Download de presentatie
GepubliceerdMarcella Simons Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
Smart sensing Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone Marko Roos Senior methodoloog Centraal Bureau voor de Statistiek NPSO lezing 6 november 2012
2
In het kort Smartphones en waarneming Meten van mobiliteit bij het CBS
De samenwerking De app (en achterliggende systemen) Smarter De resultaten van Smarter De plannen in uitvoering: Movesmarter De plannen
3
Smartphones en waarneming
4
Smartphone en waarneming
15
5
Smartphone en waarneming
(Bijna) altijd bij de hand (Bijna) altijd verbinding met internet Meer dan 50 procent smartphone bezit Een ‘alledaags’ gebruikersgoed
6
Voordelen 7 x 24 overzicht Meten van echt gedrag Minder vervorming van de antwoorden door wenselijke antwoorden, vergeten of moeilijk kunnen inschatten Direct gecodeerd/ getypeerd
7
CBS en mobiliteit Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN)
In opdracht van RWS Deelname van personen aan het verkeer Sleutelbegrippen: Verplaatsingen Deelverplaatsingen Statistiek vervoer over de weg Tonnage vervoerde goederen over de weg Ritten Zendingen …
8
Onderzoek verplaatsingsgedrag in Nederland (OViN)
9
Statistiek vervoer over de weg
10
Uitdagingen van meten mobiliteit
Arbeidsintensief Moeilijke taak: afstanden, adressen Definitie ritten, zendingen, verplaatsingen, deelverplaatsingen Kennisintensief gaafmaakwerk
11
Naar een smartphone oplossing: de samenwerking
Mobiele technologie niet ‘core business’ CBS Samenwerking met technologie/ innovatie partner Novay Testfase op basis van eerder ontwikkelde oplossing: Travelwatcher/ Izone Tweede en derde fase op basis van volgende generatie Novay technologie: naar CBS specifieke oplossing
12
Fasering SmartER Go/no-go Go/no-go Januari 2012 September 2012
CBS specifieke APP In-App vragenlijst Technische test Fase 3 Grootschalige pilot; parallel draaien OVIN Fase 1 Ervaring opdoen met Travelwatcher Go/no-go Go/no-go Meerdere jaren eer volledig doorontwikkeld en geimplementeerd 1: meten op basis van de bestaande TravelWatcher applicatie, onderzoekgebied verplaatsingsgedrag, hoofdzakelijk automatisch meten aangevuld met web-based vragenlijsten, doel CBS ervaring op laten doen met deze manier van meten, kleinschalige test met early adopters. 2: meten op basis van een eigen CBS applicatie, ontworpen naar de wensen en eisen van CBS, in eerste instantie op het gebied van verplaatsingsonderzoek (OVIN), automatisch wordt gemeten met daarbij ook experience sampling (de juiste korte vraag op het juiste moment), Gecompliceerdere vragenlijsten (routing etc) mogelijk ook gekoppeld met bestaande CBS systemen, een grootschalige test met een realistische gebruikersgroep. 3: uitbreiding naar andere soorten onderzoek, inbedding van deze nieuwe manier van meten in de organisatie Januari 2012 September 2012 Februari 2013
13
Opzet Smarter Kleinschalig Periode: twee weken
Brief met installatie en registratieprocedure Bijhouden verplaatsingen in Travelwatcher Dagelijkse evaluatie vragenlijst (mobiel) Doelen: Ervaring opdoen Evalueren gebruikerservaring Dataset afbeelden op CBS datamodellen
14
Wat vroegen we van de respondent?
Installatie TW op smartphone Registreren Verificati Inloggen Instellingen Telefoon altijd bij zich dragen Dagelijkse vragenlijst Evaluatie Instellingen: locatievoorzieningen, wi-fi, internettoegang, automatisch opnieuw opstarten, energiebesparing uit
15
Hoe werkt het?
16
Travelwatcher Mobiliteitspatronen Trips Informatie en help Uit
Vragenlijst
17
Mobiliteitspatronen Comparison: spits, weer, mist, temperatuur
Regular trips: >3 keer min of meer zelfde route
18
Trips
19
Dagelijkse vragenlijst
Dag 1: uitgebreide vragenlijst Huishouden Opleiding Vervoermiddelen Dagelijkse vragenlijst: performance van TW Alle trips Volledig en correct Spooktrips
20
Resultaten Smarter (Travelwatcher)
Gebruikservaringen: Tevreden over gebruiksgemak Intensief batterijgebruik Wisselende kwaliteit bij meten verplaatsingen: Begin- en eindpunt routes Route en weergave op de kaart Reisafstand en snelheid Starttijd, eindtijd, reisduur en snelheid Toekenning vervoermiddelen Trips die doorgaans goed zijn: autotrips, langere trips en niet-wandeltrips. Trips die vaak niet goed gaan: treinreizen: trips te voet
21
1) Van huis naar station met fiets
2) Van station naar Heerlen met trein 3) Van station naar CBS te voet
22
Van huis (groen) naar sportschool (rood)
24
Resultaten Smarter (Travelwatcher)
Afbeelden data op databestand OViN: Definitie van trip (TW) en verplaatsing (OViN) wijkt af Trips in TW vaak kortere deelverplaatsingen, dus, in principe, samen te voegen Moeilijker bij trips die gesplitst moeten worden
25
De plannen in uitvoering (Movesmarter)
Op basis van doorontwikkeld platform (Sunset) CBS specifieke oplossing Vragenlijst geintegreerd in App Verbeterde kwaliteit metingen Verminderd batterijverbruik Wordt in november uitvoering getest
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.