Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Social Media voor journalisten
Jeroen Mirck, april 2010
2
Even voorstellen...
3
Jeroen Mirck Journalist, spreker, media-consultant
Eigen bedrijf: Mirck Media Wekelijkse internet-rubriek bij RTV-NH Ervaring: Adformatie, Emerce, VARA, Deloitte
4
Vroeger was het simpel la
5
Maar nu...
6
Nieuws op Twitter
7
Journalisten op Twitter
8
Blogger of journalist?
10
Laptop United...
11
Best ingewikkeld... Journalisten twitteren. Twitteraars spelen journalist. Met wie heb je te maken?
12
Social media...
13
More social media...
15
Veel sociale media Even een metafoor…
Twitter (‘Ik ben aan het plassen!’) Hyves, Facebook (‘Ik heb net geplast!’) Mobypicture, Flickr (‘Kijk, dit is mijn plas!’) FourSquare, Feest.je (‘Hier heb ik geplast!’) LinkedIn (‘Ik ben heel goed in plassen!’)
17
De grootste hype is…
18
Doe jij al mee?
19
Twitter, hoe werkt dat?
20
De centrale vraag: What are you doing? / What’s happening?
21
Definitie van Twitter “Twitter is een trend die sinds 2007 in een groeistuip zit. Het wordt wel microbloggen genoemd, waarbij je geacht wordt antwoord te geven op de vraag: ‘What’s happening?’ Dat doe je in berichtjes van maximaal 140 tekens, die je verstuurt via je computer of mobieltje.”
22
Hoe werkt Twitter? Publieke vorm van chatten
Besloten twitteren kan ook, via een slotje Je deelt berichten met vrienden Die vrienden selecteer je zelf Zonder slotje kan wel iedereen meelezen Twitteren kan zowel zakelijk als privé
23
Twitter-terminologie
Twitteren: het gebruiken van Twitter Tweet: een Twitter-bericht Tweeps: zo noemen twitteraars elkaar Follower: een Twitter-vriend Reply (Mention): reactie op iemand anders Retweet (‘RT’): iemand anders citeren DM: direct message via Twitter Hashtag: ‘#trefwoord’, rubriceert tweets
24
Maak een account aan (Eén minuut werk!)
Probeer het uit! Maak een account aan (Eén minuut werk!)
25
Zo start je met Twitter
26
Jouw profiel op Twitter
Bedenk een logische, eenvoudige en herkenbare profielnaam. Avatar: zoek er een goede, bijpassende profielfoto bij. Vul ook vooral je bio in. Daar kijken mensen echt naar. Wie ben je? Link naar je eigen profiel- of website (of naar die van je werkgever)
28
Aan de slag! Maak een begin met twitteren Ervaar hoe het werkt
Ga relevante mensen followen Handige site: Wees selectief wie je zelf als follower accepteert. (Veel spammers!)
29
Ga gesprekken voeren Je ziet je followers in jouw timeline
Reageer op een ander via Wie jou niét volgt, ziet wél en wordt dan wellicht nieuwsgierig Kijk ook op wie anderen reageren. Klik op die profielen. Interessante contacten voor jou? Bedenk: door interessante of gewoon leuke reacties te plaatsen, gaat men jou volgen Zo bouw je aan je netwerk
30
Privacy op Twitter (1) Ook twitteren achter een slotje kan
Voordeel is dat je alleen leesbaar bent voor wie jij volgt Nadeel is wel dat je minder makkelijk nieuwe contacten legt
31
Privacy op Twitter (2) Je kunt ook een-op-een praten
Stuur een direct message (dm)
32
Wat kan er nog meer? Het begint natuurlijk met eigen tekst
Maar je kunt ook interessante linkjes posten Ook kun je anderen ‘retweeten’, ofwel: leuke tweets citeren Verder kun je de RSS-feed van je blog aan je account koppelen Via MobyPicture of TwitPic kun je mobiele foto’s direct naar Twitter sturen Ook populair: linken naar leuke video’s
33
TwitPic
34
MobyPicture
35
Hoe hou je overzicht? DM’s naar je mailbox te laten sturen
regelmatig te checken Thematische lijsten aanmaken Via
36
Twitter Search: Obama
37
Twitter Search: Lelystad
38
Widgets / Apps Volg Twitter op je desktop
39
Monitoren? Tweetdeck!
40
Maar Twitter is vooral... MOBIEL!
x
41
Een paar Twitter-widgets
TweetDeck: Twitterrific: Slandr: Tweetie, Echofon (for iPhone) Twitdroid (for Android) DestroyTwitter, UberTwitter, etc...
42
Twitter voor media?
43
Waarom? Monitoren wat er speelt Nieuwsbronnen volgen
Zelf nieuws verspreiden Reageren op vragen van lezers Netwerk opbouwen Modern imago uitdragen Je medium promoten Eigen kopstuk profileren
44
Voorbeelden
45
Bedrijven doen het zo...
47
En journalisten?
48
Invloedrijke journalist op Twitter
49
Zelf twitteren?
50
Of juist niet?
52
Toverwoord: INTERACTIE
Luister Praat terug (gedoseerd, doordacht) Word niet boos Wees eerlijk Gebruik de externe input
53
“You have to give up control to gain control”
Jeff Jarvis “You have to give up control to gain control”
54
Méér social networks
55
De populairste netwerken
Hyves Facebook
56
YouTube Eigen videokanaal Boodschap verspreiden
57
Flickr Eigen fotokanaal Netwerk bouwen
58
FourSquare
59
Feest.je
60
Media op sociale media? Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?
65
Journalist vs. Amateur Deskundigheid Kwaliteit Netwerk Fact-checking
Wederhoor Gerucht of feit? Snelheid?
68
“You have to give up control to gain control”
Jeff Jarvis “You have to give up control to gain control”
69
What’s next? Augmented reality Virtuele laag over de fysieke wereld
Huh, leg eens uit? OK, ik laat het even zien:
71
Dit wordt de nieuwe pc:
72
Just one tweet away Social media slapen nooit
24/7 nieuws... al is niet alles nieuws Journalist filtert uit het grote aanbod Dat kan alleen als je écht meedoet
73
Always connected
74
Jeroen Mirck (020) 615 67 31 jeroenmirck@gmail.com www.jeroenmirck.nl
Bedankt! Jeroen Mirck (020)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.