Download de presentatie
GepubliceerdDina Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie
Albert Meijer 22 april 2014
5
Cases Brouwerij Maximus De Arm Restaurant ZiZo
6
Begripsbepaling: wat is het niet?
Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen Maatschappelijke waarde geen doel maar randvoorwaarde Maatschappelijk ondernemen Winstgevende terreinen verkennen als maatschappelijke organisatie Burgerinitiatief Geen focus op creëren van financiële duurzaamheid Sociale innovatie Vernieuwing van manieren van samenwerken
7
Begripsbepaling: wat is het wel?
‘By social innovation we mean attempts to transform the way do societies address social problems and produce public goods and service.’ Cels, De Jong & Nauta, p. 4
8
Verschil/overlap met sociaal ondernemen
Maatschappelijke innovatie Reikwijdte Onderneming Maatschappelijk probleem Accent Koppeling financiële en maatschappelijke waarde Innovatieve aanpak
9
Innovatie ‘For he who innovates will have for enemies all those who are well off under the old order of things, and only lukewarm supporters under those who might be better off under the new.’ Machiavelli Innovatie ≠ nieuw idee Idee is nieuw in de context Idee wordt ook gerealiseerd Grootste fout: ervan uitgaan dat iedereen net zo enthousiast is als jijzelf
10
Positionering (1) Publieke identiteit Private identiteit
Publieke organisatie Defensie, politie NS, DUO Private organisatie Triodos Bank Aldi, HEMA
11
Positionering (2) Not-for-profit Semi-profit Profit Charities
Social entrepreneurs Traditional business Impact only Impact first Finance first
12
Positionering (3) State Civil society Market
13
Positionering (4) Kansen voor de overheid Risico’s voor de overheid
Minder kosten Beter afgestemd op wensen Legitimiteit Risico’s voor de overheid Kosten op termijn Ongelijkheid Ondemocratisch
14
Positionering (5) Paradoxaliteit Sociaal – ondernemen
Koopman – dominee
15
Stelling Een ondernemer moet gewoon een product maken of dienst leveren waar behoefte aan is en dat blijkt uit het feit dat mensen hiervoor willen betalen. Daarin ligt de maatschappelijke waarde van ondernemen.
16
Succesvolle maatschappelijke innovatie
Veranderende praktijk in de aanpak van maatschappelijke problemen Operationele capaciteit en duurzame steun van stakeholders
17
Uitdagingen Politieke uitdaging: legitimiteit
Managerial uitdaging: operational capacity Visionaire uitdaging: public value proposition
18
Soorten van innovaties
Frontline innovations Innovations in governance Innovations in process
19
Maatschappelijke innovatie als reis
Cels et al. Reismetafoor Start We moeten hier weg! Discrediting the status quo We kunnen hier niet blijven! Leveraging evidence of success Elders is het beter Doorgaan Blijf meegaan op deze reis! Managing the leap of faith Ik zorg dat het goed komt! Finding opportunities in critical events Kijk maar wat er nu allemaal mis gaat Making progress irreversible We kunnen niet meer terug Exit plan De reisleider wordt overbodig Beklijven Maak de reis waardevol voor de deelnemers Framing conversations Geef richting aan de gesprekken Speaking with authority Spreek met gezag als reisleider Involving new stakeholders Betrek anderen tijdens de reis
20
Verantwoord innoveren
Intellectueel verantwoord Politiek verantwoord Moreel verantwoord
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.