Download de presentatie
GepubliceerdJeroen Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
CrossOver kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk Dr. Brigitte van Lierop Programma Manager
2
Hoe word en blijf ik succesvol in mijn werk?
3
Een zoektocht naar informatie
4
Wees positief en laat deze positieve grondhouding in heel je gedrag tot uiting komen!
5
Een onderzoek Werknemers met een visuele beperking ervaren hun werk als geestelijk meer inspannend dan werknemers met andere beperkingen dat ervaren Werknemers met een visuele beperking kunnen stresssituaties op het werk moeilijker hanteren, zo geven zij zelf aan Ze hebben minder plezier in hun werk dan andere werknemers met een beperking Ze vinden het meer vervelend dat ze sommige werktaken niet af kunnen maken dan andere werknemers met een beperking dat vinden
6
Wat kenmerkt de succesvolle en tevreden werknemer met een visuele beperking?
7
Wat vindt een werkgever belangrijk aan een werknemer en doorslaggevend voor contractverlenging of beëindiging?
8
De meest belangrijke redenen, aldus de werkgever
De werkmotivatie van de werknemer De vakkennis en ervaringsdeskundigheid van de werknemer De negatieve gevolgen van de visuele beperking voor de werkuitvoering De sociale en communicatieve vaardigheden van de werknemer
9
Werkmotivatie Werknemers die volgens hun leidinggevende minder gemotiveerd zijn, zijn zelf van mening dat ze wél gemotiveerd zijn In de ogen van hun leidinggevende zijn minder gemotiveerde werknemers ook: minder oplossingsgericht beschikken over minder sociale vaardigheden maken meer fouten dan hun ziende collega’s gaan niet goed mee met veranderingen beschikken minder vaak over specialistische kennis beschikken Dit terwijl de werknemers zelf het omgekeerde vinden
10
Vakkennis Leidinggevenden van lager gemotiveerde en minder tevreden werknemers vinden dat hun werknemer over minder vakkennis beschikt dan dat de werknemer dat zelf vindt
11
Gevolgen van de beperking voor de uitvoering van het werk
Soms langzamer, soms meer tijd Zelden meer fouten, zelden te hoog werktempo Rekening houden bij taakverdeling lost veel op Leidinggevenden en werknemers zijn het daarover eens
12
De sociale en communicatieve vaardigheden van de werknemer
Een specifieke groep leidinggevenden en hun werknemers verschillen sterk van mening over de aanwezige sociale vaardigheden denk aan werknemers die volgens de leidinggevende over een lagere motivatie beschikken, werknemers die lager opgeleid zijn en werknemers waarover de leidinggevende minder tevreden is
13
Een representatieve steekproef
14
De succesvol functionerende werknemers hanteren allen:
een gemotiveerde en optimistische instelling, richten zich op het behalen van hun werkdoelen, zorgen voor voldoende afwisseling in hun werkactiviteiten, blijven positief en proberen altijd door te blijven gaan schakelen negatieve gedachten zoveel mogelijk uit kaarten problemen aan bij hun leidinggevende en tonen direct eigen initiatief
15
Leidinggevende en collega’s
tonen begrip tonen voor de werknemer geven de werknemer steun geven indien nodig zijn redelijk flexibel naar de werknemer toe geven de werknemer een zekere mate van vrijheid in het kiezen van werktaken zorgen voor voldoende afwisseling in het werk
16
De top vier gecombineerd
De kans op succesvol functioneren in het werk stijgt flink als: de werknemer begrip krijgt van zijn leidinggevende de werknemer afwisseling in zijn werk krijgt aangeboden de werknemer zelf gemotiveerd en optimistisch is en in staat is om zijn werkdoelen te halen
17
Wat kan ik, als werknemer met een visuele beperking, of als begeleider van een persoon met een functiebeperking met deze informatie?
18
K I S S Dank!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.