Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeen Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
0
Outsourcing - aandachtspunten
Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek Naam spreker Titel presentatie
1
Citaten: “The single biggest disillusionment and frustration of my career” - BU CEO “The contract is a noose around both our necks” - CIO “We formed the partnership for the potential added value (service provider) could bring, but the contract has only focussed on saving cost..….. the contract has got in the way of receiving the value we intended” - BU CEO Naam spreker Titel presentatie
2
DE KEUZE IS AAN U
3
Groei Business Process Outsourcing
tot 30% kostenbesparingen 7% van omzet focus kernactiviteiten
4
"Key to banking is distribution and brand strength
"Key to banking is distribution and brand strength. If you can outsource the other bits more cheaply, then it is positive."
5
Belangrijkste reden verlenging contract: kwaliteit dienstverlening
60% van de klanten veranderde van leverancier. Belangrijkste reden: kwaliteit dienstverlening 8% weer in huis Naam spreker Titel presentatie
6
Naam spreker Titel presentatie
7
sourcing strategie tender contractuele fase contract management
8
Offerte fase bepaal doel op korte èn lange termijn
geen lange termijn relatie voor korte termijn voordelen omschrijf de status quo verborgen diensten offertes niet vergelijkbaar meer offertes inzicht in prijszetting kies niet te vroeg ondermijning onderhandelingspositie
9
Bepaal prijs niet te snel
Kosten overdracht licenties, hardware “achterblijvende” kosten (10-20%) verhouding kosten-diensten verandert snel verborgen diensten geen aansturingsmechanisme
10
Planning en controle proces
leverancier meer ervaring “stuurt” klant klant eigen consultant klant eigen team realistisch tijdspad
11
Inzicht in relatie geen strategisch partnerschap
contract als aansturingsmechanisme geen uitstel bepalen SL tenzij ook contractueel beheerst
12
Het contract de overdracht: aan begin èn einde diensten en SLs
verbeteringen (technology refresh) veranderingen (change control) prijsmechanismen
13
Aandachtspunten overdracht
personeel activa (due diligence) contracten (due diligence) i.e. rechten: bestaande, gecreëerde, na afloop koopprijs? exit
14
Aandachtspunten diensten
klant: wat? leverancier: hoe?
15
Diensten “zoals thans” geleverd
diensten niet gedocumenteerd werknemers overgeplaatst geen stimulans verbetering diensten verzwakking onderhandelingspositie klant verkeerd referentiemoment
16
Risico Profiel Overgang
Tijd Interne aankondiging klant Overgang diensten Stabilisering diensten Service Level Contractuele Service Level
17
Oplossingen: doe het niet “vangnet” clausule
kom meetinstrumenten overeen
18
Bevriezingsperiode bepalen Service Levels (SLs)
Valkuilen: achteruitgang SLs na aankondiging vrijbrief leverancier om SLs onder te waarderen Oplossingen: overeenkomen meetinstrumenten documenteer SLs voor aankondiging
19
Traditionele valkuilen SLAs - service credits
Als maximum bereikt -> geen incentive meer kiezen voor boete indien kosten verbetering dienst hoger zijn verrekenen met SLs in andere gebieden rapporteren: BU´s geen interesse mismatch contract <-> BU vereisten
20
Oplossingen: link SLs aan KPIs betere aansluiting behoeften BUs
flexibeler leverancier signaleert veranderingen sturingsmechanisme
21
Dienstverlening; meten
prestatie zelf meten rapportages periodiek beoordelen audits door derden benchmarking regelmatig overleg
22
Dienstverlening; sancties
service credits / boete terugverdien- mechanisme service debits? Schadevergoeding beëindiging exclusiviteit beëindiging (deel)overeenkomst
23
Bewerkstelligen verbeteringen
KPIs monitoren mogelijkheden voor verlaging kosten en verbetering diensten monitoren technologische innovatie adviseren over verbeteringen / vervangingen regels omtrent prijsstelling stimulans: het prijsmechanisme
24
Prijsmechanismen vaste prijs kost plus “forward pricing”
voordeel delen
25
Vaste prijs goed afgebakende diensten en SLs krachtige change control
gedetailleerd begrip vaste kosten ongeschikt als dienst niet statisch is vaste prijsstelling per onderdeel indexering jaarlijkse korting
26
Kost plus gedetailleerde analyse en groepering van kosten
stel marge vast stel door te geven kosten vast volumekortingen jaarlijks budget bandbreedtes risico / beloning caps / collars indexering benchmarking
27
“forward pricing” toekomstige tariefbepaling (vaste en variabele elementen) toekomstige budgetbepaling (met jaar-op-jaar verlagingen)
28
“gain sharing” SL’s gelinkt aan bedrijfsvoordeel
credits / debits reflecteren werkelijke bedrijfswaarde gelijke verdeling risico’s en voordelen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.