Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaria Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens
Community of practice Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens
2
Samenwerken vanuit vragen uit de praktijk
Wie zijn die community? Samenwerken vanuit vragen uit de praktijk Instituut, instelling : vaktherapeuten( co-onderzoekers) Onderzoeksgroep( bv KenvaK) Hogescholen ( docenten en studenten) Onderzoekers van instellingen Experts van buiten deze groepen
3
Veel voorkomende misverstanden
angst of aversie tav onderzoek Onbekendheid met onderzoek Verkeerde visie op onderzoek
4
Hoe werkt dat? De praktijk heeft impliciete kennis
Onderzoek is gericht op expliciteren ,verbeteren en effectiever maken van de praktijk In samenspraak wordt naar een geschikt onderzoeksdesign gezocht de praktijk benoemt een vraag of probleem
5
Onderzoeksfases en methode
Inventariseren huidige werk (wat doe je al?) Innoveren behandelingen (hoe kan het effectiever?) Toepassen van behandelingen(doen) Evalueren(werkt het?) Methode In,door en voor de praktijk Professionals als co-onderzoeker Practice based evindence: ervaringskennis expliciteren,systematiseren en integreren tot best practices Evindence based practice: kennis uit reeds uitgevoerd onderzoek in de best practices integreren
6
Enkele voorbeelden Kenvak onderzoeken:
Vaktherapie in de JJI en GJ Kwaliteitsverbetering Vaktherapie in de GGZ NML start september 2011 Vaktherapie in het jongerenwerk start januari 2011 Vaktherapie in de forensisiche psychiatrie start medio 2012 Onderzoeken Hogeschool Utrecht Amersfoort ism Bascule: beeldend en muziektherapie en zelfwaardering ism basisscholen: vaktherapie in het basisonderwijs
7
Vaktherapie in de JJI en GJ KenVaK RAAK Project 2008-2010
Algemeen projectleider: dr. Henk Smeijsters, lector KenVaK Voorzitter stuurgroep: Ben Dolmans, directeur SJSJ Projectgroep beeldende therapie: Gemmy Willemars MATh (KenVaK), Marjan Helmich (Rentray), Marie-Joze van Drie (Rentray), Digna van Roemburg-Tack (Rentray), Beatrix Verhofstad Swinkels (Groot Batelaar Jeugd) Projectgroep dans-bewegingstherapie: Julie Kil MSc, MDATh (KenVaK), Eefje Prins (O.G. Heldring), Eva van den Boom (Rentray) Projectgroep dramatherapie: Jaap Welten MDTh (KenVaK), Sanne van der Kolm (Avenier), Jorg de Man (Avenier), Marjolein Scholten (Avenier) en Josefien van der Wekken (O.G. Heldring) Projectgroep muziektherapie: drs. Han Kurstjens, Frederick Esbach (Den Hey-Acker), Victor Macaré (Avenier) en Heinz Reumers MMTh (SJSJ) Projectgroep psychomotorische therapie: Pijke Dijkema MPMTh, Thea Braun-de Bijl (Den Hey-Acker), Robbert Otte (Rentray)………………. Onderzoekers van de instellingen: dr. Ingrid Candel (SJSJ), dr. Lieke van Domburgh (Rentray), drs. Claudia Rauwers, Anouk Groot Rouwen MSc, drs.Suzan Postma (Avenier), drs. Helga van den Berg(Den Hey-Acker),dr. Arianne Baanders(O.G. Heldring)
8
Instellingen Hogeschool Zuyd Hogeschool Utrecht
Avenier (Harreveld & De Sprengen) Den Hey-Acker O.G. Heldring Rentray Stichting St. Joseph (Het Keerpunt & Icarus)
10
Fasering onderzoek RAAK Fase 1: Ontwikkelen Welke problemen?
Werkt het? Waarom werkt het? Welke doelen? Hoe wordt er gewerkt? RAAK Fase 2: Toepassen & Evalueren Kwalitatieve resultaten Kwantitatieve resultaten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.