Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid
2
Rogers (2000) I am inclined to think that in my writing perhaps I have stressed too much the three basic conditions… The therapist needs to recognize very clearly the fact that he or she is an imperfect person with flaws which make him vulnerable. I think it is only as the therapist views himself as imperfect and flawed that he can see himself as helping another person.
3
Wampold (2007) Psychotherapie werkt Geen verschillen in werkzaamheid
Werkalliantie belangrijkste voorspeller van werkzaamheid Sommige therapeuten effectiever dan andere Sommige therapeuten beter in vestigen werkalliantie dan andere
4
Kritiek op EBP (Randomised Clinical Trials)
Cliënten in RCTs niet representatief Therapeuten in RCTs niet representatief Methoden en technieken in RCTs niet representatief TAU: niet serieuze behandelvormen
5
Patiënt Therapeut Methode/ Technieken
6
Misverstanden en vooroordelen t.a.v. meten, technologie
Meten is objectiveren Humanistisch perspectief strijdig met objectiveren (dus met meten) Gebruik technologische innovatie strijdig met basiscondities
7
Wat is feedback? Elk behandelcontact...
afnemen van meetinstrumenten... en regelmatig terugkoppelen... van grafisch scoreverloop... aan TH en/of PT
8
Waarom feedback? * Therapeutische alliantie 7 tot 10 keer zo belangrijk als therapeutische techniek PT-kenmerken bepalen tenminste 40 % van uitkomstvariantie EBP-studies kapitaliseren kunstmatig op verschillen in methode/techniek * Michael Lambert; Bruce Wampold; Scott Miller; Barry Duncan; Larry Beutler e.a.
9
Waarom feedback? EBP-benadering is doodlopende weg:
Falen en feilbaarheid therapeut als vanzelfsprekende behandelfactor (Safran: barsten in de therapeutische relatie) “Wat werkt wanneer voor wie?”
10
Hoeveel behandelcontacten nodig voor CS? (Lambert c.s.)
11
Verbetering klinische effectiviteit door feedback (Miller c.s.)
12
Hoe feedback? Outcome Questionnaire (OQ-45) (Lambert c.s.)
Session Evaluation Questionnaire (SEQ): Beoordelingslijst Therapiegesprek (Stiles) Session Rating Scale (SRS) - Outcome Rating Scake (SRS) (Miller, Duncan c.s.)
13
Outcome Questionnaire (OQ-45)
14
Session Evaluation Questionnaire (SEQ) Beoordelingslijst therapiegesprek
Omcirkel per vraag het cijfer dat uw gevoel over dit therapiegesprek het beste weergeeft.
15
Session Rating Scale (SRS V.3.0)
16
Outcome Rating Scale (ORS)
17
Voorbeeld grafiek SEQ
18
Nadelen Outcome Questionnaire (OQ-45)
Minder geschikt voor afname per behandelcontact 10 van de 45 items gericht op werk, school, huwelijk, relatie, seks Uitsluitend resultaatgericht Dubbele ontkenningen Onduidelijke factorstructuur (Symptomen, Interpersoonlijke Relaties, Sociale Rollen)
19
Nadelen Session Evaluation Questionnaire (SEQ)
Uitsluitend procesgericht Spiegelingen items in combinatie met cijfers 1 tot en met 7: te moeilijk voor sommige PTEN
20
Keuze voor SRS-ORS
21
Valkuilen interpretatie OQ-45, SEQ, SRS-ORS
Er is (nog) geen objectieve norm voor interpretatie scores (signal alarms) Beperkt als uitkomstcriteria (niet eens ordinaal schaalniveau). Niet beschermd tegen 'demand characteristics' (sociale wenselijkheid' etc.) Daarom toevoeging: 1. therapeutoordelen (TSS, IG, IMI-C) 2. SCL-90, PBV, IIP-C
22
Session Rating Scale (SRS) - Outcome Rating Scale (ORS)
Kort genoeg voor afname per sessie Procesgericht en resultaatgericht Simpel te begrijpen
23
Tweerichtingsverkeer
Bewustwording door TH FB aan PT Bewustwording door PT FB aan TH FB aan PT Bewustwording PT FB aan TH Bewustwording TH
24
Therapist Satisfaction Scale (TSS) Therapeut tevredenheidsschaal
25
Impact Message Inventory (IMI-C) Beoordelingsschaal Beïnvloedingsboodschappen
26
Impact Message Inventory (IMI-C) Online versie
27
Verticale as: 1= helemaal niet; 2= een beetje; 3= nogal; 4= sterk
Interpersoonlijke cirkel: Acht segmenten bevels- en betrekkingsboodschappen sterkte ervaren boodschappen Verticale as: 1= helemaal niet; 2= een beetje; 3= nogal; 4= sterk Van links naar rechts: Overheersend (D); Onvriendelijk-Overheersend (HD); Onvriendelijk (H); Onvriendelijk-Volgzaam (HS); Volgzaam (S); Vriendelijk-Volgzaam(FS); Vriendelijk (F); Vriendelijk-Overheersend (FD)
28
Verbondenheid (H-F) en Autonomie/Invloed (D-S) in de tweedimensionale interpersoonlijke ruimte
1. Boven-Samen 2. Boven-Tegen 3. Onder-Tegen 4. Onder-Samen
29
Wat voegt feedback toe? Groep 1: Groep 2 Voormeting Voormeting SRS-ORS
Nameting Nameting Follow-up Follow-up
30
Acht argumenten voor TH om feedback af te houden
“Ik vul al zoveel formulieren in: te tijdrovend” “...past niet bij mijn manier van werken...” “...mijn PTEN zijn niet geschikt...” “Ik wil wel, maar mijn PTEN willen niet...” “Grafiekjes zeggen mij/PTEN niets...” “...kan alleen bij nieuwe behandelingen...” “...SRS-ORS zijn te beperkt ...” “Ik voel zo wel aan wat PTEN vinden...”
31
Casus 1
32
Casus 1a
33
Casus 1b (SRS-TSS: r = 0.34)
34
Casus 2
35
Casus 2a
36
Casus 2b (SRS-TSS: r = 0.43)
37
Casus 3
38
Casus 3a
39
Casus 3b (SRS-TSS: r = 0.47)
40
Casus 4
41
Casus 4a
42
Casus 5
43
Casus 5a
44
Casus 6
45
Casus 6a
46
Casus 6b (SRS-TSS: r = -0.16)
47
Casus 7
48
Casus 7a
49
Casus 8
50
Casus 8a
51
Casus 9
52
Casus 9a
53
Casus 10
54
Casus 10a
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.