Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag 26 2007
2
Wat gaan we doen? CBS presentatie van 1 groep Profielen / opdrachtgevers volgende week bekend (Ice Mobile, Overtoom, Transavia en …….) Datum van afspraak en procedure afspreken De digitale omgeving Voorbereiding op volgende week, gastspreker Ronald Egas.
3
Huiswerk voor vandaag Bestuderen Chaffey, hoofdstuk 3 Scheer H 4 en 5 (theorie lezen, wordt niet herhaald in deze les) CBS-opdracht voor 1 groep
4
Vandaag / komende weken (zie lesprogramma) Milestone1: Volgende week afspraak rond zijn met bedrijf (Marijke maakt deze afspraak in de week voor begin januari). Milestone 2: A4 met kenmerken organisatie Deze week start met logboek. Schrift of een speciale map op je laptop.
5
SLEPTSLEPT
6
Sociaal/maatschappelijk... Kunnen we de vraag, het marktpotentieel inschatten? Hebben mensen toegang? Wat doen ze met het internet? En bedrijven? Wat kenmerkt ze? Denk aan socio-, psycho-, demo-, geografische aspecten (Generation C)
7
Internet en de gevolgen voor de maatsschappij en het zakendoen
10
De online wereld (h4, de digitale omgeving) Klant bepaalt Interactie Real-time Resultaatmeting Bereik Personalisatie Maar soms ook ongrijpbaar, oncontroleerbaar
11
De online afnemer Informatie-overload Any time, any place, any device Gemak (“ik wil het nu”) Momentconsument / prosumers Generation C
12
Web 2.0 - Trends Social software User generated content (participatie) Geo tagging Twinsumers Mash-ups The Long Tail Video Veel oude beloftes worden ingelost (bandbreedte, kritieke massa!)
13
The Long Tail 10 1000 Sex Mp3 Britney Spears 1,000X 3% 97% 10,000,000
14
HappyMobiel
15
2eHands KG800
16
FemmeFone
17
destination stockholm
19
Flickr T-Mobile
23
Generation C C = Content Ik heb een home page…, dus ik besta! Ieder mens is creatief Connecting & Sharing Internetpenetratie (aandeel vrouwen gelijk aan mannen) Multi-media (PC + DigiCam + Breedband)
24
Welkom op mijn home page
25
Am I hot or not?
27
Twinsumers de `twinsumer`: de consument die voor de aankoop van een product of dienst eerst via het internet kijkt wat zijn tweelingconsument ervan vond. epinions.com bieden allerhande recensies van de meest uiteenlopende producten. Yub.com geeft korting aan gebruikers die een recensie schrijven voor een product. SeatGuru.com laat reizigers elkaar vertellen wat de beste plaatsen in specifieke toestellen zijn per luchtvaartmaatschappij.
28
TripAdvisor
30
Zoover
31
SeatGuru
32
Wetgevend/juridisch/ethisch Gaat om zaken als: Persoonsgegevens Privacy Ongewenste e-mail Wat is opt-in en opt-out? Cookies (wat zijn dat en hoe worden ze toegepast?) Hoe pas je auteursrecht toe in het peer-to- peer tijdperk?
33
Wetgeving: privacy is een beheerskwestie Privacy actief benaderen en er iets van vinden en aan doen, bijv. Privacyrichtlijn ondersteunen Privacystatement opstellen Klantgegevens goed beschermen Audits laten doen En dat over de bühne brengen
34
Wetgeving: andere juridische beheerskwesties Merkbescherming, domeinnamen Advertentierichtlijnen Copyrights Persoonsregistratie (bijv. CV´s, formulieren etc) Belasting op verkochte goederen, wie betaalt wat en hoe
36
Economische factoren Globalisering `Think global, act local` Conjunctuur Internetgebruik, demografie Kennis van import, export, belastingregimes, financiële markten, lokale koopkracht. Waar en hoe breid ik onze dienstverlening uit?
37
Politieke factoren in de externe omgeving Overheidsinstellingen (ministeries, Opta) Richtlijnen Stimuleringsmaatregelen Andere, beleidsbepalende of beïnvloedende instellingen (DMSA, NLIP) Publieke opinie, beïnvloed door opinieleiders of de ´openbare agenda´ Consumentengroeperingen (kieskeurig.nl)
39
Technologische factoren Centrale vraag is welke technologische innovaties een concurrentievoordeel kunnen verschaffen. Innovaties zijn vaak kostbaar! Ben ik voorzichtig, een volger? Ben ik koploper als me dat een competitive advantage oplevert? Snelheid in acceptatie kan allesbepalend zijn. Vooral gelet op de bekende adoptiecurve van Rogers
40
Mash-ups Garbagescout: Wat ligt er op straat? koppelt user generated content aan Google maps Flickrmap: custom kaarten met geo-tagged foto’s Maakt custom flash kaart met foto’s uit flickr Eurorelais: hoe is de ligging van dit huisje? koppelt Google Earth en Maps aan vakantiehuisjes
41
Garbagescout
42
Plazes.com 1
43
Eurorelais 1
44
Eurorelais 2
45
Eurorelais 3
47
Hoe nu als bedrijf een strategie te kiezen?? Volgende week strategie voor www.tweakers.nl www.tweakers.nl Verdeel de klas in 4 groepen en doe de volgende opdracht.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.