Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosa Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
State of the Coating Hoe staan we ervoor:: 1. Herwaardering 2. Toch sluitpost 3. Pensioengolf… 4. Technische revoluties Kernpunten: Ketenpositie, Ontwerp, Levensduur/Uptime, (Zij-)instroom
2
Waarde t.o.v. waardering Redenen: 1.Verfraaiien 2.Verduurzamen… 3.Functionaliseren vaak combinaties Niet “er moet nog een laagje op” Oppervlaktetechniek is waardebepalend, verduurzamend en vaak de enabling technology
3
SterkteZwakteKansenBedreigingen Waardescheppe nde processtap Ongunstige ketenpositie Ontwerpers, aanbesteders en bouwers helpen 3D-printen en gameontwerpen veel leuker Relevantie neemt toe: o.a. energie, veiligheid Belang niet gezien, “noodzakelijk kwaad” Waardetoevoegi ng correcter over de keten en de levensduur verdelen Weinig vrouwen, dus weinig mannen Iedereen kent autolak al (nu de rest nog) Kinderen al door tekenfilms verloren Procesoptimalisa ties Milieuregels tegen verduurzamings- technieken Bevlogenheid bij veel vakgenoten Versnipperde belangengroepe n Uitdragen via internet(onderwij s) Kennislek opdrachtgevers SWOT
4
Trends in oppervlaktetechniek TechniekTechnologieMarktMensenSamenwerking Robotiserin g Stofvervang ing (chemie) Modern aanbestede n: DBM(F) Jobrotating, carrièrestap Risico's verleggen Online monitoring Elektronica, Energie, kunststofve zel,... Banken niet thuis Pensioengol f Bedrijvenclu sters Opkomst composiet, “herleving” hout Self Healing Materials/ Coatings Europees aanbestede n Basiskennis ontbreekt Product- of proceskeur vereist 3D-printen Blended learning Bedrijvenclu sters Opleidings- gat op niveau 4-5 Afrekenen per eenheid ipv per meter/kg/ltr
5
Spiegel je aan de trends Herwaardering techniek, opkomende materialen, energietechniek, kwaliteitslabels (Qualisteelcoat!), pensioengolf, kennisclusters / kennisketens, restlevensduur/uptime
6
Afwaardering prietpraatberoepen, herwaardering van echt werk
7
Topsport oppervlaktetechniek Dus zegt Edward: 1. Samen de keten informeren, inclusief ontwerpers… 2. Zelf je processen optimaliseren 3. Niet op prijs maar op waarde de markt bedienen (EMVI, TCO, beschikbaarheid van het te coaten object, … 4. Jongeren enthousiasmeren (Legoworld, Webquests, stageplaatsen, Dag van de Chemie / het Onderhoud; niet “imagoprobleem” roepen! De beste manier om de toekomst te voorspellen is door hem zelf vorm te geven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.