De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering"— Transcript van de presentatie:

1 Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering

2 leerdoelen De student weet het verschil tussen (leer&gedrags)problemen en stoornissen. De student weet het verschil tussen tijdelijke en permanente leer- of gedragsstoornissen De student heeft kennis van bijzonder onderwijs en weet voor welke doelgroepen deze zijn. De student kan differentieren naar gedrags- en leerproblemen.

3 Motivatie ≠ leerprobleem
Bijzonder onderwijs Regulier onderwijs Cluster 1,2,3,4 praktijkonderwijs Faalangst Dyslexi Dyscalcu Autisme (milde vormen) Pddnos Drugs/alcohol Depressie Adhd Add IQ Fysieke handicaps Bipolaire stoornissen Hoogbegaafdheid Identiteitsvraagstukken Eetstoornissen Culturele verschillen Sociale verschillen M/V Groeistoornissen ……………

4 Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag
Hoe doe ik dat nu ? Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag Tsja maar bij mij thuis is dit geen kunst Hmmm ik ben toch te dik? 16 werken verdeeld over 4 groepen? Ik snap er toch niks van Hij had toch gezegd eerst zaal 1 Wat een onzin zeker nog nooit van beaudelaire gehoord Zo effe een blowtje Oh Oh ik kan niet meer stilzitten

5 clusters Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen
Cluster 2 - Slechthorende kinderen, kinderen met ernstige taal-/spraakmoeilijkheden, auditief gehandicapte en dove kinderen Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen Cluster 3 - Meervoudig gehandicapte kinderen, langdurig zieke kinderen, lichamelijk gehandicapte kinderen, verstandelijk gehandicapte kinderen. Cluster 4 - Kinderen met gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en psychiatrische problematiek.

6 Leerproblemen en gedragsproblemen specialisme

7 Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door:
Stelling 1 Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door: Mentor coordinator Decaan Remedial teacher

8 Stelling 2 Er zitten meer leerlingen in de klas, zij hebben allemaal evenveel recht op aandacht en ondersteuning

9 Stelling 3 Oordeel niet te snel en houd een open mind

10 Stelling 4 Stel duidelijke grenzen voor jezelf en de leerling

11 Wat kun je wel doen aan: ADHD
Adhd (attention-deficit hyperativity disorder Toename van 700% in 10 jaar ( ) Sterke aanwijzingen dat het genetisch is Medicatie (ritalin,adderall,cylert) Advies: biedt vanuit verschillende hoeken ondersteuning Maak opdrachten overzichtelijk en richt je op hun kunnen en willen(motivatie)

12 Dyslexi Dyslexi 2-15 % van de bevolking enige vorm
Nog geen wetenschappelijke oorzaak gevonden, bevindt zich wel in taalgebied van hersenen. Advies: Gebruik veel audio-visueel materiaal, speciale letters, en tactiliteit Mindmapping Geheugentraining ICT

13 faalangst Iedereen heeft ( zou moeten hebben) het
Positief= versterkt de prestatie negatief= blokkeert of vermindert de prestatie Herkennen: Negatief zelfbeeld, te positief zelfbeeld, veel bevestiging vragen, vooraf al opgeven, zweten, zenuwachtig, onverschillig,boos, opstandig, met opzet vernielen van werk. Advies: Korte duidelijke opdrachten, veel positieve feed-back, succesbeleving, kleine stapjes, geduld, veel contact.

14 motivatie Opdracht Maak groepjes van 4
Schrijf voor jezelf 5 zaken op wat je motiveert in leren Vergelijk het met de ander en kom tot 4 zaken die voor iedereen waardevol zijn.

15


Download ppt "Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering"

Verwante presentaties


Ads door Google