Download de presentatie
GepubliceerdFranciscus Mertens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Niels van Oort Ties Brands Erik de Romph
2
Uitdagingen in het OV Kosten staan onder druk: lijnen schrappen, frequenties verlagen? Reiziger eist hogere kwaliteit Doelen: Hogere kostendekkingsgraad Hogere bezettingsgraad Modellen en data helpen het OV verbeteren
3
Data en modellen Evaluatie Analyse Verbeterplannen Prognose
Beter en efficiënter OV
4
Inzicht in kansen Data en modellen helpen te illustreren
Functioneren huidige netwerk en dienstregeling Voorspellen toekomstige effecten Financiële en maatschappelijke effecten van: Lage snelheid en doorstroming Suboptimaal netwerk Suboptimale dienstregeling Potentie van verbeteringen Inschatting > €10- €50 miljoen te besparen op OV in Nederland met hogere kwaliteit Voorbeelden Utrecht: 30 s. sneller op corridor: tot € minder kosten per jaar Den Haag: 5-15% meer reizigers door hogere betrouwbaarheid Tram Maastricht:> €4 Miljoen /jaar aan maatschappelijke baten door hogere snelheid en betrouwbaarheid Tram Utrecht: :ca. €200 Miljoen aan maatschappelijke baten door hogere snelheid en betrouwbaarheid
5
Twee dimensies Big Data
Voertuigen - snelheid, stiptheid, vertragingen - > GOVI Reizigers - in- en uitstappers, overstappers, patronen - > Chipkaart Combinatie - Betrouwbaarheid OV vanuit reizigersperspectief
6
Gebruik Big Data Evaluatie (terugkijken) Prognose (vooruitkijken)
Cijfermatig Spreadsheet, business intelligence Geografisch GIS Verkeersmodel Prognose (vooruitkijken) Whatif analyses OV Lite aanpak
7
Chipkaartdata (1/2) In potentie data over: Instappers Uitstappers
Overstappers Elk moment van de dag, week, jaar Tariefsoort Anonimiteit garanderen Beschikbaarheid Welke partij? Keten
8
Chipkaartdata (2/2) Koppelen aan verkeersmodel: Zicht op verleden
Grip op de toekomst Elasticiteitenmethode (unimodaal, snel en goedkoop) Whatif scenario’s Halte erbij of samenvoegen Sneller of frequenter Ander tarief Snel inzicht in veranderingen: Reizigers Kostendekkingsgraad Bezettingsgraad
9
Fictieve data
10
Fictieve data
11
Fictieve data
12
Fictieve data
13
Fictieve data
14
Fictieve data
15
Fictieve data
16
Fictieve data
17
Fictieve data
18
Fictieve data
19
Fictieve data
20
Fictieve data
21
Fictieve data
22
Fictieve data
23
Fictieve data
24
Alle stromen vanuit een specifieke halte
Fictieve data
25
Indicatie kostendekkingsgraad
Fictieve data
26
Reizigers over de dag Fictieve data
27
HB-patronen Fictieve data
28
What if?
29
Overzicht modeltechnieken
Multimodaal model OV-lite Quick scan Modaliteiten Auto, OV, fiets OV Schaalniveau Nationaal, regionaal en lokaal Lijnsgewijs Tijdshorizon 10-20 jaar <10 jaar <5 jaar Type projecten Strategische projecten, combinatie ruimte en verkeer OV projecten in een netwerkcontext Kleine aanpassingen OV lijnen Pluspunten Inzicht in modal split, input voor MKBA Goed verklaarbare effecten op OV netwerk Snel maatwerk
30
OV lite Een unimodale modeltechniek Op basis van elasiticiteiten
Dus alleen OV wordt gemodelleerd Op basis van elasiticiteiten Dus lagere kosten / reistijd / wachttijd leveren extra reizigers op Netwerkcontext In OmniTRANS
31
Effectberekeningen (varianten)
Frequentieverhoging / -verlaging Snelheidsverhoging / -verlaging Extra haltes / opheffen haltes Doorkoppelingen Verlengen / verkorten van lijnen Aantakken op stations Tariefaanpassingen
32
Output Gebruik maken van de outputfunctionaliteiten in OmniTRANS
(Verschil)Plots Per regio of gebied: (Verandering in) reizigerskilometers (Verandering in) aantal reizigers (Verandering in) kostendekkingsgraad Grafieken/tabellen
33
Whatif: Nieuwe route Fictieve data
34
Whatif: Verhoogde frequentie
Fictieve data
35
Conclusies Grote uitdagingen in het OV - Data en modellen faciliteren verbeterproces - Nieuwe mogelijkheden door nieuwe databronnen - Nieuwe toepassingen verkeersmodellen Aandachtspunt: Beschikbaarheid data
36
Contact Artikelen: Niels van Oort NvOort@Goudappel.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.