Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Succesvol verbeteren
2
Voorstellen Facit: gespecialiseerd in VVT Coby Dekker
Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek Coby Dekker Beleidsadviseur CQ-coördinator
3
Twee onderwerpen Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit
4
. Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren
Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit
5
Uitslagen CQ en ZI 30% van de cliënten voelt zich niet thuis
45% vindt dat er onvoldoende personeel is 18,9% van de cliënten heeft de afgelopen maand te maken gehad met een valincident 97% ervaart dat men alleen kan zijn wanneer men wil Een 8 voor de zorgverleners!
6
Eenduidige vragen? Zijn de maaltijden lekker?
Wordt uw woonruimte goed schoongemaakt? Hebben de zorgverleners aandacht voor hoe het met u gaat? Is de temperatuur aangenaam?
7
Meten is weten?
8
Conclusie We hebben de wetenschappelijke gegevens, maar kunnen nog niet landen Aanvullende analyse is nodig; CQ is geen eindpunt maar beginpunt
9
Standaardisatie: voor- en nadelen
Voordelen Meer transparantie Organisaties worden vergelijkbaar Kwaliteitskader geeft ondergrenzen aan
10
Nadelen Voorbedrukte antwoorden. Cliënt kan niet per vraag kwijt hoe en waarom Daardoor geen gegevens over locatiegebonden oorzaken Sterrengekte
11
Sterrengekte Ik meet beter dan mijn buurman → meer valincidenten.
Decubitus: 1 cliënt en dan 2 sterren! Ik wil volgend jaar opnieuw meten, misschien kom ik dan in een ‘betere’ (lees: slechtere) pool. Het oude huis, daar komt alles door.
12
Sterrentips Niet gek laten maken Ook niet bagatelliseren:
‘Ouderen zijn nu eenmaal incontinent’ ‘Ach, ze moeten niet zeuren, we hebben er alles aan gedaan’ ‘Het komt allemaal door de ZZP’s’ Vooral kijken naar vergelijking met eerder jaar in úw organisatie
13
Meten is weten? 6 meter boven de grond is niet altijd voldoende info.
CQ is basis, nog geen recept voor verbetering (Tranzo) We hebben specifieke info nodig Dus: Gegevens analyseren. Hoe?
14
. Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren
Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit
15
Aan de slag met meetresultaten
Eerste stap Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad Hoe komt het? Herkennen we dit? Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen?
16
Terug naar de doelgroep
Cliëntenpanels Stembus Mystery guest
17
Terug naar de doelgroep
Foto’s/ filmpjes CQ-vragen bij evaluatiegesprek Medewerkers bij cliënten op bezoek
18
Flitsend aan de slag Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure
Begeleiding, aandacht, focus liggen op gesprek met bewoners Benut werkoverleg Manager/teamleider wordt ook coach
19
Pijlers: communicatie en zorgleefplan
Het nieuwe zorgen Niet: nee, tenzij Niet: ja, mits Wel: ja, hoe? Hebt u zelf al ideeën? Dat noteren in zorgleefplan Voorwaarde: gelijkwaardig communiceren Gevolg Verzorgenden groeien, klanten bloeien Zorgleefplan met besproken mogelijkheden binnen grenzen
20
Verbeteren met plezier
Terug naar een voorbeeld: 20% vindt dat de zorgverleners nooit aandacht hebben voor hoe het met hen gaat
21
Aan de slag met meetresultaten
Eerste stap Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad Hoe komt het? Herkennen we dit? Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen? 21
22
Terug naar de doelgroep
Cliëntenpanels Stembus Mystery guest
23
Terug naar de doelgroep
Foto’s/ filmpjes CQ-vragen bij evaluatiegesprek Medewerkers bij cliënten op bezoek 23
24
Flitsend aan de slag Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure
Persoonlijke vorderingen in werkoverleg
25
Hoe gaat het verder in de praktijk?
Meer over succesvolle verbeterplannen in de parallelsessie
26
Dank voor uw aandacht Tel Facit:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.