De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam"— Transcript van de presentatie:

1 Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam
Amsterdamse Hogeschool voor Techniek Projectgroep A1A1 Periode 1&2 Amsterdam,

2 Groepsleden Koen van Hagen Alphons Hermans Dennis Hoevenaars
Ruud Kessels Ali Rigi Thomas Schijf

3 Introductie Theorie druk Koen Theorie gyroscopen Thomas
Morfologische onderzoek Alphons Nieuwe cockpit & Ontwerpaspecten Ali Financiële analyse Dennis Head Up Display Ruud

4 Wat verstaat men onder druk?
Theorie druk Wat verstaat men onder druk?

5 De atmosfeer Drie lagen voor burgerluchtvaart: - Stratosfeer
- Tropopause - Troposfeer ISA-tabel

6 Soorten drukken Statische druk (ps = m · g · h)
Dynamische druk (pd = ½ · ρ · v2) Totale druk (pt = pd + ps) p = druk (Pa N/m²) m = massa (kg) g = valversnelling (m/s ²) h = hoogte (m) v = snelheid (m/s) ρ = dichtheid (kg/m³)

7 De snelheidsmeter Voornamelijk met Pd Pd = Pt - Ps 1: Statische poort
2: Totale druk poort 3: Membraam 4: Wijzer

8 De meting Wet van Bernoulli Ps + ½ · ρ · v2 = constant
Continuïteitswet v1 · A1 = v2 · A2 A= Oppervlakte (m²) D= Diameter (m)

9 Wat verstaat men onder gyroscopen?
Theorie gyroscopen Wat verstaat men onder gyroscopen?

10 Tol Laser Gyroscopische instrumenten Op Basis van: Standvastigheid
Pressesie

11 Single degree of freedom
Standvastigheid Pressesie -De snelheid v -Het Moment M -De kracht F Het impulsmoment [kg.m2/s] -De straal van de tol [m] -Het impuls [kg.m/s], (met de m massa en de v snelheid) Z x Y 90° x y z Standvastigheid: Hoe sneller, meer massa of straal de tol aan neemt hoe meer de middelpuntzoekende kracht en de zwaartekracht doet verwaarlozen en standvastigheid doet versterken. 90° Two degree of freedom Single degree of freedom

12 Single degree of freedom
Two degree of freedom 3 assen (X, Y en Z) 2 Cardanringen Single degree of freedom 2 assen (X en Z bij koerstol) 1 Cardanring of 2 assen (X en Y bij bochtaanwijzer)

13 Stimulatie (toevoer energie)
2. Laser Stimulatie (toevoer energie) Frequentie (hetzelfde)

14 Toepassing 1-Lazerbundels 2-Spiegels (99,9%) 3-Kathode 4-Anode
6-Fotocel 1 6 5 3 4 Light Amplifcation by Stimulated Emission of Radiation 2 versterking uitdoving

15 X as: rollen Y as: stampen Z as: gieren

16 Morfologisch onderzoek
Wat zijn de ontwerp mogelijkheden?

17 Deelfuncties Invoer Uitvoer Meten Omzetten Transporteren Corrigeren
Versterken Weergeven

18 Morfologisch overzicht
Deelfuncties Uitvoermogelijkheden

19 Uitvoermogelijkheden A B C D E 1 Meten Pitotbuis Statische poort
(Deel) functies Uitvoermogelijkheden A B C D E 1 Meten Pitotbuis Statische poort Venturiebuis Pitot statische buis Smartprobe 2 Transporteren (druk) Flexibele buis Starre buis Koperdraad 3 Omzetten D/A converter A/D converter Transducer Multiplexer Membraamdoos 4 Corrigeren Air data computer Bimetaal 5 Versterken Transistor Mechanisch Integrated circuit 6 Transporteren (data) synchrosysteem glasvezel Databus (ARINC-429 Mechanische overbrenging 7 Microprocesor Lichtkristallen Symbol generator 8 Weergeven Analoog Thin film transistor Cathode ray tube LED display LCD display

20 Voor en nadelen Resultaat -3 +6 Factoren Analoge lijn Elektrische lijn
Digitale lijn Betrouwbaarheid +2 +1 Duurzaamheid -1 Brandveiligheid -2 Aanschafkosten Onderhoudskosten Weegave Gewicht Benodigde ruimte Resultaat -3 +6 Zeer slecht -2 Slecht -1 Gemiddeld Goed +1 Zeer goed +2

21 Nieuwe cockpit & ontwerpaspecten
Hoe ziet de modificatie er uit?

22 Huidige cockpit Basic six voor captain Back-up Basix six voor
First officer

23 Nieuw cockpit ontwerp Digitale lijn EFIS PFD

24 Back-up systeem Analoge lijn Back-up systeem

25 Inrichting nieuwe cockpit
Basic six Captain Back-up Basic six First officer

26 Primary Flight Display (PFD)
1- Airspeed Indicator 2- Heading Indicator 3- Bank Indicator 4- Attitude Indicator 5- Altimeter 6- Vertical speed Indicator

27 Ontwerp aspecten Onderhoud Duurzaamheid Veiligheid - A check - B Check
- C Check - D Check Duurzaamheid Veiligheid - Failsafe - Afleesbaarheid

28 Wat kost de modificatie?
Financiële Analyse Wat kost de modificatie?

29 Modificatie Financiële analyse voor één modificatie van een Boeing Materiaalkosten Overige kosten: Omscholing Modificeren Onderhoud Rendabel?

30 Materiaalkosten Onderdeel Benodigd aantal Prijs per stuk Totaal prijs
Smartprobe 2 +/- € ,- +/- € ,- Bekabeling 2 kabelbomen +/- € ,- +/- € ,- Multiplexer 4 +/- € ,- +/- € ,- Air Data Computer +/- € ,- +/- € ,- IC’s 120 +/- € ,- +/- € ,- Databus +/- € ,- +/- € ,- TFT schermen +/- € ,- +/- € ,- Backup system 1 +/- € ,- Totaal +/- € ,-

31 Overige kosten Omscholing 8 piloten (12 uur p.p.)
Omscholing 4 monteurs (24 uur p.p.) Alleen voor het basic six gedeelte Doorbetaling piloten en monteurs

32 Overige Kosten Onderdeel Aantal uren Prijs per uur p.p. Totaal prijs
Omscholing 4 onderhoudsmonteur 24 p.p. +/- € ,- +/- € ,- Doorbetaling 4 onderhoudsmonteurs +/- € ,- +/- € ,- Omscholing 8 Piloten 12 p.p. +/- € ,- +/- € ,- Doorbetaling 8 Piloten +/- € ,- +/- € ,- Modificeren 128 +/- € ,- Totale overige kosten +/- € ,- Totale materiaal kosten +/- € ,- Totale modificatie kosten +/- € ,-

33 Onderhoud Na modificatie komt onderhoud Kosten huidig model:
t (in euro’s) Kosten gemodificeerd model: t (in euro’s) Onderhoudskosten gebaseerd op A,B,C checks + vervangingskosten

34 Onderhoud (vervolg) Onderhoudskosten zijn gebaseerd op de A, B, en C check én op de kosten voor de te vervangen materialen.

35

36

37 Rendabel Modificatie is naar 2,3 jaar rendabel

38 Head Up Display

39 Wat is een HUD? Huidige toepassingen Werking Voordelen

40 Ontworpen voor vliegtuigen die hoge snelheden vliegen
Huidige toepassingen Militair gebruik Ontworpen voor vliegtuigen die hoge snelheden vliegen

41 Metingen omzetten d.m.v. Weergave d.m.v. Werking Symbol generator
Lenzen CRT

42 Metingen omzetten Symbol generator toevoegen

43 Weergave CRT toevoegen

44 Aflezen

45 Voordelen Piloot kan continu aandachtschenken aan de situatie van het vliegtuig. Zonder veel problemen toe te passen.


Download ppt "Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam"

Verwante presentaties


Ads door Google