Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Basis van digitaal collectiemanagement
Contentplan Basis van digitaal collectiemanagement Raymond Snijders Presentatie voor collectiemanagers
2
Wat is een contentplan? contentplan is de basis van het digitaal collectiemanagement Digitaal collectiemanagement is het beheren van de digitale collectie waarbij gegevens worden verzameld en geanalyseerd welke gebruikt worden voor het samenstellen en gebruiken van een collectie (Van der Meij, 2005).
3
Wat is een contentplan? of wat makkelijker: Het totale beheer van een digitale bibliotheek waarbij het draait om het inkopen van collecties tot aan de distributie van de collectie aan de medewerkers.
4
Wat moet in een contentplan?
Binnen een contentplan spelen drie zaken een rol: 1.Contentbeleid; 2.Marketingplan; 3.Contentbeheer.
5
Contentbeleid Stap 1: Analyse aandachtsgebieden en trends.
Waar is de klant mee bezig? Waar is Windesheim / Schools mee bezig? Stap 2: Analyse van de huidige (en nieuwe) collectie. Sluiten aandachtsgebieden aan op de collectie en wat hebben we precies? Stap 3: Vaststellen van ontbrekende zaken in de collectie. Dit gebeurt door middel van een “witte vlekken plan”. Matrix van aandachtsgebieden en bezit Stap 4: Oriëntatie op nieuwe bronnen. Rol ebooks (inhoud of vorm?) Bibliotheek 2.0? Content van gebruikers zelf
6
Contentbeleid (vervolg)
Stap 5: Selectie van nieuwe bronnen (trials). PvE waar bronnen aan moeten voldoen (prijs, dekking, type, zoekmogelijkheden, output, compatibiliteit met HAN & SeekQ, ICT randvoorwaarden) Stap 6: Keuze en budget. Aanschafvoorstellen en budgetoverzicht Stap 7: Onderhandelingen en inkoop van nieuwe bronnen. Checklist content-licenties met hierin thuistoegang, HAN, SURFfederatie, prijsmodellen, gebruik / herbruik, SeekQ, kortingsregelingen enz Samenwerking met Raymond, Surfdiensten, Inkoop en ICT
7
Contentbeleid (vervolg)
Stap 8: Aanbieden van de nieuwe collectie aan de medewerkers. Marketingplan Expliciet hier aandacht voor: Promotie (standaard en hoe?) Formuleren van kwantitatieve streefcriteria tav gebruik Meten van verwachtingen en daadwerkelijk gebruik incl. zichtbaar maken van promotie acties en zowel hoog en laag gebruik verklaren Afstemming met M&C en experts tav statistische analyse binnen Windesheim
8
Marketingplan Promotie en distributie van content naar de klant
Wat wil de klant, waar wil de klant het, hoe wenst de klant het, wat verwacht de klant? Usability & accessibility van informatie Verzamelen van feedback tav gebruik Overleg/afstemming met Fenny, M&C en eindgebruikers!
9
Contentbeheer Binnen het beheren van content heb je 2 zaken die duidelijk in kaart gebracht dienen te worden. Namelijk de juridische aspecten (auteursrecht) en de technische aspecten (toegang)
10
Contentbeheer Auteursrecht aspecten Open Access (pdf van Surf)
Licentie- en business modellen van uitgevers Auteurswet als obstakel Hergebruik voor bibliotheken
11
Contentbeheer Technisch: access-management ontwikkeling
Studenten en medewerkers gebruiken een groeiend aantal elektronische diensten van derden. Er zijn verschillende wegen om toegang te krijgen tot deze diensten. Proxy’s en de SURFfederatie worden gebruikt om toegang te krijgen tot databanken van uitgevers. Hogeschool Windesheim gebruikt voor haar bibliotheek zowel een proxy als de SURFfederatie. Windesheim geeft aan welke voordelen zijn behaald met de hybride toepassing van proxies en de SURFfederatie en zal uitleggen wat voor deze hogeschool het toekomstpad is voor accessmanagement.
12
Contentbeheer Resultaat: een kwalitatief en volledig document om een bibliotheek goed en naar wens op te zetten. Ten tweede voldoende input om mensen te overtuigen hoe een digitale bibliotheek in te richten en te beheren. (bron, IDM Den Haag wiki) Of, we zijn pas content als er een contentplan is!
13
Eigenlijk toch een eitje?
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.