Download de presentatie
GepubliceerdBrigitta Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Innovatie voor kwaliteitskringen
Verzorgd Door albert de folter 3 april 2012 Delft
2
WELKOM 18.00- 18.30 uur broodjes met koffie en thee 18.30 – 19.15 uur
Deel 1. Innoveren, Een inleiding. Pauze 19.30 – uur Deel 2. Innoveren, hoe doe je dat? Ideeën genereren en selecteren Deel; 3. Innoveren binnen je eigen kwaliteitskring 20.15 – uur. Vergaderdeel
3
Wat is innovatie?
4
3 soorten innovatie PRODUCTINNOVATIE PROCESINNOVATIE MARKTINNOVATIE
VERANDERING VAN AANBOD NIEUWE DIENST BELANGRIJKE PRODUCT-VERBETERING VERANDERINGEN HOE IETS TOT STAND KOMT GERICHT OP GELD, TIJDSBESPARING OF KWALITEIT VERANDERINGEN IN DE MARKT O.A.: NIEUWE DOELGROEPEN ANDERE OMGANG MET KLANT
5
Een radicale verandering wordt vaak een innovatie genoemd
Ontwikkeling Innovatie
6
Innoveren versus verbeteren
Loslaten Fantaseren Ontwerpen Implementeren Verbeteren Produceren Verkopen Evalueren Implementeren
7
Innovatiegraad
8
.
9
Doelen innovatie Klantwaarde vergroten Omzet/marktaandeel vergroten
Weerbaar zijn naar de toekomst
10
Kies hoofdlijnen van innovatie
PRODUCTINNOVATIE PROCESINNOVATIE MARKTINNOVATIE BIJVOORBEELD HOOGWAARDIG (E-) COACHEN OP GEDRAG EXCELLEREN IN IN GEDRAGSDIAGNOS-TIEK OPTIMALISEREN VAN KLANTREGISTRATIE- EN VOLGSYSTEEM EFFECTMETING VAN MIJN BEGLEIDING OP KORTE EN MIDDEL- LANGE TERMIJN OPSPOREN VAN POTENTIELE KLANTEN OMGANG MET KLANT/OPDRACHT-GEVER
11
INNOVATIEFASEN FORMULEREN VAN DOELEN IDEEVORMING
SELECTIE VAN KANSRIJKE IDEeëN Ontwikkeling Testfase vermarkten
13
HULPSCHEMA .
14
Hoé betrekken we de klant
en opdrachtgever bij het innovatieproces?
15
Dromen Denken Durven Doen Met deze dia begint het middag programma.
Opzet: Om te kunnen dromen moeten we dingen los kunnen laten. De routine en vooral ook onze oordelen. We moeten loslaten en een beetje leegworden. Verhaal van de zenmeester en de geleerde Er was een geleerde professor die naar een beroemde zenmeester ging voor onderricht. De oude meester biedt hem thee aan, en schenkt het kopje van zijn gast zo vol, dat de thee over de rand stroomt. De zenmeester blijft maar doorgieten. ‘Meester, roept de geleerde. ‘Het kopje is al vol! Er kan niets meer bij!’. ‘Geachte professor’, zegt de zenmeester. ‘Net als deze kop bent u vol van uw eigen opvattingen en bespiegelingen. Hoe kan ik u iets over zen leren, als u niet eerst uzelf leegmaakt?’ Zen-gezegde Braindump 15 min Bedenk zoveel mogelijk ideeën om fitness tijdens het werk te vergroten 5 min Opdracht: hoe kunnen we de klantwaarde voor onze klanten vergroten op product-proces en marktniveau? (Oefening met cirkel, welke hindernissen, oordelen, belemmeringen, gevoelens belemmeren jou als innovator) Scamper, 2 groepen.Opdracht: Kies een bestaande dienst en innoveer deze. Kies een bestaande procedure/werkproces en innoveer deze. 60 min Pauze 20 min. Bloemenassociatie
16
…… ………. en ruimte geven aan de innovator in jou
17
Traceer ontwikkelingen op jouw terrein
Onderwijs Arbeid Voorbeelden scholen gooien keuzemethodes de deur uit Cito toets naar einde schooljaar verplaatst afnemend aantal leerlingen kan LOB helpen de school onderscheidend te maken? (studie-)keuzebegeleiding is te reflectief van uitbesteden naar inbesteden diversificatie vragen gemeenten talent behouden in toenemende flexibele arbeidsmarkt tekorten op arbeidsmarkt groot aanbod werkwijzen en methodieken op ons vakgebied
18
Opdracht 1. Professioneel verlangen .
Noem 2 hoofdlijnen van innovatie waarmee jij dit jaar bezig wil zijn.
19
Opdracht 2. Oefenen met innovaren .
Kies een bestaande dienst of bestaand proces Splits deze dienst/dit proces in bestaande onderdelen. Bedenk productinnovaties en/of procesinnovaties
20
Hulpvragen bij het bedenken van bestaande diensten
wat kan ik in de samenstelling, het materiaal, de aanpak of werkwijze van deze dienst vervangen? wat kan ik met de dienst combineren zodat het veel beter wordt? kan ik iets kopiëren en er iets aan veranderen? wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen (symmetrie verbreken)? kan ik deze dienst voor andere doeleinden gebruiken? wat kan ik weglaten? kan ik iets in een andere volgorde doen, omkeren? VAN DOELEN
21
Dromen Denken Durven Doen
22
Hulpvragen bij het selecteren van ideeën
hoe aantrekkelijk en onderscheidend is de innovatie voor de doelgroep? is er een goede reden voor de klant om over te stappen naar het nieuwe product? is in een oogopslag het voordeel voor de klant duidelijk? gaat de innovatie ten kosten van andere diensten? is het unieke aan de innovatie makkelijk te communiceren? positionering van product in binnen andere producten en innovatiedoelstellingen bij innoveren van een deel van een product: in welke levensfase zit het product? wat zijn de kosten van ontwikkeling? hoe is de te verwachten omzet?
23
Inventarisatie innovatieve ideeën in eigen kwaliteitskring
Thema Markt Loopbaan Gedrag ….. Bedrijven Onderwijs Particulieren Intermediairen .
24
Dromen Denken Dur Doen ven
25
Innoveren Doen we samen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.