Download de presentatie
GepubliceerdKaren Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Persoonlijke Internetpagina: ‘op weg naar … relatiebeheer voor de digitale burger’ Break Out Session GBO jaarvergadering 19 april 2007 Paul Zeef – programmamanager PIP / ICTU Martijn Hazelzet – projectleider Ontwikkeling PIP / ICTU
2
Agenda – relatiebeheer voor de de digitale burger…
MijnOverheid.nl – recapituleren van het concept PIP Digitale burgers – soorten en maten Waar staat de PIP nu? Korte demonstratie Wat is voorzien later in 2007 – 2008? Hoe sluiten overheden hierop aan?
3
1. MijnOverheid.nl – het concept PIP
Doel: Persoonlijk venster op je eigen diensten en informatie van de overheid Vraaggericht aanbod (profielgebaseerd), attenderend, met hergebruik van eigen gegevens, afhandeling van lopende zaken in beeld. Motto: digitaal je persoonlijke zaken doen met de overheid Want meer gemak en transparantie Burger centraal: kanteling in diensten en info – en processen … Beleid Brief Min BVK naar de TK april 2006 Generieke bouwsteen e-overheid (samenhang Bedrijvenloket e.a.)
4
2. Digitale burgers: soorten en maten
Doelgroepen? - jongeren, werkenden, ouderen - early adapters, volgers, digibeten - woningbezitters, huurders, automobilisten … Verwacht profiel eerste PIP-gebruikers: 1. Vaker contact met overheden (erken afhankelijkheid) 2. Enig basaal vertrouwen in overheid (privacy) 3. Pragmatisch, > middelbaar “bureacratisch competent” 4. Tele-bankierend, pionierend (op uitnodiging?) Groeicurve: afhankelijk van ‘triggerdiensten’ en unieke mix PIP-functies ,5 mln 3 mln 5 mln
5
Digitalisering burgercontacten
Zenden naar overheden… Beantwoording van -vragen nu? (Ombudsman) Ontvangen van overheden: Zenden naar welk adres? (informatieplicht) Inzage eigen gegevens… Aanbod schept vraag: voorbeeld RDW Sinds maart 2006 voertuiginformatie: 25 mln/jaar raadpleging Mei 2007: DKD-werk en inkomen: inzage klantbeeld Vinden van (e-)diensten (relevant bij eigen situatie) Overzicht en filtering (vraaggericht, bijv. naar ‘life events’) Potentie tot digitalisering enorm Maar: eigen keuze van ‘kanaal’ vasthouden
6
3. Waar staat PIP nu? GEREED
7
Waar staat PIP? Een Blik op de proefversie (Release 0.7)
test op afstand net afgesloten (ca. 120 gebruikers) Upgrade gaande ter verwerking ‘change requests’ o.a. verbetering interactie-ontwerp
8
Content & diensten bij start MijnOverheid.nl Diensten (navigeer)
Profielgebaseerd zoeken in producten-catalogi van 150 overheden Diensten (navigeer) Melding openbare ruimte / inschrijving werkzoekende / parkeervergunning / doorgeven verhuizing / uittreksel B-stand / uittreksel Kadastrale kaart / aanvraag bouwvergunning / aanvraag WW of WWB / IB-groep diensten / BD-diensten Idem: in PIP Mijn gegevens Inzage persoonslijst GBA Inzage WOZ/taxatieverslag Koopsommenoverzicht Klantbeeld SUWI Lopende zaken Facultatief status afhandeling Nieuws Facultatief RSS-feeds actualiteit Facultatief Persoonlijke berichten en agendering Berichten / agenda
9
5.Hoe sluiten overheden aan?
Van maatwerk in 2007 naar ge-olied aansluitproces in 2008 niet zonder technische assists Aansluitvoorwaarden (verwachtingen over en weer) - DigiD en eenmalig inloggen (federatieve authenticatie) - service-desk / beheerorganisatie PIP - onderhoud, beheer van instellingen (URL, contactinfo) - beveiliging, geschilbeslechting Checklist aansluiting (voorwaarden om webdiensten te koppelen) - PKI, BSN, DigiD, testen, projectorganisatie, GO/NO GO Aansluitspecificaties en koppelvlakbeschrijvingen per functie Hulpstructuren: I-teams, leveranciers, Mfgroep, egem/eprov. etc
10
Aansluitproces Voorbereiding Inventarisatie Ontwerp Realisatie Gebruik
Aansluitspecs Lokale PL Besluit tot verkenning Voorbereiding Impactanalyse PvA realisatie GO-besluit Inventarisatie Project-organisatie Test en configuratie koppelingen Ontwerp Realisatie Acceptatie en in beheer nemen Gebruik Fasering en aanpak in liaison met I-teams (en bedrijvenloket)
11
Discussie, suggesties…
Dank voor uw aandacht Zie ook:
13
Theme-based navigation (”life events”)
Users can personalise/choose areas of interest Users can add municipalities of interest Goal: Accessibilty, validating HTML, ”floating” design I’ve logged in with Opera Mini ... :-)
14
View personal data Mypage requests and receives data via WS
15
[Pilot] Rendering of forms – XForms + OS engine
16
SAML 2.0-based federation
17
Noorse My Page is: Thema gebaseerde navigatie naar e-diensten
Inzage in persoonlijke gegevens Tonen van formulieren voor doen van aanvragen Veilige box (met stukje archieffunctie aanvragen) Op basis van federatieve authenticatie: single Sign On Contact-info eigen gemeenten (XML-import uit algemene site) Nog zonder voorinvullen formulieren of status van afhandelingsfunctie Dus: Eén venster op diensten en eigen gegevens van burgers Voor alle overheden (> 400 gemeenten, regio’s, centrale instellingen)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.