Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal
2
Welkom Wie vertelt wat Inleiding
3
Wat is de zwijgspiraal? Elisabeth Noelle-Neumann
Grote macht van de media Effecten van alle boodschappen
4
Uitgangspunten Mensen zijn irrationeel Grote macht van de media
De macht van de media wordt groter naarmate het soort medium selectief gebruikt bemoeilijkt
5
Uitgangspunten 4. De invloed van de media is slecht 5. Mensen leven voortdurend in angst voor sociale isolatie 6. Mensen hebben de neiging zicht te conformeren met de heersende opvattingen
6
In schema
7
Individuen frequentieverdeling
welke aanwezig sterkte ontwikkelingen
8
Eigen mening uiten: frequentieverdeling verwachte ontwikkelingsrichting individuele taxatie gunstig: openbaren mening minder gunstig: zwijgen
9
3.
10
Taxatie frequentieverdeling:
op een bepaald tijdstip in de toekomst Hangen positief samen (positief gecorreleerd)
11
Als correlatie = laag toekomst verwachting doorslag (bij uiten van mening)
12
Kritiek: goede elementen
Deutsch en Gerard: sociale beïnvloeding Normatieve Informationele
13
Derdepersoonseffect (Davidson, 1983)
Massamedia groot effect “Invloed op anderen is altijd groter dan op mezelf” Verwachtte effect eigenlijke effect (selffulfilling prophecy)
14
Kritiek Angst voor isolement: Mensen zijn geneigd zich te conformeren
Op veronderstellingen Angst voor isolement: Alleen als de angst reëel is Mensen zijn geneigd zich te conformeren Experimenten van Asch
15
Kritiek: De media geven een eenstemmig, vertekend beeld
Op factoren die werking van media bepalen De media geven een eenstemmig, vertekend beeld Specifieke situatie
16
Kritiek: Hypothesen Ontbrekende Meningsverandering Gedetailleerde analyse media-inhoud De wil om eigen mening te uiten hangt af van de schatting van andermans mening Meerdere factoren Zevende zintuig (sociale huid)
17
Kritiek: Verschil tussen frequentieverdeling en werkelijke verdeling
Sommige meningen niet openbaar
18
? Kritiek Cirkelredenering
Interne logica Cirkelredenering Publieke opinie: zonder meningen die tot sociale isolatie leiden Werkelijke mening ≠ publieke opinie mensen stellen hun mening bij aan de heersende mening Werkelijke mening = publieke opinie ?
19
De perceptie van de mening van anderen
Noelle-Neumann: Men kan zelf opinieklimaat inschatten Andere wetenschappers: Cognitieve dissonantie Spiegelperceptie en false consensus Pluralistic ignorance
20
De perceptie van de mening van anderen
Variabelen: Meningsverdeling in de werkelijkheid Perceptie van de meerderheidsopvatting Eigen opvatting
21
Vergelijkingen Pluralisitic ignorance : false consensus
derdepersoonseffect spiegelperceptie false consensus
22
Kortom… Uitgangspunten Theorie Haken en ogen Zijn er nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.