Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel Koster Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium Vrijdag 15 februari 2002 Gruus van Woerkom
2
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
3
Afstuderen WAP5 EMiS – mei tot december 2001 Eerste doel: De ontwikkelingen van mobiel Internet in kaart brengen Tweede doel: Geef aan welke marktonderzoeksproducten bij mobiel Internet gebruikt kunnen worden
4
Onderzoek Aan welke marktonderzoeksproducten zal behoefte zijn als een bedrijf zich met mobiel Internet wil bezighouden? Literatuur en Internet onderzoek Interviews
5
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
6
Mobiel Internet technologie mobiele diensten WAP, cHTML (I-mode), Java, XML toegangs- apparaat schermpje, toetsen, geluid, cameraGSMGPRSUMTSPDC-P netwerk
7
Gebruikersbehoeften Basis behoeften van mensen Het leven eenvoudiger en leuker maken Gepersonaliseerde diensten Gebruiksvriendelijke diensten en producten Mogelijkheden Altijd en overal te gebruiken (ubiquitous computing) Identificatie (SIM, PIM, WIM) Micro betalingen, mobiele betalingen Lokatie gekoppelde toepassingen
8
Mobiele Internet diensten
9
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
10
Aanbieders Aanbieders en marktonderzoek Bedrijfsmodel –Direct aan consument –Full service provider –Portal, aggregator –Content producent Samenwerking Aanbod of vraag? Waardecreatie
11
Bestaand marktonderzoek Verschillende fasen Markt scan en kanalen onderzoek Ontwikkelingstraject –Brainstorm product ontwikkeling –Concept test (*) –(Web) Gebruiksgemak en ervaring (*) Merk onderzoek –Brand power; image & identity; communicatie test Klant relatie onderzoek –Klantwaarde –Prijs onderzoek
12
Specifiek voor mobiel Internet Complementaire producten Combinatie van prijs en gebruiksgemak Testgroep/testgebruik Gebruiksgemak- en ervaringstest voor mobiel Internet
13
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
14
Conclusies Klant centraal bij mobiele diensten Gestage groei in consumentendiensten Snelle groei zakelijk gebruik Full service provider meest interessant Nieuwe kansen voor marktonderzoekers
15
Aanbevelingen Pro-actieve benadering nieuwe markt Op basis van bestaande producten Snelheid, dekking, hergebruik
16
Verder onderzoek Betaling voor (grotendeels) informatiediensten Rendabele plek in waarde systeem
17
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
18
En nu? 19.00 Borrel in societeit TRAM (Oude Markt, achter de Grote Kerk)
19
Mobiele Internet diensten – detail Layer 3 Consumer services Entertainment; Communication; Actuality; Living; Travel; Convenience tools; Banking Business services Access to extranet, groupware, collaborative tools; Communicational tools Layer 2Base services Identification; Messaging; Web access; Location; Micro billing Voice Layer 1Infrastructure Physical network; handsets; operators; virtual operators
20
Users – Durlacher
21
Aanbieders – rollen
22
Branding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.