Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Veldwerk Teunis Bloothoofd - SG Lelystad
Henk Botter - Wellantcollege Alphen aan den Rijn
2
Agenda Voorstellen Mysterie Wat is veldwerk? Discussie en aanreiken van ideeën.
3
Scholengemeenschap Lelystad LWOO – VWO ( 1503 leerlingen)
4
Toelichting wie ben ik, waar werk ik, wat doe ik?
5
Gespreks vaerslag met van Ee en mohamet + sieb
Meneer van Ee kon het weer niet vinden ik was maar naar de weg gelopen toen hij me had gevonden waren we eerst naar de keet gereden daar kregen we een lekker lekkerbek van de straten maker. We hebben het over mijn gehad over het volgende. Te laat kommen de eerste keer dat ik daar was ik te laat ik kon het niet vinden de 2 keer was me brommer af gepakt dus was ik ook weer te laat. Ik luister de slecht af en toe. Ik ouwe hoerden af en toe teveel . en ik moest denke dat ik in een neten buurt want ik stond wilt te plassen. Maar voor de rest ging het best ik had een goede instelling. Intro over één van mijn basisberoepsgerichte leerlingen: taal en plaatsbepaling (aardrijkskunde)
6
Start “Mysterie-Veldwerk“
In de envelop zitten kaartjes met teksten, foto’s en voorwerpen die allemaal iets met het thema van vandaag hebben te maken. Sorteer en rangschik de kaartjes zo dat er volgens jullie een zinvolle en logische volgorde in zit. Gebruik zoveel mogelijk kaartjes. Aanvullen mag. Alles is mogelijk en niets is fout. Plak de kaartjes op een vel! Een van de groepen presenteert het resultaat. Tijd: ongeveer 20 minuten
7
Veldwerk wordt in de literatuur als volgt verdeeld:
1 Het trajectmodel of fieldteaching Heeft het karakter van een excursie met een bus of op de fiets, waarbij de docent uitleg geeft. Een rally is een andere mogelijkheid waarbij de leerlingen gestuurd opdrachten uitvoeren.
8
2 Het terreinmodel of fieldwork, ook wel inventariserend veldwerk genoemd.
Hierbij gaat het om de spreiding van een ruimtelijk verschijnsel of ruimtelijke samenhang tussen twee verschijnselen binnen een afgebakend gebied. Bewonerskenmerken en bebouwingskenmerken in relatie tot de leefbaarheid van een bepaalde buurt (in Amsterdam). Leerlingen komen tot bepaalde conclusies en verbanden. Deze geven zij weer in de vorm van kaarten, tabellen of grafieken.
9
3 Het objectmodel Hierbij wordt een eenvoudig wetenschappelijk onderzoek nagebootst. Het probleem wordt door de leerlingen zelf bedacht of door de docent gegeven. Leerlingen formuleren vooraf een hypothese. Op basis van literatuur en onderzoek leidt dit tot aanname of verwerping van de hypothese.
10
Waarom veldwerk? aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen hoog leerrendement afwisseling van de lessen toename motivatie aardrijkskunde is een echt doe-vak onder alle weersomstandigheden IJs in de uiterwaard Met stralend weer Water met bakken uit de lucht
11
Samen met andere vakken
De opsteker (het idee voor het didactisch concept) What’s up Zuiderzeeland Lille Project Kleur
12
Project: “De Opsteker”
13
Project What's up Zuiderzeeland - Henk
introductie mysteriespel Muskusratten intromodule - kernmodule TO - kernmodule PO presentatie aardrijkskunde maatschappijleer/geschiedenis biologie Nederlands natuurkunde technasium
14
EduGIS - voorbereiding op veldwerk met bijv. kwelkaart van Flevoland
15
Praktische opdracht Aardrijkskunde
16
Activerende opdracht Geschiedenis: teksten op genummerde kaartjes
Activerende opdracht Geschiedenis: teksten op genummerde kaartjes. Nummers op de juiste plaats bij de tijdbalken.
17
Lille
18
Project kleur 4 vwo
19
Klas 1 vmbo - Steden: Alphen aan het Water
Dominokaartjes in juiste volgorde leggen: juiste foto van brug bij de juiste naam van de brug. Zelf kaart van Alphen met (water-)wegen tekenen en bruggen intekenen. Zelf bruggen laten fotograferen.
22
Klas 2 Wateronderzoek Project Water in 2vmbo: Alphen en Aarlanderveen. Opdrachtboekjes op locatie invullen. Op school digitaal uitwerken.
23
Vogelaar geeft uitleg middenin de polder bij Aarlander (molenviergang, grutto's)
24
Klas 2 Wijken in Lelystad vergelijken
In klas 2 na het hoofdstuk 4 “Steden” In teams vergelijken de leerlingen twee Lelystadse wijken Eerst introductie eduGIS
25
Klas 3 Project Markerwaard
26
Klas 4 Kustgebied
27
Klas 5 HAVO + 6 VWO Ruimte voor de rivier de IJssel Van Kampen naar Zwolle
28
Klas 5 vwo Amsterdam Leefomgeving Stedelijke gebieden
29
Klas 5 en 6 Rotterdam Een mogelijkheid voor het thema Globalisering?
30
Bovenbouw uit de oude doos
31
Bovenbouw uit de oude doos
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.