Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert
2
Overzicht 2 Geletterdheid oud en nieuw Kritisch kijken naar beelden Jongeren en nieuwe media Zelf aan de slag
3
Beeld 3
4
Geluid 4
5
Woord 5
6
Literaire traditie Quod non est in scriptis non est in mundo
7
Geletterdheid: oude visie
8
8
9
Evolutie in media 9 Iedere dag veel info die op ons af komt In verschillende ‘talen’ Woorden Beelden Geluiden Via verschillende ‘kanalen’ Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,… Historische evoluties en tendensen Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,… Makkelijkere toegang voor meer mensen Van consumptie naar productie vb. Web 1.0 nu web 2.0: wikipedia, youtube,…
10
10
11
Geletterd zijn… 11 Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … 1. Media begrijpen en kritisch naar kijken 2. Media bewust en ethisch gebruiken 3. Media zelf produceren Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS
12
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 12 Van wie komt de boodschap? Afzender en bijhorende verwachtingen? Hoe is het gemaakt? Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,… Voor wie is het gemaakt? Kenmerken v doelpubliek? Wat is de boodschap? Impliciete waarden en standpunten? Verborgen stereotypen? Waarom wordt de boodschap verstuurd? Informeren, overtuigen, entertainment of kunst?
13
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 13
14
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 14
15
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 15
16
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 16
17
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 17 Opgepast …
19
Reality TV 19 Realiteit? Nood om een verhaal te vertellen Effecten van de montage Effect van de volgorde van de beelden Effect van het geluid op de beelden Montage laat je toe gelijk welk verhaal te vertellen
20
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 20 Mediawijsheid opgenomen in VOETenVOETen Dus ook jouw taak!
21
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 21 Resultaten voor secundair onderwijs 1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen Online vragenlijst klassikaal ingevuld Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad 44 diepte-interviews
22
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 22 WELKE MEDIA IN BEZIT? Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels 20082010 Televisie thuis100%99% Televisie kamer39%46% Mp3-speler93%97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X85% Computer thuis72%89% Computer kamer42%43% Internet thuis95%94% Internet eigen kamer34%62%
23
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 23 GSM? 13% internet-abonnement Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,… Per maand Kleine 40 gesprekken 1176 sms’en (= 39,21/dag)
24
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 24 COMPUTER? muziek te beluisteren (86%) te chatten (83%) video’s te bekijken (77%) informatie te zoeken (75%) te mailen (74%) huiswerk te maken (61%)
25
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 25 16 POPULAIRE WEBSITES? 1.You Tube9. Funnygames.nnl 2. Netlog10. HLN.be 3. Facebook11. Elov 4. Hotmail12. Runescape 5. Smartschool13. E-buddy 6. Spele.nl14. Sporza 7. Wikipedia15. YouPorn 8. Spelletjes.nl16. Yahoo!
26
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 26 SOCIAL NETWORKS? Foto’s uploaden en bekijken Op de hoogte v wat vrienden doen Communiceren (instant messaging of private) Social games (Farmville, Mafia wars,…)
27
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 27 WELK COMMUNICATIEMIDDEL? MET OUDERS / GROOTOUDERS Gsm en vaste telefoon MET VRIENDEN Sms en instant messaging
28
28 Email uit de mode!
29
29 skypen met grootouders
30
30 jongeren gebruiken twitter niet!
31
31 Digital native? Efficiënt?
32
32 1% load up| 9% deelt | 90% kijkt
33
33 Multitaskers!
34
34 multiplayer games & 5 min games
35
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 35 OPVALLEND Email uit de mode! Skypen met grootouders Geen twitter! Digital natives? web 2.0 Multitaskers Populaire 5 min game
36
2. Media gebruiken B. In onderwijs? 36 Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen? Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie? Welke kanalen? Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?
37
2. Media gebruiken B. In onderwijs? 37
38
2. Media gebruiken B. In onderwijs? 38 VB. serious gamesserious games VB. ict atelier …?
39
3. Media produceren 39 Wat leer je maken? Leer je mee werken?
40
3. Media produceren 40 Demonstratie http://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/ http://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/ Media leren kennen Leren mee werken Product maken en sharen via wiki Mogelijkheden? Drempels? Voor klaspraktijk? WERKWIJZE Surf naar https://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/https://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/ Sign in Kom met emailadres, krijg uitnodiging via email, klik en start! Werk afwisselend individueel en in groep Af en toe signaal dat Activ Board en camera’s vrij zijn, dan kan je aansluiten bij een groepje Tot 21u50 Eventueel laatste kwartier presentatie van paar voorbeelden Help jezelf en elkaar!!!
41
Filosofie 41 Leer jezelf behelpen Je vindt honderden tutorials, handleidingen online Experimenteer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.