Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRoeland Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen
3
Strategische trends Wat wil het management? 66% wil onderscheid op kwaliteit 66% wil onderscheid op kwaliteit 50% verwacht groei in omzet (75% in resultaat) 50% verwacht groei in omzet (75% in resultaat) Toenemende behoefte aan innovatie Toenemende behoefte aan innovatie Veel onzekerheid over toekomst Veel onzekerheid over toekomst Dat hindert strategische keuzes Dat hindert strategische keuzes Focus op wat beheersbaar is Focus op wat beheersbaar is Roep om aandacht voor operationele sturing Roep om aandacht voor operationele sturing 3 Bron: Berenschot Strategy Trends 2012
4
Onderscheidend vermogen? Top 5 2013 1.Kwaliteit 2.Service 3.Innovatie 4.Focus op klanten 5.Leverbetrouwbaarheid 66% 36% 33% 26% 18% Bron: Berenschot Strategy Trends 2012
5
Strategische issues? Top 5 2013 1.Nieuwe businessmodellen 2.Innovatie, R&D 3.Personeel 4.Prijsconcurrentie 5.Merk, imago 39% 32% 29% 27% 21% Bron: Berenschot Strategy Trends 2012
6
Conclusies 1.Accent op kwaliteit, innovatie, ontwikkeling 2.En op klanten, verdienvermogen en betrouwbaarheid 3.We lijken een beetje klaar met kostenreductie en -beheersing 4.Personeel is en blijft een belangrijk strategisch issue
7
43% 42% 33% 29% 1.Formatie en personeelsplanning 2.Opleiding en ontwikkeling 3.Duurzaam personeelsbeleid 4.Flexibilisering personeelsbestand 5.Performance management Arbeidsmarktcommunicatie Bron: Berenschot K&S personeelsmanagement 2011-2012 Prioriteiten HRM 2013?
8
Redden we het daarmee?
9
De wereld verandert immers… 9
10
Crisis? Welke crisis?
11
En het gedrag van mensen verandert… 11
12
3 trends 1.Behoefte aan eigenheid (co-creatie) 2.Behoefte aan betekenis (duurzaamheid) 3.Behoefte aan gemeenschapszin (community) 12
13
‘Gratis bier’ ‘Co-creatie’
14
HRM moet dus mee veranderen… 14 …maar hoe innovatief zijn we? …en hoeveel impact hebben we?
15
Want waar zijn we vol van? Top 5 thema’s 2013 1.Invoering werkkostenregeling 2.Talent management 3.Reorganisatie begeleiding. 4.Automatisering Pers.&Sal. administratie 5.Branding op arbeidsmarkt Bron: HR Trendonderzoek 2011-2012
16
En waar zijn we mee bezig? Top 5 dagelijkse werkzaamheden 1.Arbeidsverzuim & regulering 2.Instroom & uitstroom (‘hire & fire’) 3.Arbeidsvoorwaarden 4.Personeelsadministratie 5.Arbeidsomstandigheden en welzijn Bron: HR Trendonderzoek 2011-2012
17
Geeft dat de juiste focus?
18
Bovendien zijn er hardnekkige overtuigingen… 18 De enige weg is omhoog Eenheidsworst (‘one size fits all’) Mensen zijn niet te vertrouwen Prestatiebeloning loont Ouderen zijn niet flexibel en niet creatief Werk is niet leuk Mensen zijn hulpbronnen (‘resources’) Mensen zitten in de organisatie …
19
En hardnekkige knelpunten… 19 Een grillige arbeidsmarkt Parallelle schaarste en werkloosheid Mis-match tussen aanbod en vraag Behoefte aan vakmanschap Meerdere generaties aan het werk Behoefte aan verbinding en inspiratie Duurzame inzetbaarheid Strategische planning Vervagen organisatiegrenzen …
20
Dat zit innovatie in de weg 20
21
Hoe hoog leggen we de lat? Wat nodig is, is lef… en een beetje veranderingsbereidheid 21
22
Vraag is: Waar zit de toegevoegde waarde? Hoe draagt HR bij aan de ontwikkeling van de business? 22
23
A a n d e s l a g ! 23
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.