Download de presentatie
GepubliceerdTheophiel Bosman Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum
2
Op weg naar de totale macht - via de democratische weg
H9: § 4; p224-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht - via de democratische weg Inspelen met propaganda op de onveiligheidsgevoelens bij de bevolking Joden, Fransen, Communisten, enz. Propaganda Nieuwe stap: via democratische & geleidelijke weg
3
Op weg naar de totale macht - de totalitaire staat
H9: § 4; p224-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht - de totalitaire staat Hitler wilde niet zomaar de macht, maar de totale macht Over alles en iedereen De maatschappij werd door de nazi-partij gestuurd 2 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Politiek Politieke tegenstanders werden door de Gestapo opgepakt Naar heropvoedingskampen 1 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Intern Nacht van de Lange Messen (1 juli 1934) Uitschakeling van de SA door de SS; SA leiders vermoord Gewone SA-ers moesten het leger in
4
Röhm en Himmler nog samen
Esterwegen, Emsland bei (1933)
5
Op weg naar de totale macht
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht 3 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Kunst Kunst moest in dienst staan van de staat, het volk, het nazisme Ontaarde kunst werd verboden 4 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Joden Moeten buiten de samenleving worden gesteld 1 april 1933 startte de nazi’s met het boycotten van joodse winkels [kom ik nog uitgebreid op terug bij paragraaf 9.6!]
6
Ontaarde kunst
7
Op weg naar de totale macht
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht 5 Iedereen moest de Führer volgen Hitler Wist wat goed voor het volk was Propaganda pompte deze boodschap er keer op keer in 6 Het volk werd heropgevoed Door Propaganda De indoctrinatie op scholen Door oprichten en verplicht deelnemen aan jeugdverenigingen Arbeidsdienst voor jongeren die net van school kwamen
9
Huiswerk Lezen Maken/meenemen Maakwerk in de klas Van vorige les:
Check of je alles juist hebt afgewerkt! Deze les (laatste vragen voor dit jaar!): Opdracht 8 (p.215) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Opdracht 11 (p.219) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Opdracht 7a (p.223) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Opdracht 1a (p.226) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Huiswerk Lezen blz Maken/meenemen Een afbeelding loopgravenoorlog (als voorplaat bij hoofdstuk 9)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.