Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLander Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie
2
Archieven zijn stoffig en saai
3
Bezoekersaantallen Fysieke bezoekers 1982 24.027 1988 29.788 1992 27.738 1998 26.598 2002 25.014 2006 17.958 2008 21.080 (jan/feb) Webbezoekers 1982 1988 1992 2001 40.048 2002 224.050 2006 512.592 2008 101.783 (jan/feb)
4
Stadsarchief Amsterdam, een nieuw Archief Nieuw gebouw Nieuwe naam Nieuwe huisstijl Nieuwe producten Nieuwe openingstijden Nieuwe publieksbenadering
6
Vakliteratuur: publieksonderzoek Van graven naar snuffelen en genieten 1.Naamsbekendheid van archiefwezen 50% lager dan van bibliotheken, bevolkingsregister of kadaster 2.28% van de bevolking van 28 jaar en ouder is potentiële gebruiker van archieven 3.Jaarbereik van archieven kan 125% stijgen door beter tegemoetkomen aan informatievragen, door cultuureducatie en cultuurtoerisme Belangrijke les: nieuw publiek?: nieuwe producten
7
Kwalitatief publieksonderzoek Diepte interviews, doel: inzicht in wensen en verwachtingen 25 interviews met mannen/vrouwen, oud/jong, hoog en laag opgeleid, autochtoon/allochtoon, te weten: - 8 vaste klanten: 3 wetenschappers, 4 amateur-diepgravers en 1 tentoonstellingsbezoeker - 17 potentiële klanten: culturele belangstelling en liefde voor de stad Belangrijke les: nieuw publiek? nieuwe naam / imago
8
Kwantitatief publieksonderzoek Enquête, doel: wat is beeld van Amsterdam en Amsterdammers en is er gedragsintentie om nieuw archief te bezoeken 1078 Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen, vrienden van het archief en digitale nieuwsbrieflezers, 4 vragenlijsten: associatie, gedragsintentie, karaktereigenschappen en demografie Belangrijke les: dagjesmensen en toeristen zullen gemakkelijker tot bezoek te verleiden zijn dan Amsterdammers
9
Tips van collega’s Blijf dicht bij jezelf Ga op zoek naar nieuwe doelgroepen, maar vergeet je oude klanten niet Maak een cultuuromslag, maar zorg dat je medewerkers enthousiast blijven, zij zijn je belangrijkste ambassadeurs
10
Uitgangspunten campagne Gewenst imago: Open kenniscentrum Positionering richting: Amsterdam Motto: blijf dicht bij jezelf, blijf archief
11
Koninklijke opening: archieven spreken
12
Opening voor alle Amsterdammers: archieven en Amsterdam
13
Mediacampagne: waar of niet? Archief!
14
Drie maal publieksonderzoek September-oktober 2007: publiciteitsmiddelen en informatiemiddelen Februari-maart 2008: openingstijden en producten Juli-augustus 2008: waardering van dagjesmensen en toeristen
15
Publieksonderzoek - Imago Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is….. Mooi gebouw22 % Open en toegankelijk21 % Klantvriendelijk7 % Veel informatie6 % ……… Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is: het lijkt niet op een archief, ontstoft.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.