De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de."— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert

2 Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de slag

3 Beeld 3

4 Geluid 4

5 Woord 5

6 Literaire traditie Quod non est in scriptis non est in mundo

7 Geletterdheid: oude visie

8 8

9 Evolutie in media 9  Iedere dag veel info die op ons af komt  In verschillende ‘talen’  Woorden  Beelden  Geluiden  Via verschillende ‘kanalen’  Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,…  Historische evoluties en tendensen  Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart  Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,…  Makkelijkere toegang voor meer mensen  Van consumptie naar productie vb. Web 1.0 nu web 2.0: wikipedia, youtube,…

10 10

11 Geletterd zijn… 11 Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … 1. Media begrijpen en kritisch naar kijken 2. Media bewust en ethisch gebruiken 3. Media zelf produceren  Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik  GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS

12 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 12  Van wie komt de boodschap?  Afzender en bijhorende verwachtingen?  Hoe is het gemaakt?  Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,…  Voor wie is het gemaakt?  Kenmerken v doelpubliek?  Wat is de boodschap?  Impliciete waarden en standpunten?  Verborgen stereotypen?  Waarom wordt de boodschap verstuurd?  Informeren, overtuigen, entertainment of kunst?

13 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 13

14 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 14

15 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 15

16 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 16

17 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 17 Opgepast …

18

19 Reality TV 19  Realiteit?  Nood om een verhaal te vertellen  Effecten van de montage Effect van de volgorde van de beelden Effect van het geluid op de beelden Montage laat je toe gelijk welk verhaal te vertellen

20 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 20  Mediawijsheid opgenomen in VOETenVOETen  Dus ook jouw taak!

21 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 21  Resultaten voor secundair onderwijs  1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen  Online vragenlijst klassikaal ingevuld  Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad  44 diepte-interviews

22 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 22  WELKE MEDIA IN BEZIT?  Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels 20082010 Televisie thuis100%99% Televisie kamer39%46% Mp3-speler93%97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X85% Computer thuis72%89% Computer kamer42%43% Internet thuis95%94% Internet eigen kamer34%62%

23 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 23  GSM?  13% internet-abonnement  Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,…  Per maand Kleine 40 gesprekken 1176 sms’en (= 39,21/dag)

24 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 24  COMPUTER?  muziek te beluisteren (86%)  te chatten (83%)  video’s te bekijken (77%)  informatie te zoeken (75%)  te mailen (74%)  huiswerk te maken (61%)

25 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 25  16 POPULAIRE WEBSITES? 1.You Tube9. Funnygames.nnl 2. Netlog10. HLN.be 3. Facebook11. Elov 4. Hotmail12. Runescape 5. Smartschool13. E-buddy 6. Spele.nl14. Sporza 7. Wikipedia15. YouPorn 8. Spelletjes.nl16. Yahoo!

26 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 26  SOCIAL NETWORKS?  Foto’s uploaden en bekijken  Op de hoogte v wat vrienden doen  Communiceren (instant messaging of private)  Social games (Farmville, Mafia wars,…)

27 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 27  WELK COMMUNICATIEMIDDEL?  MET OUDERS / GROOTOUDERS Gsm en vaste telefoon  MET VRIENDEN Sms en instant messaging

28 28 Email uit de mode!

29 29 skypen met grootouders

30 30 jongeren gebruiken twitter niet!

31 31 Digital native? Efficiënt?

32 32 1% load up| 9% deelt | 90% kijkt

33 33 Multitaskers!

34 34 multiplayer games & 5 min games

35 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 35  OPVALLEND  Email uit de mode!  Skypen met grootouders  Geen twitter!  Digital natives?  web 2.0  Multitaskers  Populaire 5 min game

36 2. Media gebruiken B. In onderwijs? 36  Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen?  Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie?  Welke kanalen?  Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?

37 2. Media gebruiken B. In onderwijs? 37

38 2. Media gebruiken B. In onderwijs? 38  VB. serious gamesserious games  VB. ict atelier  …?

39 3. Media produceren 39  Wat leer je maken? Leer je mee werken?

40 3. Media produceren 40  Demonstratie  http://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/ http://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/  Media leren kennen  Leren mee werken  Product maken en sharen via wiki  Mogelijkheden? Drempels? Voor klaspraktijk? WERKWIJZE  Surf naar https://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/https://workshopmultimediapocc.wikispaces.com/  Sign in  Kom met emailadres, krijg uitnodiging via email, klik en start!  Werk afwisselend individueel en in groep  Af en toe signaal dat Activ Board en camera’s vrij zijn, dan kan je aansluiten bij een groepje  Tot 21u50  Eventueel laatste kwartier presentatie van paar voorbeelden  Help jezelf en elkaar!!!

41 Filosofie 41  Leer jezelf behelpen  Je vindt honderden tutorials, handleidingen online  Experimenteer


Download ppt "WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de."

Verwante presentaties


Ads door Google