Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLotte Vedder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
The Connected Organization - verbonden en vindbaar werken -
2
Medewerkers willen aandacht, gehoord worden, ergens bij horen, een groep vormen, met elkaar verbonden zijn, samenwerken, kennis delen, zichtbaar zijn...
3
... maar zover zijn organisaties meestal nog niet...
4
Inzet en implementatie van nieuwe communicatie-technologie
5
Strategische pijlers Digitale (groeps)Communicatie - medewerkers worden als groep verbonden Digitaal Samenwerken - niet alleen periodiek en fysiek samenwerken maar ‘continue’ Digitale Kennis(deling) - 90% van kennis zit in hoofden van medewerkers Digitale Expertise & Ervaring - wordt zichtbaar en vindbaar Digitaal Gedrag (meten) - wie draagt, in welke mate, bij aan onderlinge samenwerking
6
Resultaten voor de organisatie Toename omzet Toename innovatie(ve) producten, services en diensten Toename snelheid en vindbaarheid interne kennis en expertise Toename productiviteit Reductie operationele kosten Reductie communicatiekosten Reductie reiskosten Reductie aantal - en duur - vergaderingen Reductie kosten inhuur externen
7
Resultaten voor de medewerkers Toename onderlinge verbondenheid Toename samenwerking Toename arbeidstevredenheid Toename interne transparantie Toename loyaliteit aan organisatie Verbetering vindbaarheid van medewerker, kennis en expertise Verbetering kwaliteit communicatie
8
Increasing speed to access knowledge Reducing communication costs Increasing speed to access internal experts Decreasing travel costs Increasing employee satisfaction Reducing operational costs Increasing the number of successful innovations for new products or services Reducing time to market for products/services Increasing revenue No measureable effects/benefits 54% 43% 40% 35% 32% 25% 14% 8% 68% n = 1088, bron: McKinsey Global Institute, The Social Economy, july 2012 Meetbare resultaten
9
Productiviteitsverbetering Reading and answering e-mail Searching and gathering information Communicating and collaborating internally Role-specific tasks Total 28% 19% 14% 39% 100% Taken van een kennis- en/of bureaumedewerker Verbetering Productiviteit 25-30% 30-35% 25-35% 10-15% 20-25% Winst in besteedbare tijd per week ± 8% ± 6% ± 4% ± 5% ± 22% bron: McKinsey Global Institute, The Social Economy, july 2012
10
10 keer toegevoegde waarde
11
Het gaat niet vanzelf...
12
In een leeg restaurant gaat niemand naar binnen...
13
De Engagement Methode - kenmerken - Inzet van een besloten, sociaal samenwerkings- en kennisplatform Specifieke doelgroep(en) Verbonden doordat ze werknemers van dezelfde organisatie zijn of, een (tijdelijke) groep betrokken stakeholders zijn een gemeenschappelijk thema, doel, passie of belang hebben Groepsgrootte vormt geen belemmering Projectmatige inzet van het platform korte projecten (incidenteel karakter) meerdere, elkaar opvolgende projecten (strategisch, langere termijn karakter) Online en fysieke samenwerking Duidelijke gedefinieerd(e) doel(en) en beoogde resultaten Korte - strak in tijd geplande - inzet van het platform Centrale rol voor projectleider/communitymanager
14
Gesloten groepsplatform Samenwerkings- en kennissysteem Flexibel (snel inzetten of aanpassen) Nederlandstalig 10 functionaliteiten - aan/uit te zetten en hernoembaar in terminologie Schaalbaar tot grote groepen deelnemers Customizable (huisstijl, vormvoorkeur opdrachtgever) Begeleiding en opleiding (communitymanager, projectleiders) Participatiepercentage deelnemers ligt tussen 45% en 70% Qollap - social intern platform
15
VOORBEELDEN
16
HEMA - crowdsourcing en omzetverhoging
19
Lingewaard/Overbetuwe – burgerparticipatie
20
Veilgheidsregio Drente - crowdsourcing en bezuinigen
21
een sociale zoekmachine die ieder vorm van content indexeert documenten sites en databases (sociale) dialoog vragen en antwoorden profielen leden met een snelle zoekfunctie die uit alle bronnen relevante content haalt die content herleidt naar mensen binnen de organisatie leert van het gedrag van leden van het (kennis)platform is gebaseerd op het maken van combinaties van woorden en gedrag (tacid knowledge) waardoor content wordt gekoppeld aan kennis en expertise van mensen Kenissysteem
22
COR Politie – crowdsourcing nieuwe organisatie -
23
VRAGEN
24
ONLINE VERGADEREN
27
= +
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.