De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN"— Transcript van de presentatie:

1 MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN
MARKETING MANAGEMENT MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN Marketing Management

2 Medewerkers Prof. dr. Katia Campo dr. Wim Lagae Departementshoofd
Lessius Hoogleraar KULeuven – Marketing dr. Wim Lagae Hoofddocent KULeuven - FaBer Marketing Management

3 Medewerkers dr. Lien Lamey dr. Wouter Vanhouche
Docent & Coördinator Marketing Lessius Geaffilieerd onderzoeker KULeuven – Marketing dr. Wouter Vanhouche Docent KULeuven - Marketing Marketing Management

4 Medewerkers dr. Tim Smits dr. Els Breugelmans Lessius
Docent Lessius KULeuven – Faculteit Communicatie dr. Els Breugelmans Docent Lessius Geaffilieerd onderzoeker KULeuven - Marketing Marketing Management

5 Medewerkers Gastdocenten Mark Van Aelst Jules Van Beirendonck
Drs. Kristina Melis - Doctorandus Lessius & KULeuven Gastdocenten Mark Van Aelst Managing Partner Duval Guillaume Jules Van Beirendonck Aankoopdirecteur Brico / GIB groep Marketing Management

6 Keuzevakken andere masters Onderzoeksmethodologie
Inhoud Masterjaar Masterproef Keuzevakken andere masters Keuzevak 1 Keuzevak 2 Onderzoeksmethodologie Algemeen Marketingspecifiek Kernvakken Marketing-communicatie Special topics Marketing engineering Consumer behaviour 18 SP 12 SP 6 SP 24 SP Marketing Management SP = Studiepunten

7 Marketingcommunicatie
Docenten: Wim Lagae (6 SP) Inhoud: Geïntegreerde communicatie Strategische marketingcommunicatie Doelgroepen, segmentatie en positionering Doelstellingen Budgettering Instrumenten en mediakanalen Reclame, Sponsoring, PR, Sales promotions, Direct marketing Effectiviteit van communicatie  Hoe efficiënt communiceren met je afnemers Marketing Management

8 Special topics in marketing (1)
Vakcoördinator: Lien Lamey Inhoud: Retailing (2SP) – Jules Van Beirendonck Retaillandschap in België en de wereld Machtsverschuiving in distributiesector Succes van huismerken Opkomst hard discounters The store of the future Direct Marketing (2 SP) – Mark Van Aelst Doelen en instrumenten Klassieke en nieuwe mediakanalen Databasemarketing en CRM e-marketing Integratie off-line en onlinemarketing Marketing Management

9 Special topics in marketing (2)
Vakcoördinator:Lien Lamey Inhoud: Informatieverzameling in Marketing (2 SP) Primaire data Ontwerp Experiment Ontwerp Survey Steekproeftrekking, vraagverwoording, responsstrategieën, … Secundaire data Consumer panel data Retailer scanner data Gastspreker Nielsen Nielsen opdracht Marketing Management

10 Marketing Engineering (1)
Marketing Management

11 Marketing Engineering (2)
Docent: Lien Lamey Inhoud: Focus: Oplossen van marketingvraagstukken met eenvoudige tools Link theorie (marketingconcepten) met praktijk Een overzicht van een aantal kwantitatieve technieken: Voor welke vraagstukken bruikbaar? Hoe inzetten ter ondersteuning van marketing beslissingen? Deeldomeinen Market Response Models Segmentatie & Positionering Productontwikkeling Reclame & Prijs Beslissingen Marketing Management

12 Consumer Behavior Docent: Wouter Vanhouche Inhoud:
Factoren die consumentengedrag bepalen Psychologische factoren Socio-culturele factoren Manier van beslissingen nemen Interessant voor jou als consument, toekomstig manager, en soms zelfs student en onderzoeker Interactief: actieve medewerking van de groep groepswerk (max 6 a 7 studenten) Marketing Management

13 OZM Marketing Vakcoördinator: Wouter Vanhouche Inhoud:
Algemeen – docent Guido Van Rompuy Clusteranalyse Factoranalyse Logistische regressie Panel data Marketing Specifiek Introductie Research topics, hoe zoek je informatie op, … Kwantitatief onderzoek –SPSS! Regressie & Logistische regressie ANOVA Kwalitatief onderzoek case studies, checklist opmaken, data-analyse, … Welke methode voor welke onderzoeksvraag Marketing Management

14 Praktisch Werkvormen Evaluatie Hoorcolleges
Cases & gastsprekers uit de praktijk Discussieseminaries Evaluatie Permanente evaluatie Individueel Groepswerk Examens Schriftelijk Mondeling Marketing Management

15 Masterproef: Voorbeelden
Worden de aankoopbeslissingen van ouders beïnvloed door hun kinderen? Heeft het zien van reclames met een (vol)slank model een invloed op het zelfbeeld bij tienermeisjes? Wat is het profiel van een “hard-discounter” shopper (bv. Aldi & Lidl)? Bereidheid tot meer te betalen voor Fair trade Effectiviteit van reclame Relatiemarketing in b2b-marketing What’s the deal? More quantity or lower prices? Motieven voor (sport)sponsoring Effectiviteit en communicatie van (sport)sponsoring Store lay-out Store loyalty Marketing Management

16 Toekomstmogelijkheden
Algemeen Polyvalente management- en communicatiefuncties Marketingspecifiek Managementfuncties Product manager Brand manager Account manager Bedrijfsonderzoeksfuncties Market researcher Consultant New Market Developer Wetenschappelijk onderzoeker Overige functies marketingmanagement (DM, distributie,retail, PR …) Marketing Management

17 Extra info Lien.Lamey@lessius.eu
Vragen Extra info Marketing Management


Download ppt "MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN"

Verwante presentaties


Ads door Google