Download de presentatie
GepubliceerdElke Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Mechelen, eerste spoorweghoofdstad van België
Greet De Block Bart Van der Herten
3
Inhoud 1. Transport ten tijde van de onafhankelijkheid
2. Het Belgische transportvraagstuk anno 1831: de keuze voor een spoorweg 3. Het project van Simons en De Ridder 4. Impact van de spoorweg op de stedelijke omgeving 5. Verdere ontwikkeling van het transport in België in de 19de eeuw
4
DEEL 1: Transport in België rond 1830
5
Politieke en economische situatie (1)
Snelle regimewissels in de Zuidelijke Nederlanden Oostenrijkse periode (tot 1790) Franse periode (tot 1815) Hollandse periode (tot 1830) Belgische revolutie (1830)
6
Politieke en economische situatie (2)
De industriële revolutie ( ) Mechanisering van de textielnijverheid (Verviers) Steenkool en metaalnijverheid (Luik-Verviers en Mons-Charleroi) Antwerpen en Brussel als dienstencentra Platteland als dominante sector (+ 50%)
8
Politieke en economische situatie (3)
Economische factoren Natuurlijke rijkdommen: grondstoffen en landbouwareaal Goed geschoolde arbeiders Arbeidsreserve op het platteland Overname van Engelse technologie Groot aantal Belgische uitvindingen Inkomensstijging en dus meer vraag België als exportland
9
Politieke en economische situatie (4)
Besluit: overgang van landbouweconomie naar gemengde agrarisch-industriële economie werd afgerond ca België werd één van de pioniers van de industriële ontwikkeling De spoorwegen waren de motor van deze ontwikkeling
10
Transport ca. 1830 (1) Het wegvervoer:
Belangrijke investeringen sinds Oostenrijkse periode: steenwegen Tolsysteem: de gebruiker betaalt Eerste grote verbindingen en interstedelijk netwerk, relatief weinig grensovergangen Personenvervoer: 5 à 10 km/u - lijndiensten Goederenverkeer: weinig georganiseerd, zeer traag, risicovol en duur
12
1830
13
Transport ca. 1830 (2) De binnenscheepvaart
Rivieren: zeer problematisch – niet gekanaliseerd – bodem onregelmatig Vervoer vooral regionaal Investeringen in kanalen richting Frankrijk en Nederland Tolsysteem Zeer traag (2-3 km/u)
14
1830
15
Transport ca. 1830 (3) Communicatie De post in België
Overheidsmonopolie Duur, onregelmatig Bediende een klein aantal gemeenten Geen dagelijkse postbedeling Optische telegrafie (ook in Mechelen) Beurskoersen tussen Antwerpen en Brussel
16
De telegraaf van Eppegem
17
DEEL 2: De keuze voor een spoorweg 1830-1834
18
België internationaal geïsoleerd?
Sluiting van de Schelde en de Maas in 1830 Belang van de haven van Antwerpen voor Belgische economie Internationale concurrentie: Rotterdam, Amsterdam maar ook Franse havens Internationale garanties maar onzekerheid
19
De rol van transport Inzicht bij de overheid in het belang van een goed ontwikkeld transportsysteem Voor import en export (vb. steenkool) In de prijsvorming van producten Voor de verspreiding van goederen van de industriële revolutie, ook in België België op zich niet leefbaar (overproductie) Gevolg: een dringend probleem
20
Een kanaal of een spoorweg? (1)
Bruggen en wegen: discussie over de oplossing van het transportvraagstuk Argumenten voor kanaal en spoorweg Kanaal zou door de Kempen in de richting van de Maas gaan Spoorweg idem (vooral industrieel opgevat) Studiereizen naar Engeland in1831
21
Een kanaal of een spoorweg? (2)
Intussen: Belgische industrie vragende partij Private ondernemers maken plannen voor spoorweg, via concessie (1832) Nadelen van concessiesysteem Parlement komt tussen in 1832: verder onderzoek
22
Een kanaal of een spoorweg? (3)
Parlementair debat: de keuze voor een overheidsbedrijf Van lijn Antwerpen naar Keulen naar een internationaal assenstelsel met Mechelen als centraal spoorwegknooppunt Spoorwegwet 1834 Eerste treinrit: 5 mei 1835
23
Een kanaal of een spoorweg? (4)
Parlementaire discussies: Van geïsoleerde lijn naar assenstelsel Van exportlijn naar economische motor Van perifeer naar centraal Van goederen ook naar reizigers Van privé naar staat Van dure naar goedkope tarieven Van landbouw naar industrie Het Parlement als de NV België
24
Een kanaal of een spoorweg? (5)
België als spoorwegpionier: Veel innovatie Export van spoorwegtechnologie Uniek overheidsmodel Intermodaal model Uniek financieringsmodel met zeer lage tarieven
25
DEEL 3: Het Plan Simons en De Ridder
1833
26
De initiële opdracht, 1831
27
De eerste spoorwegwet, 1834
28
De transformatie van het ontwerp tussen 1832 en 1834
29
Een objectieve afweging
Kanaal ontworpen “volgens de regels van de kunst” _ Canal du Nord Spoorweg “volgens de regels van de kunst” _ een “eenvoudige verbinding” Kanaal over Belgisch territorium _ eerste plan van ingenieur Teichmann Spoorweg over Belgisch territorium _ plan van Simons en De Ridder, 1832 Een objectieve afweging
30
Industrïele of armere streken?
31
Goederenstromen
32
Reizigersstromen
33
Een nieuwe perceptie van ruimte
34
Cultureel en politiek centrum
35
Manipulatie van de ijzeren lijn
36
Ruggengraat van nieuwe natie
37
België heeft als eerste land ter wereld een gepland en publiek spoorwegnet; een territoriaal kader dat nationale ontwikkeling en internationale uitwisseling ondersteunt. Conclusie
38
Intermezzo: een luisterfragment
De eerste treinrit Brussel - Mechelen Intermezzo: een luisterfragment
39
DEEL 4: Mechelen Station en Omgeving
40
Gebaseerd op het werk van Paul Van Heesvelde en M. C. G
Gebaseerd op het werk van Paul Van Heesvelde en M.C.G. Rogier, samengesteld in het kader van de activiteiten van de Mechelse Vereniging voor Spoorweghistoriek DE MIJLPAAL Bronmateriaal
41
De lijnen en stations/haltes werden bij voorkeur buiten de stadswallen gesitueerd wegens praktische redenen zoals onteigening en continuïteit, maar ook omwille van ontwikkelingsmogelijkheden ... Extra Muros
42
De eerste spoorweghalte werd gepland langs de zuidelijke oever van de Leuvensevaart. Reizigers moesten met de bakboot de vaart oversteken, om vervolgens door het Ganzeveld te lopen en daarna de Oude Brusselsesteenweg te volgen tot bij de Oude Brusselsepoort. Tot 1836 Ganzeveld _ 1833
43
Situering van het eerste station
De sectie Mechelen-Antwerpen werd aangevat 15 juli 1835. Situering van het eerste station
44
Eenvoudig bakstenen gebouw. Begin 1837 voltooid.
Het eerste station
46
Stationomgevingen in België als een van de enkele voorbeelden van en formele stadsuitleg
De stationomgeving
47
De stationomgeving Gelijkaardige plannen in andere Belgische steden:
Bv. Kortrijk De stationomgeving
48
Een monumentaal station
Het nieuwe station volgt de monumentaliteit van haar omgeving. Haar ontwerp en omvang contrasteren met eerste bescheiden station. Het publieke gebouw staat symbool voor de moderne tijd, een kathedraal van de vooruitgang. Een monumentaal station
49
De geschiedenis herhaalt zich
De stad Mechelen greep het station en haar omgeving aan om de stad nieuw leven in te blazen, haar publieke ruimte op te waarderen. De geschiedenis herhaalt zich
50
De geschiedenis herhaalt zich
De stad Mechelen greep het station en haar omgeving aan om de stad nieuw leven in te blazen, haar publieke ruimte op te waarderen. De geschiedenis herhaalt zich
51
DEEL 5: de verdere ontwikkeling van transport tijdens de 19de eeuw
52
Het wegvervoer (1) Zeer grote toename van het aantal steenwegen
Twee soorten: aanvoerroutes naar de spoorwegen of belangrijkste transportmogelijkheid in regio’s waar geen spoorwegen waren aangelegd Vernieuwende financiering tijdens eerste periode na onafhankelijkheid
54
Het wegvervoer (2) Het tolsysteem tot 1866
De snelheid nam niet echt toe t.o.v. 1830 Organisatie van het vervoer Relatieve achteruitgang van de trafiek o.i.v. de spoorwegen
55
1830
56
1880
57
De binnenscheepvaart De ‘vergeten’ sector: overheid investeert in sector waar technologische ontwikkeling wordt verwacht België verdeeld in drie rivierbekkens Historische ontwikkeling: elke waterweg met eigen kenmerken Rivieren zeer problematisch Kanaal Brussel-Charleroi Regionale eenmaking van binnenwateren Amper netto-aanleg tijdens 19de eeuw
58
1880
59
De spoorwegen Ontwikkeling van de ‘internationale’ spoorwegassen door de overheid (1843) De ‘Engelse periode’ Grote openbare werken: gemengd initiatief Nationalisering van de spoorwegen Ontwikkeling van de tarieven - abonnementen De motor van de economie Zeer vernieuwend model: staat – lage tarieven – zeer dicht netwerk – economisch instrument
61
1850
63
1880
64
De buurtspoorwegen Jaren 1880: sociaal vraagstuk – transportvraagstuk – economische crisis Antwoord: een lichte spoorweg-infrastructuur langs de gewone wegen Eerste fase: stervorming rond steden Vervolgens: hele grondgebied Zeer snelle ontwikkeling Gemengde financiering overheden
65
1927
66
Communicatie De post: naar een dagelijkse postbedeling in alle gemeenten van België Elektrische telegrafie vanaf 1850 De spoorwegen als centrale factor in de ontwikkeling van snelle en goedkopen telecommunicatiemiddelen
67
160 jaar goederenvervoer (%)
68
Greet De Block Bart Van der Herten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.