Download de presentatie
1
HET FINANCIEEL PLAN
2
3 Documenten moeten worden opgemaakt:
INVESTERINGSPLAN: welke investeringen moeten ik doen, waar stop ik mijn centen in. FINANCIERINGSPLAN: welke financiëringsmiddelen heb ik nodig, waar haal ik mijn centen vandaan? FINANCIEEL PLAN: hoe schat ik mijn resultaten in?
3
INVESTERINGSPLAN: WELKE INVESTERINGEN MOET IK DOEN, WAAR STOP IK MIJN CENTEN IN?
6
INSTRUCTIES INVESTERINGSPLAN
Jullie moeten dus nadenken welke investeringen jullie zullen doen bij het starten van de zaak. Voor elk materieel vast actief waar jullie in willen investeren moet er een document bijgevoegd worden zodat we duidelijk kunnen zien wat een dergelijke investering kost. Dit document kan een offerte zijn, een blad uit een catalogus,…
7
WELKE FINANCIËLE MIDDELEN HEB IK NODIG,
WAAR HAAL IK MIJN CENTEN VANDAAN?
10
HOE SCHAT IK MIJN RESULTAAT IN,
HOEVEEL GA IK VERDIENEN?
15
BEPALEN VAN HET AANTAL GEWERKTE DAGEN PER JAAR
Ik werk 5 dagen per week ik neem 4 weken verlof 48 werkweken dagen x 48 weken = 240 dagen
16
BEPALEN VAN DE OMZET LOONKOST 8 uur/dag 32 euro/uur x € 32 = € 256/dag MATERIAAL € 350/dag _________ € 606/dag GESCHATTE JAAROMZET € 606 x 240 = €
18
AANKOPEN HANDELSGOEDEREN
Benodigde materiaal per dag € 350/dag Verkoopprijs materiaal = aankoopprijs + 20% Regel van 3: 120% € 350 1% € 350/120 100% € (350 x 100)/120 = € 290 GESCHAT JAARTOTAAL € 290 x 240 = €
20
AANKOPEN GOEDEREN EN DIVERSE DIENSTEN
Jullie maken een inschatting van wat elke rubriek jullie maandelijks of jaarlijks zal kosten. Meer dan waarschijnlijk zullen er rubrieken zijn die voor jullie onderneming niet van toepassing zijn deze blijven leeg. ! ! ! ! Voor de maandelijkse kosten vermenigvuldig je uiteraard met 12 ! ! ! !
21
VESTIGINGSKOSTEN
22
VERVOERSKOSTEN 48 (werkende weken per jaar) € 50 brandstof/week
23
KANTOORKOSTEN 200 postzegels aan 60 cent
24
VERZEKERINGEN Om te weten wat de jaarpremie is voor de verschillende verzekeringen die jullie hebben, gaan jullie contact opnemen met een verzekeraar en de werkelijke premies opvragen.
25
PUBLICITEITSKOSTEN
26
PERSONEELSKOSTEN In dit voorbeeld werkt de zelfstandige zonder personeel.
27
AFSCHRIJVINGEN
28
ANDERE BEDRIJFSKOSTEN
29
TOTAAL AANKOPEN DIENSTEN EN DIVERSE GOEDEREN
Om het totaal te bekomen, tellen jullie de verschillende saldi op. Te beginnen bij « vestigingskosten » tot en met « andere bedrijfskosten ». Als jullie het rekenblad correct hebben ingevuld hoeven jullie hier zelfs niets meer in te vullen, het programma rekent het voor jullie uit.
30
NETTOBEDRIJFSRESULTAAT
= BRUTOWINST – TOTAAL AANKOPEN DIENSTEN EN DIVERSE GOEDEREN
31
RESULTAAT nettobedrijfsresultaat + financieel resultaat = resultaat v/h boekjaar resultaat v/h boekjaar – belastingen = nettoresultaat
32
Alle informatie en benodgide documenten vinden jullie eveneens terug op volgende site
VEEL SUCCES
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.