De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

9-7-2014 Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra.

Verwante presentaties


Presentatie over: "9-7-2014 Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra."— Transcript van de presentatie:

1 9-7-2014 Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra van de Looij Cluster Jeugdbeleid, sectie Jeugdmonitor en Onderzoek Dit project wordt mogelijk gemaakt door :

2 9-7-2014 2 Waarom dit project?  Wettelijke taak gemeenten om gezondheid bevolking te monitoren (wet publieke gezondheid)  Huidige vragenlijsten niet geschikt  Behoefte aan aangepast instrument

3 9-7-2014 3 Wat houdt het in en hoe aangepakt?  Leefstijlinstrument: aangepaste vragen en adviezen  Leefstijl: voeding, bewegen, roken, alcohol, drugs, seksueel gedrag  Uitgangspunt: standaardvraagstellingen GGD Nederland  Ontwikkeling met experts en doelgroep zelf

4 9-7-2014 4 Wat houdt het in en hoe aangepakt?  5 pilotscholen, 4 expertmeetings  schriftelijke expertrondes (onderwijs, onderzoek, gezondheidsbevordering en kennisinstituten)  interviews met leerlingen (SVO en PRO) met behulp van ‘think aloud/verbal probing’ methode (vragen/adviezen/ uiterlijk/kleuren)

5 9-7-2014 5 Fruit STOp de dagen dat je fruit eet, hoeveel porties eet je dan meestal per dag? Voorbeelden van 1 portie fruit zijn: 1 appel, 1 banaan, 1 kiwi, 2 mandarijnen, een handje met druiven of aardbeien. 1/2 portie per dag (bijvoorbeeld één mandarijn of een halve appel) 1 portie per dag 1 1/2 portie per dag 2 porties per dag 2 1/2 portie per dag 3 of meer porties per dag EXOp de dagen dat je fruit eet, hoeveel porties eet je dan meestal op een dag? Voorbeelden van 1 portie fruit zijn: 1 appel, 1 banaan, 1 kiwi, 2 mandarijnen, een handje met druiven of aardbeien. Minder dan 1 portie per dag (bijvoorbeeld één mandarijn of een halve appel) 1 portie per dag 2 porties per dag Meer dan 2 porties per dag LLOp de dagen dat je fruit eet, hoeveel eet je dan meestal? Voorbeelden van 1 stuk fruit zijn: 1 appel OF 1 banaan OF 1 kiwi OF 2 mandarijntjes OF een trosje druiven OF een handje met aardbeien. Minder dan 1 stuk fruit per dag 1 stuk fruit per dag 2 stuks fruit per dag Meer dan 2 stuks fruit per dag

6 9-7-2014 6 Bewegen naast school en club etc. STHoeveel dagen per week sport je buiten een sportvereniging om (zoals voetballen op straat, fietsen, hardlopen, skeeleren of zwemmen)? Denk hierbij aan de afgelopen week. 1 dag per week 2 dagen per week …. 7 dagen per week Nooit Ik heb afgelopen week niet gesport buiten een sportvereniging om, maar doe dat in een normale week wel EXSport je wel eens op een andere manier, dus naast schoolgym en een sport waar je op zit? Bijvoorbeeld voetballen op straat, fietsen, hardlopen, skeeleren of zwemmen Nee Ja, maar niet elke week Ja, elke week Hoeveel dagen per week sport je naast schoolgym en een sport waar je op zit? 1 dag per week …. 7 dagen per week LLSport of beweeg je wel eens op een andere manier in je vrije tijd? LET OP: Dit kan van alles zijn: voetballen op straat, fietsen, hardlopen, skeeleren, zwemmen, thuis dansen, kranten bezorgen, de hond uitlaten, Wii- en, maar niet lopen of fietsen naar school of stageplek Nee Ja Hoeveel dagen per week sport of beweeg je op een andere manier in je vrije tijd? LET OP:Het gaat hier niet om sporten bij een vereniging of sportclub. We bedoelen hier de andere keren dat je sport of beweegt. Minder dan 1 dag per week 1 dag per week … Elke dag

7 9-7-2014 7 TV - computer STHoe lang per dag kijk je meestal TV/DVD? Denk hierbij aan de afgelopen week. + Hoe lang per dag zit je meestal achter de computer / laptop / tablet / spelcomputer (niet voor school)? Denk hierbij aan de afgelopen week. Korter dan een half uur per dag Een half uur tot 1 uur per dag 1 tot 2 uur per dag 2 tot 3 uur per dag 3 uur per dag of langer EXHoe lang per dag kijk jij meestal zittend naar de TV of een ander beeldscherm? LET OP: we bedoelen ook DVDs bekijken en gebruik van de computer/ laptop of tablet / iPad, dus ook computerspellen en games Minder dan een half uur per dag Een half uur tot 1 uur per dag 1 tot 2 uur per dag 2 tot 3 uur per dag 3 uur per dag of langer LLHoeveel uur per dag kijk jij in je vrije tijd naar een beeldscherm? LET OP: we bedoelen TV kijken, DVDs kijken, filmpjes kijken en gamen op de computer, laptop, tablet of smartphone Minder dan een half uur per dag Een half uur tot 1 uur per dag 1 tot 2 uur per dag 2 tot 3 uur per dag 3 tot 4 uur per dag 5 tot 6 uur per dag 7 tot 8 uur per dag 9 uur of langer per dag

8 9-7-2014 8 Hoe vaak alcohol STHoe vaak heb je iets met alcohol gedronken Geef op iedere regel een antwoord a In je hele leven? b In de laatste 4 weken We bedoelen het aantal gelegenheden, zoals een feestje of uitgaan. 0 keer 1 keer 2 keer 3 keer … 9 keer 10 keer 11-19 keer 20 keer of vaker EXHoe vaak in je leven heb je alcohol gedronken? We bedoelen het aantal momenten, zoals op een feestje of bij het uitgaan. 1 keer 2 keer 3-4 keer 5-6 keer 7-10 keer 11-19 keer 20 keer of vaker LLOp hoeveel dagen in je hele leven heb je alcohol gedronken? 1 dag 2 dagen 3-4 dagen 5-6 dagen 7-10 dagen 11-19 dagen 20 dagen of meer

9 9-7-2014 9 Adviezen Redelijk veel moeilijke woorden / begrippen, met name voor praktijkonderwijs leerlingen Algemeen:  Feiten, norm vermelden, praktische informatie  Neutraal, dus:  Niet te belerend  Geen opdrachten: ‘Stop hiermee’ of ‘Doe dit of dat’ BureauTaal

10 9-7-2014 10 Het programma

11 9-7-2014 11 Het programma

12 9-7-2014 12 Het programma

13 9-7-2014 13 Het programma

14 9-7-2014 14 Het programma

15 9-7-2014 15 Het programma

16 9-7-2014 16 Afname / testen  start 9 april  introductiefilm  bijna 1000 leerlingen  6 klassen vullen hem 2x in (ongeveer 60 leerlingen)  procesevaluatie: zowel docenten als leerlingen vullen kort vragenlijstje in  bidon

17 9-7-2014 17 Vragen?


Download ppt "9-7-2014 Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra."

Verwante presentaties


Ads door Google