Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna Wauters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
The spaces of (new) media [Ruimten van de (nieuwe) media] Koen Leurs 11/09/2007 D23, 1.04
2
Voorstelrondje Vooropleiding(en) Specifieke interesses Auteur + concept
4
Good guy –vs- bad guy, part 1 Theo van GoghMohammed Bouyeri
5
Good guy –vs- bad guy, part 2 George W. Bush Osama Bin Muhammad Bin Awad Bin Laden
6
Opzet Formaliteiten cursus Pauze: teams maken, voorlopig thema kiezen, inschrijven Termen bespreken
7
Doel van de cursus “theoretische kennis over digitale cultuur in relatie tot ruimte vergroten” = “Geographers are particularly concerned about how place and space shape culture and, conversely, how culture shapes place and space. They recognize that culture is dynamic and is contested and altered within larger social, political and economic contexts.” (Knox & Marston, 2004; 175)
8
Doel van de cursus Samenwerken in een redactie Eindproduct: per team een tijdschrift met eigen bijdragen
9
Mogelijke thema’s 1.Politiek en ruimte 2.Lichamelijkheid en ruimte 3.Spel en ruimte 4.(Inter-) religieuze mediale ruimtes 5.(Inter-) culturele mediale ruimtes 6.‘Urban / shopping space’ 7.Virtual reality en het dagelijks leven 8.Kennis ruimtes 9.‘Hybrid spaces’
10
1. Politiek en ruimte E-democracy / e-voting E-government Communities Burgerschapsvorming Globalisatie Publieke sfeer (Habermas) Heterotopias (Foucault)
11
2. Lichamelijkheid en ruimte Lichaam-geest-ruimte Media “extension of man” (McLuhan) Incorporatie ICT in het menselijk lichaam Bv Kevin Warwick, 1 e cyborg, of betalen met een geïmplanteerde chip bij de Baja Beach Club in Barcelona cyborgBaja Beach Club
12
3. Spel en ruimte Spelen en nieuwe ervaring van ruimtelijkheid DDR PSP
13
4. (inter)Religieuze ruimte Blogosphere ‘War’-blogging Migratie privé -> publieke sfeer
14
5. (inter)Culturele ruimtes Nieuwe journalistiek Migratie privé -> publieke sfeer Radio Zamaneh
15
6. ‘Urban and / or shopping’ Nieuwe relatie tussen (gemedieerde) leefwereld en de urbane omgeving en v.v. Commercieel gebruik nieuwe ICT’s gevolgen voor ruimtelijkheid en koop-ervaring. Bv: RFID chips.
16
7. VR en het dagelijks leven VR: de mogelijkheid om het beeld in te stappen. Constructie van een beeld i.p.v. ‘mimesis’ of imitatie, zoals bij film en fotografie. Gevolgen voor visualiteit en ervaring ruimtelijkheid?
17
8. Kennisruimtes E-learning. Learning at a distance. Gebruik verschillende nieuwe media. Frequentie 1550 de Waag (2005-2007).Frequentie 1550
18
9. ‘Hybrid space’ Hybride constructie van ‘offline’ en ‘online’ leven. ‘Always on’, altijd verbonden, bv. met mobiele telefoon. Hybride ruimtelijkheid ook bv. youtube, hyves, msn, facebook etc.
19
Aanpak tijdschrift Per team: -1 eindredacteur (inleiding thema, 1500 woorden, excl. noten) -3 of 4 schrijvers (artikel, 2000 woorden, excl. noten) -ieder lid werkt zowel als copy- editor als peer-reviewer. -ieder stuk wordt 2 keer inhoudelijk en op lay-out geredigeerd.
20
Overige formaliteiten Iedere student dient een dossier bij te houden: -voortgangsrapportage -reflectie op gang van zaken & taken -opdrachten -correspondentie -verschillende versies eigen artikel
21
Eindcijfer: –70 % artikel –20 % participatie –10 % dossier Werkgroepbijeenkomsten: –Leesvragen –Presentaties –Inleveren opdrachten Overige formaliteiten
22
Leer strikt te refereren volgens de normen van MLA (Gibaldi, 2003) óf Google “MLA + Purdue”. Endnote (via surfspot.nl)
23
Opdrachten (volgende week) 18/09: -Leesvragen tekst 1 t/m 3 maken en meenemen naar de les -Presenteren werktitels -Presentatie rolverdeling -Presenteren abstract artikel
24
Pauze 2 teams maken Inschrijven Voorlopige thema-keuze
25
Definiëring ‘Medium’ Utrecht media research (UMR) the cultural construction of media: –Emerging media –Comparative media studies –Media cultures
26
Winkler’s “Mediendefinition” (1/6) 1. „Kommunikation“ Medien sind Maschinen der gesellschaftlichen Vernetzung.
27
Winkler’s “Mediendefinition” (2/6) 2. Symbolischer Charakter Von anderen Mechanismen gesellschaftlicher Vernetzung - z. B. Dem Warentausch, Arbeitsteilung, Politik, Sex oder Gewalt – unterscheiden die Medien sich durch ihren symbolischen Charakter.
28
Winkler’s “Mediendefinition” (3/6) 3. Technik Medien sind immer technische Medien.
29
Winkler’s “Mediendefinition” (4/6) 4. „Form’ und,Inhalt' Medien erlegen dem Kommunizierten eine Form auf.
30
Winkler’s “Mediendefinition” (5/6) 5. Medien überwinden Raum und Zeit Die Überwindung geografischer Distanzen (Telekommunikation) ist für Medien ebenso typisch wie die Überwindung der Zeit, also der Aspekt von Speicherung und Traditionsbildung.
31
Winkler’s “Mediendefinition” (6/6) 6. Medien sind unsichtbar Je selbstverständlicher wir Medien benutzen, desto mehr haben sie die Tendenz zu verschwinden. Mediennutzung ist weitgehend unbewusst.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.