 2a niveaus in juni
24
DMT 3a niveaus in juni
25
Avi-1 niveaus in juni
26
Avi-2 niveaus in juni
27
Avi-3 niveaus in juni
28
Spelling M23 niveaus in maart
29
Spelling E3b niveaus in juni
30
Conclusies De school met ZLKLS heeft op zowel lezen als spellen substantieel betere prestaties dan de scholen zonder. Het leesniveau van de school met ZLKLS is vergelijkbaar met dat van het regulier onderwijs. Het spellingniveau van de school met ZLKLS is beter dan dat van het regulier onderwijs.
31
Wat maakt ZLKLS Effectief?
p e l l e z e n n Hoe
32
Het ‘Wat’ Structuur van de orthografie door een denkkader (meta-cognitie) regels denkwijzen van oefeningen op basis van de taakanalyse Leesoefeningen vooraf aan lezen (auditieve synthese) Spellingoefening vooraf aan spellen (auditieve analyse)
33
Het ‘Hoe’ Directe instructie Oriënteringsbasis Multi-sensoriële basis
Leerkracht is model Frontale opstelling Differentiatie tijdens groepsles Oriënteringsbasis Concreet doel Oefenen van onderdelen Integratie met bestaande kennis Multi-sensoriële basis Visuele, auditieve en motorische kanaal Toetsing en herhaling Elke dag dezelfde volgorde Elke dag een dictee
34
Succes verzekerd Dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.