Download de presentatie
GepubliceerdErik Willems Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ventielen • Een zeer grote verscheidenheid. • Meerdere categorieën:
• Zijn bedoeld om de cilinders te bedienen. • Een zeer grote verscheidenheid. • Meerdere categorieën: aantal aansluitpoorten - 2, 3, 4 of 5; aantal posities - 2 of 3.
2
ALGEMEENHEDEN
3
Cijfercodes Het eerste cijfer geeft het aantal aansluitpoorten aan. Het tweede cijfer geeft het aantal posities aan. 2 / 2 3 / 2 4 / 2 4 / 3 5 / 2 5 / 3 AANTAL AANSLUITPOORTEN AANTAL POSITIES
4
Ventielsymbolen 2/2 4/2 3/3 5/3 3/2 5/2 4/3
5
CONSTRUCTIE
6
Constructief Klepventielen Schijfventielen Schuifventielen
7
KLEPVENTIELEN
8
2/2 klepventielen Klik figuur voor animatie
In ruststand worden de klep-ventielen gesloten gehouden door een veer. Zij worden vooral toegepast als stopventielen in een persluchtnet of voor niet-corrosieve media. In ruststand is er geen lucht- doorgang vanaf poort .1 Klik figuur voor animatie
9
SCHIJFVENTIELEN
10
4/2 schijfventiel Klik figuur voor animatie
11
SCHUIFVENTIELEN
12
Schuifventielen Beschikbaar als 3/2-, 3/3-, 5/2-, 5/3-, …. ventielen.
Groot aantal uitvoeringen, bedieningen en montage-mogelijkheden (in lijn, op basisplaat, enz…).
13
Soorten schuiven Met pakkingen op de schuif (dynamische schijfpakkingen) Met pakkingen in het lichaam (statische pakkingen) Zonder pakkingen
14
Dynamische schijfpakkingen
Een schijfpakking is een vlot-tende pakking waarvan de buitendiameter het ventiel-lichaam net raakt. Door het verschil in druk wordt de pakking aan een kant tegen de zijwand gedrukt en zorgt dus voor de afdichting tussen ventiellichaam en schuif. Ingevolge de geringe dikte van de pakking is de wrijving zeer miniem.
15
VOORBEELD
16
Schuifventiel - Dynamische pakkingen
Klik figuur voor animatie
17
Schuifventiel - Statische pakkingen
De pakkingen zitten in de voering en de schuif zelf heeft geen pakkingen. De voering bestaat meestal uit afstand-hulzen waartussen de pakkingen ge-klemd worden. Er worden verschillende pakkingmodel-len gebruikt. Het voorbeeld hier is een lippakking met inwendige metalen ver-sterking. Deze constructie geeft een zeer perfecte afdichting op de schuif met een minimum aan wrijving. Klik figuur voor animatie
18
VOORBEELD
19
Schuifventiel - Statische pakkingen
Schuif staat rechts.
20
Schuifventiel - Pakkingloos
Deze ventielen hebben een samenhorende voering en schuif. De afwerking is zo precies dat pakkingen overbodig zijn. Klik figuur voor animatie
21
Op basis van een schuif en voering uit hard geanodiseerd aluminium met een Teflonlaag
Samenhorende precies afgewerkte stukken uit aluminiumlegering. Machinaal fijn en parallel bewerkt, om de hoogste kwaliteit van afwerking te bekomen. Unieke teflonlaag (NITUFF®). Licht en corrosiebestendig. Eenvoudige en compacte vorm. 5
22
Schuifventiel - Pakkingloos
Schuif staat links.
23
Schuifventiel - Pakkingloos
Schuif staat rechts.
24
Resultaat - Pakkingloos
Zeer lage wrijving. Snelle en constante antwoordtijd. Robuust. Corrosiebestendig. Lange levensduur. 8 7 8 8 8
25
Pakkingloos = Lange levensduur zonder storingen ….
miljoen schakelingen Douwe Egberts, België: 90 ventielen haalden 250 miljoen cycli in elf jaar en werken nog steeds perfect! 9 10 10 10 10
26
Pakkingloos en flexibiliteit bij toepassingen ….
Voedingslucht Gesmeerde, ongesmeerde en droge lucht. Luchtfiltering, slechts 40 mm. Toepassingen bij lage druk en vacuüm. Ontworpen voor verschillende toepassingen Perslucht/vacuüm op elke aansluitpoort om alle functies in het net te combineren. Maximum debiet Gleuven in de voering. 10 11 11 11 11
27
De pakkingloze oplossing ....
Snelle & eenvoudige installatie Onverliesbare schroeven. Uitgebreid gamma basisplaten. Compact en esthetisch. Snel, soepel en gebruiksvriendelijk. Minimum onderhoud Roest- en corrosiebestendig Eenvoudige vormgeving Werking zonder problemen 11 12 12 12 12
28
Pakkingloos is vooral …. kostenbesparend
Minimaal en constant luchtverbruik (20-40 ml/min). Ingebouwde snelheidsregelaars. Minimum stuurdruk. Spoelen laag vermogen. Eenvoudige en goedkope installatie. Minimum onderhoud. Competitieve prijzen. Positieve overlapping tijdens de spoelbediening Teflonlaag 14 14 14 14
29
IN LIJN <=> OP BASISPLAAT
2 soorten ventielen volgens hun constructie IN LIJN <=> OP BASISPLAAT
30
VOORBEELD IN LIJN
31
Ventielen in lijn - Super X
32
5/2 schuifventiel
33
Ventielen in lijn - M/20000
34
VOORBEELD OP BASISPLAAT
35
ISO-schuifventielen - UM/22000
36
5/2 en 5/3 ventielen - MIDIµSTAR
37
Schuifventiel - Pakkingloos
5/2 pneumatische sturing
38
Onderverdeling van de ventielen volgens functie en poortnummering
39
2/2 klepventiel 1 2 12 10 1 2
40
2/2 klepventielen In ruststand worden de klep-ventielen gesloten gehouden door een veer. Worden vooral toegepast als stopventielen in een perslucht-net of voor niet-corrosieve media. In ruststand hebben wij geen doorgang vana f poort 1. De stuurdruk op 12 geef t de verbinding poorten Klik figuur voor animatie
41
3/2 ventiel WAAROM ?
42
3/2 ventiel WAAROM ? Een 2/2 kan niet ontluchten.
43
3/2 klepventiel
44
Bediening van een enkelwerkende cilinder (door 3/2 ventiel)
Het ventiel wordt in zijn ruststand gezet door de ingebouwde veer. De voeding in poort 1 is dicht. De ontluchting gebeurt via de poorten 2 - 3 De zuigerstang is ingetrokken 1 2 3 12 10
45
Bediening van een enkelwerkende cilinder (door 3/2 ventiel)
Door op de drukknop te duwen ontstaat een doorgang voor de perslucht van 1 naar 2 De drukknop moet ingedrukt blijven tot op het einde van de uitgaande slag 12 10 1 2 3
46
3/2 schuifventiel - Normaal gesloten
1 2 3 12 10 2 12 10 3 1
47
3/2 schuifventiel - Normaal open
1 2 3 12 10
48
4/2 ventiel WAAROM ?
49
4/2 ventiel WAAROM ? Een 3/2 heeft maar 1 uitgang; dit is te weinig voor een dubbelwerkende cilinder.
50
4/2 schijfventiel 1 3 2 4 Klik figuur voor animatie
51
5/2 ventielen WAAROM ?
52
5/2 ventielen WAAROM ? 2 uitgangen voor het aansturen van een cilinder, geconstrueerd met een schuifventiel, wordt een 5/2 ventiel.
53
5/2 schuifventiel 1 2 4 5 3 14 12
54
Bediening van een dubbelwerkende cilinder (door 5/2 ventiel)
1 5 3 12 14 4 2 In ruststand is er, door de wer-king van de veer, doorgang van de perslucht 1 naar 2 waardoor de zuigerstang wordt ingeduwd. De ontluchting gebeurt via de poorten
55
Bediening van een dubbelwerkende cilinder (door 5/2 ventiel)
12 14 1 5 3 4 2 Door op de drukknop te duwen ontstaat een doorgang voor de perslucht van 1 naar 4. De stang gaat uit. De ontluchting gebeurt via de poorten
56
5/3 ventielen WAAROM ?
57
5/3 ventielen WAAROM ? Een 5/2 laat geen tussenstop toe.
58
5/3 schuifventiel - Gesloten middenstand
1 2 4 5 3 14 12
59
5/3 ventielen - Gesloten middenstand
Als de schuif in middenstand staat (rustpositie) zijn alle poorten afgesloten. 1 4 2 3 5 14 12
60
5/3 ventiel - Gesloten middenstand
Schuif rechts: verbinding poorten en 1 4 2 3 5 14 12
61
5/3 ventiel - Gesloten middenstand
Schuif links: verbinding poorten en 1 4 2 3 5 14 12
62
5/3 schuifventiel - Open middenstand
2 4 1 5 3 14 12
63
5/3 ventiel - Open middenstand
Als de schuif in middenstand staat (rustpositie) is de voedingspoort afgesloten en ontluchten alle andere aansluitpoorten. 1 2 4 5 3 14 12
64
5/3 ventiel - Open middenstand
Schuif rechts: verbinding poorten en 1 4 2 3 5 14 12
65
5/3 ventiel - Open middenstand
Schuif links: verbinding poorten en 1 4 2 3 5 14 12
66
5/3 schuifventiel - Middenstand onder druk
2 4 14 12 5 1 3
67
5/3 ventiel - Middenstand onder druk
Als de schuif in middenstand staat (rustpositie) staan de uitlaatpoorten onder druk. 1 4 2 3 5 14 12
68
5/3 ventiel - Middenstand onder druk
Schuif rechts: verbinding poorten en 1 4 2 3 5 14 12
69
5/3 ventiel - Middenstand onder druk
Schuif links: verbinding poorten en 1 4 2 3 5 14 12
70
BEDIENINGS-MECHANISMEN
71
Bedieningsmechanismen
Drukknop (paddestoel) Draaiknop Noodstop met sleutel Sleutel Verzonken drukknop Kantelnok Rol Pneuma-tische piloot Elektropneuma- tische piloot Stift Hefboom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.