Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerrit Michiels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1
2
Appreciative Inquiry “It is a time for re-thinking human organization and change. Deficit based modalities are increasingly falling short. And cynicism, about the very idea of planned change, is rampant.” - David Cooperrider 4
3
“APPRECIATIVE INQUIRY”
Wat is AI? 1. Een gezamenlijke en gerichte zoektocht om kracht en sterktes van een individu/groep/organisatie te identificeren en te begrijpen, en van daaruit 2. Onze grootste wensen en mogelijkheden voor ogen te halen en te benoemen, om… 3. De ideale toekomst samen te bouwen, en… 4. Zelfgestuurde verandering en vernieuwing te lanceren. “APPRECIATIVE INQUIRY”
4
Zes basisprincipes aan de grondslag
Words Create Worlds: we veranderen in de richting van waar we het meest met elkaar over praten (constructionistisch principe) Richting geven met vragen: verandering begint met de eerste vraag die we stellen (simultaniteitsprincipe) Een organisatie is een open boek: in elk menselijk systeem kan je alles onderzoeken (poëtisch principe) Echte verandering komt er door beelden van de toekomst te veranderen (anticipatorisch principe) Alles wat je aandacht geeft groeit: positieve beelden leiden tot positieve acties (positieve principe) Verhalen verbinden (narratieve principe) 1
5
PROBLEM ANALYTIC CHANGE VS. APPRECIATIVE INQUIRY
Basic beliefs Appreciative inquiry (strength based innovation) Problem solving (deficit based change) What we focus on becomes our reality “Valuing the best of what is” Appreciate Reality is created in the moment, and there are multiple realities “Felt Need” Identify problem In every ongoing team/group/ organisation Some-thing(s) work Imagine (What might be) Conduct root cause analysis Dialogue and design (What should be) Analyze Possible Solutions People have more confidence and comfort to journey to the future (the unknown) when they carry forward parts of the past (the known) Create (What will be) Develop action plan (Treatment) Basic assumption: “mystery” organization is a web of strengths linked to infinite capacity, infinite imagination… alive Basic assumption: “problem-to-be solved” The mode and language of inquiry effects the org. being observed
6
Wat zijn de gevolgen van een deficiëntie- of gapbenadering?
Langzaam: aandacht voor de oorzaken van gisteren Beperkt aantal beelden over de toekomst Visieloze stem, vermoeidheid, deficit vocabularium Negatieve cultuur: weerstand, effect op onderlinge relaties De expert zal het wel weten Afhankelijkheid van hiërarchie If good is the opposite of bad and you focus on how not to do the things that go with bad, you don’t get good, you get “not bad” (Marcus Buckingham) 1
7
The AI “4-D” Model Discovery Appreciating Destiny Sustaining Dream
“What gives life?” The best of what is. Appreciating Destiny “How to empower, learn, and improvise?” Sustaining Dream “What might be?” Envisioning Results/Impact Affirmative Topic As we move from discovery to dream, the goal is to build upon our strengths, values, highpoint experiences from our positive core as we envision our preferred future. Design “What should be – the ideal?” Co-constructing
8
DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DISCOVER Wat is voor jou in de lijst met de “persoonlijke waarden” een belangrijke waarde. Vertel een verhaal uit je eigen werk of leven waarin die waarde een belangrijke rol speelt 13
9
DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DREAM Kijk eens naar de waarden van de “gewenste cultuur”. Wat is daarin voor jou persoonlijk een erg belangrijke waarde. Wat zijn jouw beelden van een toekomst waarin die waarde echt nog veel meer gaat leven: wat zie je dan? 13
10
DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DESIGN Kijk nu eens naar de waarden van de huidige cultuur. Als je die lijst ziet: wat doet dat met je? Wat denk je? wat voel je? Neem nu eens de lijst erbij met de springwaarden. Neem een springwaarde die je aanspreekt. Bedenk een initiatief of een actie om deze waarde te ontwikkelen. Misschien bestaat dit initiatief al en komt het erop aan om zo'n initiatief te versterken 13
11
Keuze & planning van concrete initiatieven:
DISCOVER DREAM DESIGN DESTINY Gesprekken op het marktplein: DESTINY Keuze & planning van concrete initiatieven: Door de burger (op basis van de gesprekken) Op het niveau van en binnen de gemeente Op het niveau van en binnen de provincie Op federaal/nationaal niveau 13
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.