Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Smit Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen K.U. Leuven VLOR, 25 november 2010
2
2 Peiling wiskunde in het Beroepsvoorbereidend Leerjaar Twee studies http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/peilingen/secundair/brochure_OBPWO_1B.htm http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/peilingen/secundair/brochurewiskunde08bvl.htm
3
3 Doelstelling OBPWO-project Beginsituatie 1B-leerling –Toetsen wiskunde en Nederlands –Achtergrondvragenlijsten Leerlingen Ouders Leerkrachten Meten van leerwinst voor wiskunde (BVL)
4
4 Doelstelling peilingsonderzoek hoofddoel: –Evaluatie realisatie ontwikkelingsdoelen –Systeemniveau –Anonimiteit scholen, leerlingen gegarandeerd
5
5 Het peilingsinstrument SchaalOD Getalinzicht en hoofdbewerkingen 1 Getalinzicht6 2 Hoofdbewerkingen7,9 3 Breuken optellen en aftrekken8 Zakrekenmachine 4 Zakrekenmachine14, 16 Geld en rekenen in praktische situaties 5 Functioneel rekenen in praktische situaties10 – 13 6 Geld50 Meetkunde 7 Visualiteit en percepto-motoriek2 – 5 8 Lijnen en hoeken26 – 31 9 Vlakke figuren en ruimtelijke figuren herkennen, classificeren en tekenen32–38,40,42,43 10 Berekenen van omtrek, oppervlakte, inhoud39, 41, 44 Informatieverwerving en- verwerking 11 Tabellen, grafieken, diagrammen en gemiddelde45, 48 12 Schaal45 – 47, 49 Meten 13 Begrijpen en meten van grootheden18 – 20, 23, 24 14 Rekenen met grootheden21, 22, 24
6
6 Afnamedesign
7
7 Doelstelling peilingsonderzoek hoofddoel: –Evaluatie realisatie ontwikkelingsdoelen –Systeemniveau –Anonimiteit scholen, leerlingen gegarandeerd nevendoelen: –Analyse van verschillen achtergrondvragenlijsten –Verband beginsituatie in 1B
8
8 Steekproef scholen 1B 195 scholen 3493 leerlingen BVL 195 scholen 5792 leerlingen Begin oktober 2006Begin juni 2008
9
9
10
10 1B (2006) N=3454 BVL (2008) N=2507 73% 3BSO N=31 BuSO N=28 1B N=35 1A N=57 Ander N=43 Onbekend of van school veranderd N=753 1% 2% 1% 22% Deels longitudinaal design
11
11 Peiling wiskunde BVL: waar zat leerling vorig schooljaar? (indien bekend*) OKAN (1%) Lager onderwijs (0.7%) Buitengewoon onderwijs (0.4%) * 5% onbekend
12
12 Enkele bevindingen Diversiteit leerlingen –1B –BVL Resultaten toetsscores –1B –BVL Samenhang toetsprestaties met achtergrondvariabelen
13
13 De leerlingen en hun gezin Ter info: vergelijking met 2 de jaar A-stroom
14
14 Geslacht Meisje Jongen A-stroom 1 B =
15
15 Leeftijd 2 de jaar A-stroom 1B
16
16 GOK-indicatoren
17
17 Hiërarchische klassenanalyse op GOK-criteria Diploma moeder Trekkende bevolking thuistaalVervangings- inkomen Buiten gezin 61.5%
18
18 De leerlingen en de school Schoolloopbaan Leerbeperkingen Beleving
19
19 Van waar komen leerlingen in 1B? 20.9% 68.7% 24.2% 2.8% 1.4% Informate databestanden departement onderwijs
20
20 Leerbeperkingen
21
21 Welbevinden op school (BVL)
22
22 Besluit: grote diversiteit 1B
23
23 Enkele bevindingen Diversiteit leerlingen –1B –BVL Resultaten toetsscores –1B –BVL Samenhang toetsprestaties met achtergrondvariabelen
24
24 BEGINTOETS WISKUNDE Verdeling van het percentage juiste antwoorden voor de totale toets wiskunde
25
25 BEGINTOETS NEDERLANDS Verdeling van het percentage juiste antwoorden voor de totale toets Nederlands
26
26
27
27 Opmerking bij peilingsresultaten Hoge mate van afwezigheid bij peiling –Aantal opgegeven afwezige leerlingen: 7.9% (dag 1) en 8.5% (dag 2) Ontbrekende gegevens ~ risicoleerlingen?
28
28 Verband met behalen van ontwikkelingsdoelen volgens leerkracht Haalt OD Haalt OD niet Leerkracht twijfelt
29
29 Enkele bevindingen Diversiteit leerlingen –1B –BVL Resultaten toetsscores –1B –BVL Samenhang toetsprestaties met achtergrondvariabelen
30
30 Samenhang begintoetsen Leerling-, klas- en schoolkenmerken Verband met –attestering na 1B –Behalen getuigschrift basisonderwijs Leerwinst: verband met peilingsresultaat BVL
31
31 Verdeling van de variantie
32
32 Predictoren resultaten begintoetsen
33
33 Verklaarde variantie door de variabelen in het definitieve model (Tabel 7.17)
34
34 attestering
35
35
36
36 Getuigschrift basisonderwijs
37
37 Verband met beginscores wiskunde
38
38 Begintoets wiskunde Toetsprestatie BVL leerwinst
39
39 Begintoets wiskunde Toetsprestatie BVL Zoeken naar verschillen tussen leerlinggroepen Verwachte score
40
40 Leerwinst Significante samenhang: –2 of meer jaar schoolse achterstand (-) –Aantal boeken thuis (+) –Verstandelijke handicap (-) –Onderwijsnet: officieel (-) –Concentratiegraad (-)
41
41 Besluit Diversiteit leerlingen B-stroom Uiteenlopende toetsresultaten Predictieve waarde begintoetsen –Attestering en getuigschrift BaO –Leerwinst wiskunde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.