De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

31.01.2012 Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "31.01.2012 Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013."— Transcript van de presentatie:

1 31.01.2012 Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013

2 2 | Wat is onderwijskwaliteit? ‘ Doe je de goede dingen en doe je ze goed’ Eindkwaliteit? - werkgelegenheid - tevredenheid Beginkwaliteit + toegevoegde waarde? Quality is not a thing, but an event (Pirsig) Proceskwaliteit is enige, beperkte houvast

3 3 | Waarom praten we er over? Explosieve groei HO sinds jaren ’60 - van 60.000 naar 660.000 studenten Beleidsvrijheid instellingen Afnemende middelen Toenemende internationalisering Toenemende concurrentie Daardoor behoefte aan goede en vergelijkbare controle op onderwijskwaliteit

4 4 | Van oud naar nieuw Oud Visitatie per opleiding(sgroep) - grote administratieve last - juridisering Nieuw Instellingsvisitatie/accreditatie Toegespitste opleidingsvisitatie

5 5 | Belofte waargemaakt? Belofte Minder administratieve last Timmermansoog Echt gesprek over inhoud Praktijk Zeer intensief proces Overdetaillering ligt op de loer Van high trust naar low trust; kramp in het stelsel - NVAO, Inspectie, Pers Colleges vallen op de proefaudit

6 6 | Instellingstoets Kwaliteitszorg TUD 2008 Deelname pilotfase accreditatiestelsel Gebaseerd op Kritische Zelfreflectie Algemeen bezoek 3 Audit trails Verticaal: bezoek faculteit EWI Horizontaal: toetsbeleid en HRM-beleid in relatie tot kwaliteit van onderwijs 2011 Instellingstoets Kwaliteitszorg Gebaseerd op Kritische Reflectie 2008, Adviesrapport panel 2008 en reactie TUD op adviesrapport

7 7 | Kritische Zelfreflectie in essentie 1.Basisgegevens 2.Onderwijsambities: wat willen we? 3.Beleid en middelen: hoe dat te realiseren? 4.Oog houden op realiseren doelstellingen 5.Resultaten en reflectie 6.Kwaliteit: continu streven naar verbetering 7.Onderwijsorganisatie voldoende toegesneden?

8 8 | Audit trails Commissie bepaalt Welke onderwerpen Niveau waarop wordt beoordeeld Beperkte tijd organiseren trail Op basis van bestaande documenten Tijdens bezoek commissie aanvullende wensen

9 9 | Ervaringen (1) Commissie vraagt bij alle geledingen naar dezelfde zaken Gesprekken in open maar zeer kritische sfeer Inhoud zelfstudie moet herkend en erkend worden door alle geledingen ‘In control’ betekent signaleren en reageren

10 10 | Ervaringen (2) Goede onderwijsorganisatie essentieel Bouw voort op aanwezige systeem kwaliteitszorg Organisatie trails eist flexibiliteit Audit is impuls voor interne kwaliteitscultuur Voor de instelling een goede exercitie! Is de kwaliteit daarna beter, of staat zij beter op papier?

11 11 | Pilot Twente University Indruk uit pilot Platte organisatie, informeel Hoog kwaliteitsbesef Weinig kritisch op zichzelf, voorzichtig In transitie (TOM) met hulpstructuren Advies Zorg dat de visie gedragen wordt Zorg voor informatie over het impliciete: - beleidsdocumenten - monitoringsactiviteiten Benader de transitie als transitie Sluit de PDCA-cyclus ook formeel

12 12 | De kwaliteitsbewaker: dat ben je zelf!


Download ppt "31.01.2012 Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google