Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLien Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2
2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 Publicatie Kerstrapport 2008 12 december wordt het GfK Kerstrapport in Foodmagazine gepubliceerd. Vanwege de jubileummeting (25 e ) is het onderzoek uitgebreid met onderzoek naar maatschappelijke betrokkenheid. Op de website van GfK (www.gfk.nl) wordt op 12 december een filmpje geplaatst waarin de belangrijkste resultaten van het Kerstrapport 2008 worden toegelicht.www.gfk.nl
3
3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 2009: GfK Panel Services 55 jaar actief Sinds 1954 levert GfK informatie over het (aankoop)gedrag van de Nederlandse consument. Oftewel 55 jaar inzicht in de behoeften van de consument op basis van continue onderzoek. Dat willen we niet zonder aandacht voorbij laten gaan. In 2009 zullen we vanuit een groot aantal invalshoeken, zoals bijvoorbeeld food, finance en fashion, aandacht besteden aan de 55+ huishoudens/ personen. Inmiddels zijn er 4,5 miljoen personen van 55+ en de verwachting is dat dit de komende 5 jaar stijgt naar 5 miljoen personen. Oftewel ruim 30% van de personen is over 5 jaar 55+! Bijgaand een eerste analyse naar het belang van de keuzeaspecten bij een supermarkt. Binnen de 4 geanalyseerde leeftijdsklassen is een onderscheid gemaakt naar inkomen (hoog/ laag).
4
4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 Eerste resultaten 55+ analyse Bij 55+ huishoudens spelen nette winkel, leuke sfeer, en bediening (vriendelijk en deskundig) een belangrijkere rol bij de keuze van een supermarkt. Keuze en lage prijzen (met name bij de hogere inkomens) zijn minder relevant dan gemiddeld. - Zie tabel op pagina 5- De 55+ huishoudens met een hoog inkomen zijn fors vertegenwoordigd bij Albert Heijn, terwijl de 55+ huishoudens met een laag inkomen naar verhouding vaak bij Super de Boer en Aldi boodschappen doen. Het verschil naar inkomen (hoog/ laag) geeft bij de 55+ huishoudens bij AH een veel groter verschil dan bij de jongeren en de midden huishoudens. - Zie tabel op pagina 6-
5
5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 Nette winkel, leuke sfeer en bediening (vriendelijk en deskundig) speelt bij 55+ huishoudens een belangrijkere rol bij de keuze van een supermarkt. Keuze en prijzen minder relevant dan gemiddeld. Jonge HH (<35 jaar) Laag inkomen 1. Goede kwaliteit 2. Goede versafdeling Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 1.500 Midden HH (35 <55) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 2.100 Belegen HH (55<65) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 1.900 Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 1.500 Oude HH (65+) 7.79 7.53 7.42 7.33 7.30 7.23 7.19 6.93 6.90 6.81 6.59 6.36 NL* *belangscores, **=ranking GfK keuzemotivatiebarometer 2008 3. Ruime keuze 5. Lage prijzen 7. Vriendelijke bediening 9. Deskundige bediening 11. Leuke sfeer 4. Nette winkel 6. Aantr. aanbiedingen 8. Bereikbaarheid/parkeren 10. Geschikte openingstijd 12. Snelle bediening 1** 5 3/4 7 2 6 8 9 11 3/4 12 10 1 3 2 8 7 5 9 6 11 4 12 10 1 3 5 6 2 4 7 10 9 8 11 12 1 2 3 5 6 4 8 7 10 9 11 12 1 2 4 3 6 7 5 10 8 11 9 12 1 2 4 3 9 8 5 6 7 10 11 12 1 2 6 2 4 7/8 5 10 7/8 11 9 12 1 3 5 2 7 10 4 8 6 11 9 12
6
6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 Jonge HH (<35 jaar) Laag inkomen Albert Heijn Super de Boer Aldi Lidl Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 1.500 Midden HH (35 <55) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 2.100 Belegen HH (55<65) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 1.900 Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € 1.500 Oude HH (65+) 100 NL* Detailconsult Plus Jumbo C1000 105 118 80 98 127 104 109 106 113 88 68 77 110 94 130 110 80 98 125 117 108 115 96 105 96 100 89 100 105 94 116 101 88 112 119 106 105 102 84 97 132 93 84 91 90 77 67 85 95 125 113 86 66 94 72 111 131 88 99 92 66 98 93 74 *index NL=100, o.b.v. bestedingen, binnen supermarkten Supermarkten De 55+ huishoudens met een laag inkomen zijn met name sterk vertegenwoordigd bij Super de Boer en Aldi. De 55+ huishoudens met een hoog inkomen komen veelal bij Albert Heijn.
7
7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2007 - 2008 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.
8
8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 2003 2004 2005 2006 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% 2007 + 2.7%
9
9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
10
10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007
11
11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007
12
12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200810 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.