De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakgemeenschap Sociale Stijging De oogst Radboud Engbersen en Vasco Lub Tilburg, 25 oktober 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakgemeenschap Sociale Stijging De oogst Radboud Engbersen en Vasco Lub Tilburg, 25 oktober 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Vakgemeenschap Sociale Stijging De oogst Radboud Engbersen en Vasco Lub Tilburg, 25 oktober 2012

2 Inhoud -Vertrekpunten Vakgemeenschap -Een blik over de schouder -De oogst -Mission statements -Suggesties voor de toekomst

3 Vertrekpunten Vakgemeenschap -VROM-raad rapport Stad & Stijging (2006) -Woningcorporaties onverminderd belangrijke speler in de wijkaanpak -Wat kunnen corporaties ondernemen om bewoners vooruit te helpen? -Welke perspectieven liggen er voor hen? -En wat kunnen corporaties op dit punt van elkaar leren?

4 Een terugblik op de bijeenkomsten Vijf themabijeenkomsten in 2012: 1.Kick-off (15 maart, Zaandam) 2.Onderwijs (26 april, Hoogvliet) 3.Werk (7 juni, Enschede) 4.Vrije tijd (5 juli, Utrecht) 5.Wonen (6 september, Amsterdam)

5 Een terugblik op de bijeenkomsten -Goede opkomst -Veel enthousiasme en betrokkenheid van deelnemers -Informele uitwisseling van ideeën en ervaringen -Interessante mix van praktische en wetenschappelijke kennis -18 pitches rond sociale stijgingsinitiatieven corporaties

6 Observaties en conclusies Over het concept sociale stijging… -Sociale cohesie lang dominant (verbinden), stijging blijkt voor veel corporaties bruikbaarder aanknopingspunt (verheffen) -Echter: lineaire sociale stijgingsdenken moet worden gerelativeerd -Voorkomen van sociale daling vaak al een hele klus -Niet iedereen hoeft/kan vooruit: voor veel huurders is sociale stabilisatie al winst

7 Observaties en conclusies Over de stijgingsroutes… -Bijdragen woningcorporaties niet voor elke stijgingsroute voor de hand liggend (bijv. onderwijs) -Raakt ook aan legitimatiekwesties (middelen zijn immers huurdersgeld) -Initiatieven lijken meest trefzeker wanneer wordt gelinked met kernactiviteit wonen c.q. publieke ruimte

8 Observaties en conclusies Over de organisatie… -Initiatieven corporaties bewegen zich langs twee dimensies : interveniërend vs. faciliterend/sociale stijging vs. sociale stabilisatie -Kritische reflectie op eigen aanpak(ken) vaak nog beperkt -Organisatievermogen corporaties kan worden ingezet om bottum-up ondersteuning te bieden (m.n. t.b.v. bewoners) -Mogelijkheid beleid ‘aan de poort’ groot voordeel corporaties -Persoonlijk contact huurders cruciaal

9 Schema - Sleutels voor kansen - Buurtbeheerbedrijven - Op stage bij Portaal - Talenthuis Transvaal - Zorg voor aandachtswijken - Kunstenzone Oud-Charlois - Community building Indische buurt - Woontickets voor middeninkomens - CPO Klarenstraat - Activeringscentrum Eigen Haard - Ajacied of niet - Campus Hoogvliet - Samenwerking Woonbron- OBS de Boog - Woonwel - Skaeve Huse - Wijkcoach Enschede - Wooncursus SOCIALE STIJGING FACILITEREN SOCIALE STABILISTATIE INTERVENIËREN

10 Centrale begrippen schema (I) Sociale stijgingSociale stabilisatie AmbitieAcceptatie VooruitkomenRondkomen OpklimmenStaande houden Streven: de weg omhoogStreven: geen neergang PositieverbeteringPositiehandhaving InkomensverbeteringInkomensstabilisatie Talenten ontwikkelenTalenten koesteren

11 Centrale begrippen schema (II) InterveniërenFaciliteren SturenStutten Benutten formele relatieBenutten informele relatiecorporatie-huurder Concrete aanpakkenVoorwaarden scheppen

12 Mission statements 1.Enthousiasme is (geen) legitimatie 2.Bezit verplicht (niet) 3.Omdat anderen het niet doen, doen wij het (ook niet) 4.Engagement vraagt vakmanschap

13 Aanbevelingen bij mission statements -Veranker lokale organisatiekracht corporaties -Formaliseer de interventies -Informaliseer de facilitering -Investeer in reflectie op projecten -Investeer in ‘partnering’ -Investeer in ‘contact’ -Zet in op ‘vooraf interventies’ -Handel uit welbegrepen eigenbelang


Download ppt "Vakgemeenschap Sociale Stijging De oogst Radboud Engbersen en Vasco Lub Tilburg, 25 oktober 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google