Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFloris Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De echte ontdekker is niet degene die nieuwe landen vindt, maar degene die met nieuwe ogen kijkt
2
Wie is de huidige jeugd? De homo-zappiëns Multi-tasking Zichtbaar en authentiek Consument en producent Vertrouwt op internetbronnen 2
3
3 De homo Zappiëns computer spellen speelt dag en nacht communiceert echte en virtuele vriendschappen integreert de noodzakelijke technologie beschikbaar heeft nooit een handleiding leest al lerend speelt en al spelend leert
4
4 Muziek luisterenVriendin bellen huiswerk maken Surfen en MSN-en multi-tasking
5
5 Zichtbaar en authenthiek
6
6 Consument en producent Meer dan 50% creëert online Meer dan 30 % deelt foto's, verhalen en video's Meer dan 20 % maakt weblogs Meer dan 5000 nieuwe sites per week (ook enorm veel sites bij kennisnet)
7
7 Vertrouwt op..
8
8 En op..
9
9 digitale generatie “oude” generaties Parallel verwerken van informatie Beelddenken Altijd verbonden Proactief Spelen en leren is hetzelfde Ontdekken Mediawijs Multitasking Snel Continue gespreide aandacht Werkt samen, deelt Wil direct resultaat zien Fantasie Techniek als vriend Lineair verwerken van informatie Woorddenken Geduld Passief Realiteitszin Medialeken Monomediaal Werkt aan één ding tegelijk Verwerkt tekst Werkt zelfstandig Competitief, defensief Leren is serieus, soms spelen Techniek is een vijand
10
10 Digitale generatie en “oude” generatie
11
11 Het gebruik van media door jongeren
12
12 Anders naar leerlingen kijken Van: Wat kan ik de leerling bieden? Naar: Wat heeft de leerling nodig? Het ontwikkelen van alle talenten van alle kinderen!
13
13 Het Nieuwe leren: Van het traditionele leren naar het moderne leren, omdat: –de maatschappij verandert –de kinderen veranderen –het onderwijs verandert –en dus ook de leraar…. –En dus ook het management
14
Het kind dat anders leert vraagt andere vaardigheden van: –de leraar –het team –de directie –het bovenschools management 14
15
15 Leren met ICT Kennis is objectiefKennis is subjectief Kennis moet je overdragen Kennis construeer je zelf Volwassenen weten wat goed voor je is Samen bepalen wat goed voor je is Directe instructieConstructivisme vannaar
16
16 Zie ICT als kans, niet als bedreiging Denk niet in problemen, maar in oplossingen
17
Leren met ICT Informatie snel toegankelijk Leren op afstand (anywhere anytime) Samenwerken op elk niveau Uitwisselbaarheid op inhoud, kennis en ervaringen ELO als hulpmiddel
18
ELO Centraal staat leren, communiceren, Informatie delen en samenwerken.
19
Learning Gateway is een compleet internet gebaseerd concept welke ondersteuning aan het onderwijsproces biedt
20
Microsoft Learning Gateway Samenhangend concept in plaats van losse producten: –Website openbaar gedeelte –Intranet gesloten gedeelte –Elektronische Leer Omgeving –CMS DMS ECM
21
Microsoft Learning Gateway 21
22
ELO Uiterlijk, gegevens en rechten worden aangepast op de persoon die het portaal bezoekt. Alles vanuit 1 ingang
23
Organisatieportaal voor de stichting Opbouw van de omgeving Andere Schoolportalen ADdirecteurenstaf Specifieke info: Beleidsdocumenten Personeelszaken GMR Financieën ICT Werkruimten Specifieke info: Schoolinformatie Leeromgeving Schoolprojecten Schoolorganisatie Info voor ouders Leerlingen Medewerkers school Ouders Schoolportaal Teamsites voor onderlinge samenwerking Persoonlijke sites / Digitale portfolio’s BestuurMedewerkersouders
24
Bestuur/management/staf
25
School management
26
Leerkrachten
27
Leerlingen
28
digitaal portfolio Digitaal portfolio Registratiedeel Leerkracht - Toetsgegevens - Uitslagen onderzoek Ontwikkeldeel Leerkracht en leerling Verslagen van ontwikkelgesprekken - Afspraken die gemaakt zijn met het kind - Handelingsplannen Presentatiedeel Leerling - Taken - Concreet werk - Reflecties
29
Sharepoint Learning Kid scenario Leerling heeft toegang tot zijn opdrachten via Opdrachten Lijst Web Part Leraar heeft toegang tot de opdrachten via Opdrachten Lijst Web Part Leraar beoordeelt de opdrachten en stuurt deze terug aan de leerlingen Leraar upload het leermateriaal in een documenten bibliotheek Leraar kent de opdrachten toe aan leerlingen Leerling levert de opdracht in Leerling maakt de opdracht
30
Ouders
31
Indeling ICT-beleidsplan Visie op onderwijs Kennis en vaardigheden Educatieve software en content ICT-infrastructuur Samenwerking 31
32
Visie op onderwijs Een ELO draagt bij aan de verwezenlijking van onze visie op ICT en onderwijs De pilot “Introductie ELO” is geslaagd. Doelstellingen mei 2008 gehaald 32
33
Kennis en vaardigheden Korte termijn doelen behaald. Nieuwe korte termijn doelen: Scholing leerkrachten (website) Scholing IB-ers (Werkruimtes) Scholing beheerders (nieuwe mogelijkheden) Scholing ICT-ers (verdieping) Scholing digitale borden 33
34
Educatieve software en content Volop in voorbereiding en ontwikkeling 34
35
Infrastructuur Korte termijn doelen gehaald. Lange termijn doelen zie investerings- begroting 35
36
Samenwerking Nobraweb heeft besloten met alle stichtingen de LGW van Microsoft aan te schaffen. Nobraweb heeft besloten om een ECM te laten bouwen. 36
37
37
38
38
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.