Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
13.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 13 Het besluitvormings- proces verbeteren
2
13.2 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: onderscheid te maken tussen een beslis- singondersteunend systeem (DSS = decision-support system) en een groeps- beslissingondersteunend systeem (GDSS = group decision-support system);onderscheid te maken tussen een beslis- singondersteunend systeem (DSS = decision-support system) en een groeps- beslissingondersteunend systeem (GDSS = group decision-support system); de onderdelen van beslissingondersteu- nende systemen en groeps- beslissingondersteunende systemen te benoemen;de onderdelen van beslissingondersteu- nende systemen en groeps- beslissingondersteunende systemen te benoemen;*
3
13.3 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: te demonstreren hoe beslissingondersteu- nende systemen en groepsbeslissing- ondersteunende systemen het besluit- vormingsproces kunnen ondersteunen;te demonstreren hoe beslissingondersteu- nende systemen en groepsbeslissing- ondersteunende systemen het besluit- vormingsproces kunnen ondersteunen; de mogelijkheden van managementonder- steunende systemen (ESS = executive support system) te evalueren;de mogelijkheden van managementonder- steunende systemen (ESS = executive support system) te evalueren; de voordelen van management- ondersteunende systemen te bepalende voordelen van management- ondersteunende systemen te bepalen*
4
13.4 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen Beslissingondersteunende systemenBeslissingondersteunende systemen Groepsbeslissingondersteunende systemenGroepsbeslissingondersteunende systemen Managementondersteunende systemenManagementondersteunende systemen*
5
13.5 © 2002 by Prentice Hall Beslissingonder- steunende systemen Computersysteem op management- niveau dat gegevens, modellen en gebruikersvriendelijke software gebruikt voor het nemen van semi- gestructureerde en ongestructu- reerde beslissingen *
6
13.6 © 2002 by Prentice Hall Modelgestuurd DSS: gebruikt modellen voor wat…als- en andere analysesModelgestuurd DSS: gebruikt modellen voor wat…als- en andere analyses Gegevensgestuurd DSS: biedt mogelijkheden om informatie in een database te achterhalen en te analyserenGegevensgestuurd DSS: biedt mogelijkheden om informatie in een database te achterhalen en te analyseren* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
7
13.7 © 2002 by Prentice Hall TPS Externe gegevens DSS- database DSS-softwaresysteem Modellen OLAP-tools Dataminingtools Gebruikers- interface Gebruiker Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
8
13.8 © 2002 by Prentice Hall TPS: transactieverwerkingssysteemTPS: transactieverwerkingssysteem Model: representatie van een probleemModel: representatie van een probleem OLAP: on-line analytical processingOLAP: on-line analytical processing Gebruikersinterface: hoe gebruiker het probleem invoert en antwoorden terugkrijgtGebruikersinterface: hoe gebruiker het probleem invoert en antwoorden terugkrijgt DSS-database: huidige gegevens uit applicaties of groepenDSS-database: huidige gegevens uit applicaties of groepen* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
9
13.9 © 2002 by Prentice Hall Datamining: technologie voor het opsporen van relaties in grote databasesDatamining: technologie voor het opsporen van relaties in grote databases DSS-softwaresysteem: tools voor het analyseren van gegevensDSS-softwaresysteem: tools voor het analyseren van gegevens Sensitiviteitsanalyse: ‘wat…als’- vraag over wijzigende modelfactorenSensitiviteitsanalyse: ‘wat…als’- vraag over wijzigende modelfactoren* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
10
13.10 © 2002 by Prentice Hall Supply chain managementSupply chain management CRM (Customer relationship management)CRM (Customer relationship management) Simulatiescenario’sSimulatiescenario’s* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen Applicaties:
11
13.11 © 2002 by Prentice Hall Geographic information system (GIS): software voor het weergeven van digitale plattegrondenGeographic information system (GIS): software voor het weergeven van digitale plattegronden DSS-systemen op internet: systemen die via internet beslissingen ondersteunen en informatie en software biedenDSS-systemen op internet: systemen die via internet beslissingen ondersteunen en informatie en software bieden Klantbeslissingondersteunende systemen: systeem dat de koopbeslissingen van klanten ondersteuntKlantbeslissingondersteunende systemen: systeem dat de koopbeslissingen van klanten ondersteunt* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
12
13.12 © 2002 by Prentice Hall General Accident Insurance: kooppatronen van klanten, fraudebestrijdingGeneral Accident Insurance: kooppatronen van klanten, fraudebestrijding Bank of America: klantprofielenBank of America: klantprofielen Frito-Lay: prijsstelling, reclame en advertentiecampagnesFrito-Lay: prijsstelling, reclame en advertentiecampagnes* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen Voorbeelden:
13
13.13 © 2002 by Prentice Hall Burlington Coat Factory: winkellocaties en voorraadmixBurlington Coat Factory: winkellocaties en voorraadmix Keycorp: direct mailKeycorp: direct mail National Gypsum: planning en prognoseNational Gypsum: planning en prognose* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
14
13.14 © 2002 by Prentice Hall Southern Railway: treinroosterSouthern Railway: treinrooster Texas Oil & Gas: evaluatie boorlocatiesTexas Oil & Gas: evaluatie boorlocaties United Airlines AIRLINES: vluchtplanning, prognose passagiersUnited Airlines AIRLINES: vluchtplanning, prognose passagiers* Beslissingonder- steunende systemen Beslissingonder- steunende systemen
15
13.15 © 2002 by Prentice Hall Groepsbeslissingondersteunende systemen Interactief computersysteem dat besluitvormers als groep ondersteunt bij het nemen van beslissingen over ongestructu- reerde problemen *
16
13.16 © 2002 by Prentice Hall Mogelijkheden: betere voorbereiding Betere deelnemingBetere deelneming Open en collaboratieve sfeerOpen en collaboratieve sfeer Ideeën zonder kritiekIdeeën zonder kritiek Objectieve evaluatieObjectieve evaluatie Organisatie en evaluatie van ideeënOrganisatie en evaluatie van ideeën* Beslissingen nemen met een GDSS
17
13.17 © 2002 by Prentice Hall Mogelijkheden: prioriteiten stellen en beslissingen nemen Documentatie van vergaderingenDocumentatie van vergaderingen Toegang tot externe informatieToegang tot externe informatie Behoud van het organisatorisch geheugenBehoud van het organisatorisch geheugen* Beslissingen nemen met een GDSS
18
13.18 © 2002 by Prentice Hall GDSS-tools Elektronische enquêtesElektronische enquêtes Elektronsiche brainstormtoolsElektronsiche brainstormtools Idee-organisersIdee-organisers EnquêtetoolsEnquêtetools PrioriteitstoolsPrioriteitstools*
19
13.19 © 2002 by Prentice Hall GDSS-tools Belangenidentificatie en analysemiddelenBelangenidentificatie en analysemiddelen BeleidstoolsBeleidstools WoordenlijstenWoordenlijsten*
20
13.20 © 2002 by Prentice Hall Electronic meeting system (EMS) Collaboratief GDSS: gebruikt informatietechnologie om vergade- ringen productiever te laten verlopen en vereenvoudigt de communicatie tijdens het nemen van een beslissing Collaboratief GDSS: gebruikt informatietechnologie om vergade- ringen productiever te laten verlopen en vereenvoudigt de communicatie tijdens het nemen van een beslissing*
21
13.21 © 2002 by Prentice Hall Strategisch informatiesysteem voor het nemen van onge- structureerde beslissingen, door middel van geavanceerde grafische en communicatietools * Managementonder- steunende systemen
22
13.22 © 2002 by Prentice Hall Managementonder- steunende systemen Specificeren: mogelijkheid om steeds specifieker in te zoomen op gegevensSpecificeren: mogelijkheid om steeds specifieker in te zoomen op gegevens Ontwikkeld voor CEO’sOntwikkeld voor CEO’s Veel ondersteunend personeelVeel ondersteunend personeel Manager heeft 24 uur per dag de moge- lijkheid om de voortgang in de hele organisatie te bekijken en te controlerenManager heeft 24 uur per dag de moge- lijkheid om de voortgang in de hele organisatie te bekijken en te controleren*
23
13.23 © 2002 by Prentice Hall Managementonder- steunende systemen Voordelen: FlexibiliteitFlexibiliteit Mogelijkheid om trends te analyseren, vergelijken en markerenMogelijkheid om trends te analyseren, vergelijken en markeren Grafische tools om de situatie te visualerenGrafische tools om de situatie te visualeren Prestaties metenPrestaties meten Snelle beschikbaarheid van gegevens, zodat snel actie kan worden ondernomenSnelle beschikbaarheid van gegevens, zodat snel actie kan worden ondernomen*
24
13.24 © 2002 by Prentice Hall Managementonder- steunende systemen Toepassing in een digitale onderneming: Zakelijke informatie: informatie over verkopers, distributeurs en winkeliersZakelijke informatie: informatie over verkopers, distributeurs en winkeliers Ondernemingsprestaties analyseren: balanced scorecard biedt manier om alles te bekijken vanuit het perspectief van de klant, interne processen, leerproces en groeiOndernemingsprestaties analyseren: balanced scorecard biedt manier om alles te bekijken vanuit het perspectief van de klant, interne processen, leerproces en groei Ondernemingsbrede rapportage en analyseOndernemingsbrede rapportage en analyse*
25
13.25 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 13 Het besluitvormings- proces verbeteren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.