Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001
2
Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie
3
Wat kunt u verwachten? Onderzoek 1999 en 2000 Uitgangspunten bij het Advies keuze teleleerplatform Resultaten en de nieuwste gegevens Speciale aandacht voor ondersteuning van samenwerkend leren
4
Flexibilisering en e-Learning Onderwijsvernieuwing Leren met internet
5
Teleleerplatforms Functies: opdrachten, leerinhouden, toetsen beschikbaar stellen communicatie docent, student(en), externen mogelijk maken onderwijsmanagement, beheer leerproces verzorgen.
6
E-Learning een hype? een combinatie van intenties Nieuwe doelgroepen Didactische vernieuwingen Kosten Gebruik maken van nieuwe technologieën
7
Onderzoeksopzet Voorselectie Globale tests Constructor, Docent/Ilearn4more, Edubox, HoloE, Ingenium, Koepel, TeleTOP+ N@Tschool! Dieptetests Docent/Ilearn4more, HoloE, Koepel, TeleTOP, WebCT, TopClass, Blackboard, EuroCampus; Learning Space + N@Tschool! Analyse Advies
8
Voorselectie 2000 Criteria : Definitie teleleerplatform Nieuwe versie na 1999 Leverbaar Ontwikkelaar/leverancier ondersteunt testen Interesse in HO/BVEveld Resultaat: 21 platforms 8 ‘nieuwe’ en 5 ‘oude’ teleleerplatforms testen
9
Nieuwe ontwikkelingen Meer aandacht voor: bibliotheken/kennisbanken/externe content koppeling externe toetssystemen koppeling administratie en studentvolgsystemen XML en IMS standaard onderwijskundige vertrekpunten
10
Aandachtspunten bij de keuze 1. In welke situatie ga je een teleleerplatform gebruiken wat is de organisatorische context in welke implementatiefase zit je wat voor globaal opleidingsscenario ga je hanteren 2. Welke flexibiliteit streef je na welke leer- en doceerfuncties moet een teleleerplatform ondersteunen 3. Welke infrastructurele en technische eisen stelt een teleleerplatform 4. Wat zijn de kosten
11
Gebruikssituatie Organisatorische context: Instelling Afdeling / faculteit/ opleiding Cursus / vak
12
Gebruikssituatie Implementatiefases: Pioniersfase: de eerste experimenten Pilotfase : nog beperkte aantallen Brede invoering: grootschalige roll out
13
Gebruikssituatie Opleidingsscenario’s: Aanvullend op bestaande onderwijs Vervangend voor (delen van) het curriculum Teleleren als dominante opleidingsvorm: de virtuele universiteit of academie
14
Gebruikssituatie - teleleerplatform Vak/cursus Aanvullend Pioniersfase Afdeling/Opleiding Vervangend Pilotfase Instelling Verv/dominant Br. invoering WebCT 2.1 +++ TopClass 3.1 ++ Ilearn4more Docent 4.5 ++ TeleTOP 2.3 +++ HOLO-E 1.0 +++ Blackboard 4--5 +++ EuroCampus 2.5 ++ Koepel 25 ++ LLS 4.01 +++ N@Tschool!V5.0 +++
15
Flexibilisering van de opleiding -tijd en plaats -competenties -inhoud en mediamix - individueel leren en samenwerkend leren -begeleiding -toetsing Flexibilisering leeromgeving: Leer- en doceerfuncties
16
Uitgebreide ondersteuning Leerstof/ toetsdeel Communicatie -deel Organisatie/ beheerdeel WebCT 2.01 TopClass 3.1 Ilearn4more TeleTOP 2.3 HOLO-E 1.0 Blackboard 4--5 Eurocampus 2.5 Koepel 25 LLS 4.01 N@Tschool! V5.0
17
SAMENWER KEND LEREN GrWerk ruimte Discgr+ attach chatVideoc Doc delen groeps agenda WebCT 2.1 kalender Blackboard 4--5 a-syn Ilearn4more /- + TeleTOP 2.3 HOLO-E 1.0 Ind+c N@Tschool! V5.0 Eurocampus 2.5 - - cursus LLS 4.01 - syn Koepel 25 groep TopClass 3.1
18
Technische eisen en infrastructuur Consequenties client-serversysteem Eisen aan hardware, gebruikersmachine Installatie Intranet, internet Onderhoud en beheer
19
Technische, Infrastructurele eisen server Zelf technisch onderh/beheer Buiten beheer +applicatiebeh NT/ Unix WebCT +++ TopClass + + + Ilearn4more + TeleTOP +++ HOLO-E + + + Blackboard +++ EuroCampus + Koepel ++ LLS +++ N@Tschool! +++NT/Unix -
20
Kosten Kostencomponenten : Aanschaf teleleerplatform, server (software) Beheer Internetaansluiting en dataverkeer Ontwikkeling content en begeleidingstijd –Kengetallen voor ontwikkeling en beheer –Begeleidingstijd –Hergebruik content Uitbreiding aantal studenten PR en aansluiting bij het bedrijfsleven
21
INDICATIE kosten Licentie 10-100 Hosten 10-100 Licentie 2000 Hosten 2000 Licentie 10.000 Hosten 10.000 WebCT 1.750 2.500 event 4.700 4.075 2.500 event 11.000 5.225 2.500 event 29.000 Blackboard 11.500 le1 57.500 le2 115.000 le3 27.600 10 82.800 20 46/69.000 11.500 57.500 115.000 27.600 10 82.800 20 46/69.000 11.500 57.500 115.000 27.600 10Gb 82.800 20Gb 46/69.000 init Ilearn4more 60.000 96.000 48.000 50.000 18.000 TeleTOP 4.000 15.000 aanvr 16.000 15.000 aanvr 40.000 15.000 aanvr HOLO-E 21.750 1X 18% 3.000 (2.250) 36.000 1X 18% 60.000 (3.000) 196.000 1X 18% 300.000 (76.500) N@Tschool! 25.000 1x 15% 100.000 1X 15% Kwantum koritng Eurocampus 2.000euro 7.5/15000 12.000 eu 7.5/15.000 21.000 euro 7.5/15.000 LLS spec tarief 21.700 1x 5.500 SURF diensten Koepel 1500aanvr TopClass $4750
22
En waar let je vervolgens op Voor gedetailleerde verschillen… matrix dieptebeoordeling Eigen indrukken..sites producenten… Ervaringen gebruikers…subsite e-Learning EduSite Maak de best mogelijke keuze en dan ………verder!
23
Samenvatting “De beste keuze ….... Flexibilisering en e-Learning; Combinatie van intenties; Teleleerplatforms zijn hulpmiddel Keuze afhankelijk van: gebruiksituatie: organisatorische context, implementatiefase,opleidingsscenario flexibilisering van de leeromgeving: leer- en doceerfuncties technische eisen, eisen aan de infrastructuur kosten Vergelijkend onderzoek biedt bouwstenen voor die stappen
24
Meer informatie EduSite subsite e-Learning: www.edusite.nl Advies keuze teleleerplatform 2000 Gebruikersgroepen jdroste@cinop.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.