Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSofie Abbink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoe werk je samen? Brug tussen oveheid en ondernemers
Theorie & Praktijk Hoe werk je samen? Imagine the result
2
Inhoud presentatie 1. Ideale samenwerking 2. Theorie van samenwerking 3. Praktijkvoorbeelden
3
Ideale samenwerking
4
Binden en boeien Er is sprake van een identiteit op het bedrijventerrein local sence couleur locale Voor ondernemers en door ondernemers Gedeelde waarde en normen We zijn allen ondernemers We moeten allen geld verdienen op dit bedrijventerrein Wij gevoel!
5
Bedrijventerrein = platform
Bedrijven leren elkaar steeds beter kennen Geven elkaar tips voor business mogelijkheden Nemen diensten en goederen van elkaar af Gezamenlijke communicatie richting brandweer, politie en gemeente Gezamenlijke inkoop (beveiliging, onderhoud) Etc. Ondernemers en gemeenten werken goed samen!
6
Realiteit Beeld van overheid bij ondernemers niet altijd positief
Niet altijd sprake van gedeelde waarden en normen Doelen zijn niet duidelijk en worden niet gedragen Overheid meer nadruk op beperkingen dan op Can Do! Hoe nu wel samenwerking?
7
Theorie
8
Handvatten uit theorie
Samenwerking: Vraagt om Leiderschap visie + inspiratie + momentum Vraagt om verwachtingsmanagement Taken en uitvoering Vraagt om wederzijds vertrouwen Respect en erkende belangen Vraagt om commitment Zonder dat er sprake is van hiërarchie of verplichting!
9
Hoe dit alles nu aan te pakken?
Kijk naar motieven voor samenwerking: 1. Samen sterk tegen (slechte) overheid Om pijnpunten (problemen) op te lossen 2. Zakelijk belang Door samenwerking kosten beperking (collectief) Door samenwerking nieuwe verdien mogelijkheden (transacties van diensten en goederen)
10
Aansluiten op pijnpunten
Acupunctuur strategie Voorbeelden van pijnpunten: Bereikbaarheid en parkeren Laden en lossen Leegstand en gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden Verpauperde uitstraling van het terrein Vergroten veiligheid
11
Probleem Parkeren en ontsluiting
12
Probleem Leegstand èn gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden
13
Weet de belangen Breng de individuele en collectieve belangen in kaart
Krachtenveld analyse (techniek) Rapid Accesment Programming (techniek) Destilleer het belangrijkste collectieve pijnpunt “Sence of urgency” Kies een boegbeeld bij de ondernemers Waar andere ondernemers tegen op kijken Zorg voor een enthousiaste bestuurder En draagvlak bij de gemeente raad
14
Mensenwerk Boegbeelden (natuurlijke leiders, x-factor)
Grote bedrijven (huiswerk door beleidsmedewerkers) Aandacht van bestuurders Wethouder aanwezig bij bijeenkomsten en overleggen Ambtenaren en adviseurs kunnen het niet alleen Continuïteit in personen Credibility & Accountability
15
Persoonlijke aandacht
Aandacht is wettig betaalmiddel in het sociale verkeer Dat is nodig want geen hiërarchie of formele organisatie Daarom: kom de afspraken na Doe iets met het WK Ga met nieuwe gemeenteraad naar het bedrijventerrein
16
Groepen en weerstand Boegbeeld (visionair, voor de troepen uit)
Ambassadeurs (proactief, komen achter de voordeur) Supporters (doen mee als je het vraagt) Focusgroep (grootste groep – weerstand overwinnen) Laggards (doen pas mee als iedereen dat doet)
17
Praktijk
18
Wie kan zeggen hoe het kan?
19
Vijfsluizen Schiedam Eerste BIZ voor bedrijventerrein in Nederland
Vorig jaar december 15 draagvlak metingen Succesfactoren: Lange aanloop Aansluiten bij de pijnpunten van de ondernemers (bereikbaarheid en beveiliging) Beperking tot twee thema’s
20
Deurne Parkmanagement voor meerdere terreinen tegelijkertijd
gestart. Veel energie in missie en draagvlak vorming. Te snel, ambitie bijgesteld nu conciërgefunctie later professionalisering Succesfactoren: Flexibel met ambities Temporiseren Geduld
21
Eindhoven Flightforum
Parkmanagement via fondsvorming in uitgiftevoorwaarden Nu naar een hogere niveau: privaat en publiek Succesfactoren: Eerst een bewezen succes (vertrouwen) Ondernemers als ambassadeurs richting gemeente
22
Dintelmond (geen succes)
Klein terrein, veel subsidies ingestoken, uiteindelijk gestopt, geen draagvlak Factoren die succes in de weg staan: Veel oud “zeer” bij ondernemers Geen binding met het bedrijventerrein Politieke keuze voor een ander bedrijventerrein
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.