Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
toelichting door Medica
ANATOMIE- ONDERWIJS toelichting door Medica
2
INHOUD Oude methode Veranderingen Nieuwe methode
Aanpak voor de toekomst Visie vanuit Medica Misverstanden Conclusie
3
OUDE METHODE
4
OUDE METHODE Olv prof. dr. Moerman
2 weken achter elkaar (maandag tot donderdag) 1u theorie aan bord in dissectiezaal 2u dissecties van 1 streek (andere streken op het einde telkens bekijken) => totaal: 8u theorie, 16u dissecties Examen: lijkenmarathon + theoretische vraag
5
OUDE METHODE VOORDELEN: theoretische colleges in kleine groepjes
actief bezig met lijk zelf op zoek gaan naar structuren
6
OUDE METHODE NADELEN: dissectiezaal heeft slechte infrastructuur om les te geven goed disseceren betekent niet dat je inzicht hebt in de anatomie slechts actief bezig met 1 regio, de andere regio’s kan je maar beperkt bestuderen erg arbeidsintensief kwaliteit van lijken en dissecties is erg variabel
7
OUDE METHODE NADELEN: gephenoliseerde lijken benaderen slechts matig het uitzicht van een levend lichaam beperkt klinisch gericht geen multimedia ondersteuning, modellen,… lijkenmarathon geen ideale examenvorm test geen inzicht ook afhankelijk van stressbestendigheid lijk op examen niet altijd optimaal niet ideaal als veel tijd tussen dissectieweken en examen
8
VERANDERINGEN
9
VERANDERINGEN Prof. dr. Moerman neemt na afgelopen academiejaar ontslag als anatoom om zich meer op de kliniek te richten Er wordt vervanging gezocht, dit gebeurt echter vrij laat (ontslag pas in vakantie) Olv 3 chirurgen ipv 1 anatoom: visie wijzigt Nieuwe visie op basis van: Chirurgische achtergrond Studies omtrent anatomie- onderwijs Werkwijze andere faculteiten
10
NIEUWE METHODE
11
NIEUWE METHODE Theoretisch colleges in betere omstandigheden
Aandacht voor oppervlakte- anatomie Meer klinisch toepasbaar maken Multimedia, modellen, tekeningen,… Gebruik maken van nieuwe chirurgische technieken (vb: endoscopie) Inzichtelijk maken van de anatomie Integratie van radiologie Niet vooral aandacht op 1 regio, maar op het geheel
12
NIEUWE METHODE Gebruik maken van goed gedisseceerde lijken
Kans voor zelfstudie mogelijk maken Relevantie zuivere dissecties vermindert want chirurgie is niet langer zuiver dissecerend Niet bedoeling om te leren ‘snijden’ wel om inzicht in de anatomie te leren Enkel geïnteresseerde en gemotiveerde studenten zelf disseceren
13
NIEUWE METHODE 11u theoretische colleges:
in aula gebruik van multimedia klinisch georiënteerd oppervlakte- anatomie integreren 8u hands- on workshops (2 h&h, 2u th, 4u abd): reeds geprepareerde lijken klinisch gericht alle regio’s bestuderen
14
NIEUWE METHODE 9u vrijwillige dissecties:
enkel nuttig als gemotiveerd richten op 1 regio => 11u theorie, 17u aan lijk Examen schriftelijk geïntegreerd examen van het hele vak inzichtvragen structuurherkenning
15
NIEUWE METHODE VOORDELEN: onderwijs in betere omstandigheden
klinische, inzichtelijk gericht onderwijs (in les en aan lijk) uren aan lijk efficiënter besteden alle regio’s aandacht geven meer mogelijkheid tot zelfstudie
16
NIEUWE METHODE NADELEN:
minder ‘snijdende’ uren voor de liefhebbers ervan ‘snijdende’ vaardigheid verdwijnt gedeeltelijk minder ‘spectaculair’ minder zelf op zoek gaan zuiver theoretisch examen is ook niet ideaal
17
AANPAK VOOR DE TOEKOMST
18
AANPAK VOOR DE TOEKOMST
Werkgroep Anatomie (POC): coördineren vernieuwing anatomie- onderwijs alle proffen uit de anatomie/ morfologie/ radiologie van de bachelorjaren ook Medica hierin vertegenwoordigd bezoek aan andere faculteiten in binnen-/ buitenland (Gent, Hasselt, Leiden, Maastricht,…)
19
AANPAK VOOR DE TOEKOMST
Hervorming van de hele lijn anatomie: alle anatomische/ morfologische opleidingsonderdelen herbekijken anatomie in 3e bach moet het ‘sluitstuk’ worden van deze lijn hervorming van het vak Topografische & radiologische anatomie en Medische biofysica aantal theoretische uren verminderen keuzevakken in anatomie (ook praktisch!) gepaste examenvorm zoeken
20
AANPAK VOOR DE TOEKOMST
Oprichten van een anatomisch centrum: verhuis anatomie- afdeling naar GHB modellen, preparaten, tekeningen, foto’s, multimedia,… andere lijkbalseming waardoor betere bewaring van de structuren mogelijkheid tot zelfstudie oppervlaktepractica met radiologische ondersteuning
21
VISIE VANUIT MEDICA
22
VISIE VANUIT MEDICA Doel van het vak: Onderwijsvorm:
inzicht verwerven in de menselijke anatomie en deze kennis in praktijk kunnen brengen zowel oppervlakte als inwendige anatomie klinisch gericht Onderwijsvorm: theoretische basis leggen gebruik van menselijke lichamen blijft nodig gebruik van modellen, multimedia,…
23
VISIE VANUIT MEDICA Examenvorm:
(mondeling) examen dat naar inzicht peilt gebruik maken van lichamen, modellen, figuren, multimedia !momenteel grootste knelpunt!
24
VISIE VANUIT MEDICA Medica ondersteunt de vernieuwing van het anatomie- onderwijs MAAR: waken over kwaliteit van de theoretische colleges -> moeten inzicht geven evalueren workshops studiebelasting mag niet toenemen duidelijkheid omtrent verwachtingen discussie openen omtrent examenvorm actief bijdragen tot hervorming via werkgroep
25
VISIE VANUIT MEDICA Grote kans voor vernieuwing, dus constructief meedenken en meewerken Betreuren timing: nieuwe docenten pas erg laat aangesteld, wij pas laat op de hoogte van hervormingsplannen Klachten van 3e bach verzamelen en opvolgen via jaarraad -> werkgroep onderwijs
26
MISVERSTANDEN
27
MISVERSTANDEN “het 'contact' met de lichamen zou op 0 herleid worden”
iedereen verplichte workshops als workshops + dissecties: evenveel uren aan lijk als in oude systeem (vroeger 16u, nu 17u) “dat kan je je maar deftig visualiseren als je het ook echt in real time hebt gezien” gephenoliseerde lijken benaderen vaak niet het uitzicht van levende structuren nood aan beter gebalsemde lichamen meer gebruiken maken van modellen, multimedia,.. om inzicht te geven
28
MISVERSTANDEN “mooie gelegenheid om met je handen bezig te zijn”
inderdaad jammer dat dat enigszins vermindert wel niet de bedoeling van het vak om chirurgische vaardigheden aan te leren “onontbeerlijk in de opleiding tot anatoom-patholoog en wetsdokter in het bijzonder” niet bedoeling van het vak om je hierop voor te bereiden, wel om je inzicht in de anatomie te geven via keuzetopics mogelijk maken
29
MISVERSTANDEN “deze 3 zijn van mening dat dissectie helemaal niet belangrijk zijn” nieuwe proffen zijn chirurgen en vertrekken vanuit een nieuwe visie relativeren belang van dissecties op basis van ervaring en literatuur omtrent anatomie- onderwijs “geen mogelijkheid om ongenoegen te uiten” 0 reacties op vraag van prof. Herijgers om suggesties en commentaren door te mailen
30
MISVERSTANDEN “Massale inschrijving van de studenten voor de vrijwilligere dissectie […] studenten nog nood hebben aan anatomie 'in real life'.” “met als gevolg dat er echt veel mensen niet konden deelnemen” inschrijvingen zijn niet zo massaal als gedacht (ongeveer 100 studenten) iedereen die zich ingeschreven heeft, kan deelnemen lijst van de laatste sessie staat nog niet vol in begin waren de lijsten vol omdat verschillende studenten zich voor alle regio’s bleken ingeschreven te hebben ipv voor slechts 1 regio
31
Vrijwillige dissecties anatomie
3de bachelor in de geneeskunde - academiejaar Maandag - Dinsdag - Woensdag van 9u00-12u00 in de dissectiezaal van het vesaliusinstituut, Minderbroedersstraat 12 december hoofd en hals Reservelijst 1 Everaert Hanne s 2 Cloots Kristien 3 Helsen Caroline s 4 Lambrecht Mich 5 Ligthart Symen s 6 Linssen Eveline s 7 Peeters Kristof 8 Santing Roeland 9 Van Lerberghe Ruben s 10 Vanholst Carolien 11 Wilms Stephanie s 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
32
thorax: Reservelijst 1 De Groote Caroline 2 De Rechter Stéphanie s 3 Derez Leen s 4 Lammens Frederik s 5 Leroy 6 Liebl Martin s 7 Meert Caressa s 8 Peeters Bernard s 9 Schuurmans Aisha 10 Vandewalle Ward s 11 Versyck Barbara s 12 abdomen: Berends Kinge s Dalemans Alain s De Bisschop Falconieri Tamara s Frisque Marie-Elisabeth s Gregoir Tine Koop Rebecca s Tang Yating Van Damme Liesbeth Vannieuwenhove Saskia Verhelst s
33
CONCLUSIE
34
CONCLUSIE De oude methode was zeker niet slecht, maar misschien ook niet perfect Door de verschuivingen is er nood aan een hervorming, meer focussen op inzicht en klinische toepassingen Het nieuwe systeem staat nog niet op punt De communicatie is niet ideaal verlopen, waardoor een hoop misverstanden
35
CONCLUSIE Dit jaar zal het systeem niet meer veranderen
Er is nauw overleg nodig tussen proffen en studenten om de hervorming op punt te stellen
36
CONCLUSIE !!!!!!!!Jullie opmerkingen en suggesties zijn van groot belang!!!!!!!!!! onderwijsverantwoordelijke 3e bach
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.